Advertisement

Annons

Kameraplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag hittade ett stativ här hemma, men ingen kamerplatta fanns där. Stativet är ganska gammalt, och jag har redan varit hos en kameraförsäljare och testat olika, men ingen passade. Jag undrar då vad jag ska göra? Ska jag göra en egen platta, eller fortsätta att leta? Kan man först mäta på objektivet för att veta vilken sorts platta man ska ha?

Vet inte om det här kan hjälpa, men så här ser det ut iaf.

Bilagor

• dsc_0171 copy.jpg
    dsc_0171 copy.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,337
Kanske Cullmann

Har själv ett gammalt Cullmann med platta, plattan har måttet 42 X 42 mm i botten och är 33 X 33 cm på topp. tjocklek ca 9 mm.
Måtta, det kanske passar om du köper en Cullmannplatta.

Nytt huvud.

Jag tycker att du ska titta på ett nytt huvud istället. Velbon har många videohuvuden som är billiga.

jimh skrev:
Går det befintliga huvudet att gänga loss från stativet?

inte direkt, man får trixa lite. Det går lixom inte att få av hela huvudet som ett stycke. Jag har iaf inte lyckats.

Kanske ska tillägga att stativet heter "f1rst Moonlight"

Allt i allt så är sitt problem inte svårt! Men det vill säga om du har tillgång till en platta aluminium och en polare med en fräs gärna CNC för enkelhetens skull!

Lycka till!

jag hade faktiskt tänkt å göra en själv, men vet inte riktigt hur knepigt det är. Hur ska själva gängan sitta i plattan? Ska man kunna röra på den, eller bara snurra på den? Har inte sett andra plattor så jag vet inte riktigt hur de funkar.

Tack för tipsen

En sån där platta filar man lätt till på frihand av aluminium eller plast. Skruven skall rotera fritt så du kan skruva fast plattan i kameran utan att snurra på plattan. I själva plattan skall det alltså inte finnas några gängor, bara ett hål. Och skruvskallen skall vara försänkt i plattan.

Bilagor

• kantplatta.gif
    kantplatta.gif
    661 bytes · Visningar: 976
Jag har förresten en gammal platta liggande kom jag på. Den är ca 41,5x41,5 i yttermått där den är som bredast. Kan det stämma med måttet på ditt huvud? Den kan du få av mig i så fall.

Fast när jag tittar på din bild ser det ut som om du behöver en rektangulär platta.

(dags för sensorrengöring ser jag...)

Bilagor

• platta.jpg
    platta.jpg
    25 KB · Visningar: 951
jättebra Jim. Hade varit schysst om du ville bli av med den. OM den inte passar kan man alltid modifiera lite:p.

Skicka din adress via kontakt-funktionen i profilen så slänger jag iväg plattan med posten till Gotland. Även om plattan skulle ha fel mått kan du ju alltid använda skruven till en eventuell hembyggd platta.

Tackar man tackar! Ett PM är nu skickat!
Om jag lyckas att modifiera plattan kommer jag självklart lägga upp lite bilder, om det finns nån intresserad.:)

Jag har gjort en egen platta i trä om du skulle vilja ha tips. Inte så svårt och dessutom ger trät med sig lite så man kan göra den lite för stor och pressa dit den. Jag kan fota av den om du vill.

/ Erik

ekemannen skrev:
Jag har gjort en egen platta i trä om du skulle vilja ha tips. Inte så svårt och dessutom ger trät med sig lite så man kan göra den lite för stor och pressa dit den. Jag kan fota av den om du vill.

/ Erik

Gärna! Alla tips är välkomna!

Här kommer lite bilder av mitt hemmameck. Det är en protptyp spm fungerade så därför har jag inte brytt mig om att göra en till som är snyggare. Vad det är för trädslag vet jag inte men det är nog släckt med tik.

så här ser stativet ut : (det är ett spår i överkant som framsidan passar i)

Bilagor

• stativ.jpg
    stativ.jpg
    49 KB · Visningar: 294
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar