Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran visar en svart bild!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

monster2

Aktiv medlem
Mitt problem tycks, i alla fall för mig, vara svårt att förstå. Jag har två olika typer av externa blixtar, min 380 ex till min Canon 20D och två olika Elinchrome studio blixtar (D-lite 2 och en Elinchrom 250 kompaktaggregat).
Nu till frågan: När jag använder blixt 380 ex och Elinchrome D-lite 2 så blir bilden kaftigt underexponerad men om jag använder 380 ex och Elinchrom 250 kompaktaggregat så fungerar allt som jag tänkt.

vad händer??

mvh mats

Senast ändrad:
Kan det vara så att D-lite är känsligare för en ev. förblixt på din 380 EX. Har du blixten står på TTL så rekommenderar jag att du sätter blixten på manuell och låg styrka. Prova det.

Tack för din kommentar

Kan det vara så att D-lite är känsligare för en ev. förblixt på din 380 EX. Har du blixten står på TTL så rekommenderar jag att du sätter blixten på manuell och låg styrka. Prova det.

Vad jag vet så kan man inte ställa så mycket på 380 EX blixten. Grönt läge då sker någon typ av interaktion men kameran och Blixt H -läge då tror jag att den alltid slår en full laddning. I alla fall märker jag ingen skilland på lägena dvs samma resultat. Bilden blir alltså nästan helt svart, den går att ljusa upp men till mycket dålig kvalite. Dessutom använer jag båda studioblixtarna så är allt normalt men så fort jag sätter på 380 EX blixten och har D-lite 2 igång så sker det konstiga.

mvh mats

En snabb fråga, du kör väl inte på grönt läge med studioblixtarna (eller fattade jag fel) Man ska köra manuellt med kameran Läge M

Mats, det är inte så konstigt, din kamerablixt skickar ut en förblixt och då triggar dina studioblixtar på den. När bilden skall tas finns alltså inget ljus från studioblixtarna. Vissa nyare studioblixtar kan känna av en förblixt och vänta in nästa puls.

Nu är inte jag hemma på Canon 20D men nog ska det väl gå att ställa i en meny för blixt att den ska gå manuellt och inte E-TTL. Förmodligen kan du också ställa styrkan på utlysningen. Men det är som Mats W säger (och jag sa i början) den triggar på förblixten och löser ut för tidigt så när slutaren öppnar så finns det inget ljus från studioblixten.

de inställningar jag hittar är eval och genomsnitt på E-TTL II, om blixten skall tändas eller ej, synk med ridå 1 eller 2, blixt synkt med Av (auto eller fast 1/250)

den äldre blixten funkar det som sagt med, har dessutom provat med och utan synksladd med samma resultat

mvh mats

jag använder antingen den fasta slutartiden 1/250 som är synkhast på min 20D eller en längre tid som kan göra så att jag får med ett annat ljus i bilden

mvh mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar