Annons

Kameraprylar inte så billigt i USA!

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Skall iväg till New York och suitter och kollar på B&H hemsida. Canon orginaloptik är billigare och köpvärd. Om man däremot kan dra momsen på priset i Sverige så skiljer det 1000 kr på ex 180/3,5L.

Sigma är samma priser som i Sverige med moms. Canons kompaktdigitalare är 20% billigare.

Läser jag fel eller har jag fått allt om bakfoten?

Tacksam för kommentarer

Jan
 
jag vet itne, men jag tjänade väldigt mkt på att köpa mitt Nikkor 24-120mm VR från BH. det kostar nästan 8000 i sverige o jag köpte den för ungefär 4000 där.
 
Tror inte att du kan dra av momsen när du köper i USA.

Däremot skall du till de priser som anges de flesta amerikanske annonser lägga till delstatsskatt (varierar från stat till stat, oftast 5-10%).

Besparingar vid USA-inköp varierar mellan olika produkter. Ibland spar du 30-40 %, ibland ingenting. Genrellt sett tror jag dock att USA ligger märkbart lägre i pris.

Hälsn.

Fredrik
 
jansta skrev:
Skall iväg till New York och suitter och kollar på B&H hemsida. Canon orginaloptik är billigare och köpvärd. Om man däremot kan dra momsen på priset i Sverige så skiljer det 1000 kr på ex 180/3,5L.

Sigma är samma priser som i Sverige med moms. Canons kompaktdigitalare är 20% billigare.

Läser jag fel eller har jag fått allt om bakfoten?

Tacksam för kommentarer

Jan

Tullen skriver:
"Finns det några övriga begränsningar för varor som jag tar med mig i mitt personliga bagage?
Andra varor än alkohol, med undantag för öl och tobak får införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1 700 kr. Köper du t.ex. smycken, kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett sammanlagt värde av 1 700 kr. I detta belopp inräknas även starköl, snus och reseutrustning som köpts under resan. Det är inte möjligt att dela upp värdet på enskilda varor. Vissa varor får inte alls föras in till Sverige eller kräver tillstånd.
Mer information om vad som gäller vid in- och utförsel av varor för resande från icke EU-land finns på Tullverkets webbplats: tullverket.se."

Om du alltså går till Tullen, när du landat i Sverige, och deklarerar, vad du handlat i tex NY, och som överstiger 1700 gurra, får du betala tull (tex: dig.kameror 0%, analoga 4,2%, obj. 6,7%) och moms (25%) på värdet. Den som är momspliktig i Sverige kan ju sen i vanlig ordning dra av denna i sin moms-deklaration.

Om det går att handla 'TaxFree' i NY numera, alltså 'få tillbaka erlagd SalesTax på flygplatsen', vet jag inte. Någon som rest därifrån nyligen...?? Har för mig, att NY:s SalesTax är 8%, och det är såvitt jag vet inte som här, att annons- och skyltpriser skall uppges INKL utan den kommer som en 'glad' överraskning i kassan!

Om TaxFree-butiken efter passkontrollen säljer fotoprylar är priserna förmodligen ändå högre än i 'downtown'-butikerna inkl skatt?

Den som skickar efter prylar från tex USA får betala tull och (import-)moms via fraktföraren, som dessutom debiterar en admin.avg på vanligen ca 100 gurra + moms = 125

Kolla således gärna med Tullen vad som gäller... ;-)

./h@nsN.
 
billit !

normalt gäller atyt det e billigt om produkten kom ut på den am. marknaden när dollarn låg kring tian...dvs prodsukter som kom ut när dollarn e så låsom idag, är det inte särskiolllt billllity...därför skiljer sig produkyterna i pris. säg tex 60mm nikon macro e billlit som fan jfm med sverige, men d d70 e inte mycket billligare i usa än hemma i svea därför när d70 om s var dollar kuesaen billoig...du ser, nu skall jag knipppa in, men som sagt, om grejjjerna kom urt på marknaden när dollarn var hög då e det billligt men om grejjorna kom ut när follarn e billig så kamn mna köpa det i sverige....

//F
 
Re: billit !

supermax_fred skrev:
normalt gäller atyt det e billigt om produkten kom ut på den am. marknaden när dollarn låg kring tian...dvs prodsukter som kom ut när dollarn e så låsom idag, är det inte särskiolllt billllity...därför skiljer sig produkyterna i pris. säg tex 60mm nikon macro e billlit som fan jfm med sverige, men d d70 e inte mycket billligare i usa än hemma i svea därför när d70 om s var dollar kuesaen billoig...du ser, nu skall jag knipppa in, men som sagt, om grejjjerna kom urt på marknaden när dollarn var hög då e det billligt men om grejjorna kom ut när follarn e billig så kamn mna köpa det i sverige....

//F

kolla fotosidan när man kommer hem från krogen...

RULES!!

btw.. vad står follarn i...?
 
jansta skrev:
Skall iväg till New York och suitter och kollar på B&H hemsida. Canon orginaloptik är billigare och köpvärd. Om man däremot kan dra momsen på priset i Sverige så skiljer det 1000 kr på ex 180/3,5L.

Sigma är samma priser som i Sverige med moms. Canons kompaktdigitalare är 20% billigare.

Läser jag fel eller har jag fått allt om bakfoten?

Tacksam för kommentarer

Jan

Hej Jan.
Jag som bara har foto som hobby och inte kan dra av momsen sparar nog mer än den som kan dra av momsen.

Om man redan är i NYC (så som du kommer att vara) och köper ett 180 f3,5L så betalar man ung. 9000kr för det på B&H gentemot 14350 (Cyberphoto) inkl. moms eller 11480exkl. moms här hemma.

Som någon annan har skrivit här så kan du nog inte dra av nån moms på det som du köper där och det är kanske inte så mycket du sparar,men du vet att "många bäckar små..."

Skulle man sedan dra till med något så extremt som ett 600/4L IS USM så hade jag sparat 25 000kr på köpa det på plats i NYC gentemot 9000kr för den som drar momsen här hemma.Så det beror på vad man ska köpa,men det som man kan räkna med är att ju dyrare det är,desto mer sparar man genom att köpa det på t.ex. B&H.
 
Re: billit !

supermax_fred skrev:
normalt gäller atyt det e billigt om produkten kom ut på den am. marknaden när dollarn låg kring tian...dvs prodsukter som kom ut när dollarn e så låsom idag, är det inte särskiolllt billllity...därför skiljer sig produkyterna i pris. säg tex 60mm nikon macro e billlit som fan jfm med sverige, men d d70 e inte mycket billligare i usa än hemma i svea därför när d70 om s var dollar kuesaen billoig...du ser, nu skall jag knipppa in, men som sagt, om grejjjerna kom urt på marknaden när dollarn var hög då e det billligt men om grejjorna kom ut när follarn e billig så kamn mna köpa det i sverige....

//F

Sent på natten, dålig belysning.

Fokuseringsproblem? ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.