Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameran pajade

Produkter
(logga in för att koppla)

andw

Aktiv medlem
Hej , har en canon eos 50D.
Idag när jag skulle ladda upp lite bilder i datorn så upptäckte jag , när jag skulle sätta in minneskortet i datorn att några trådar i minneskortläsaren hade böjt sig. När jag försökte böja dom rätt med en pincett och en liten skruvmejsel gick en av. Datorn kunde inte läsa kortet. som tur är så kan man ju även koppla usb-sladden tänkte jag...

Då börjar kameran strula istället...

"Kan inte skapa mapp" står det i displayen ! Och när jag försöker ta en bild står det "full CF på kameran.

Vad göra ??
 
Nej! Inte ett annat kort, då kan du sabba det också. Kameran måste till verkstaden och det kan tyvärr bli dyrt. För kortets del köper du en billig kortläsare och ser om det funkar, annars är det nog kört.

/ Jon
 
Fan va skummt asså !
Testade nu med ett tredje minneskort (ett gammalt kingston på 1GB , funkade hur fint som helst.
När jag sätter i "sandisk" korten (2GB) så står det bara : "Kan inte skapa mapp" !

Så det hände något med minneskorten , men fan vet vad...

Nånn som har någon idé ??
 
Så det hände något med minneskorten , men fan vet vad...

Nånn som har någon idé ??

Har du testat något reparationsverktyg för Flashminnen? Sandisk har ett, men det finns flera andra.
Det för att rädda bilderna du har på kortet. Annars borde en formatering i kameran lösa problemet.
 
Om det är, som jag tolkar det, minneskortläsaren i datorn som ett stift är avbrutet på, så är det lätt fixat.
Låt bli att använd den mer och skaffa i stället en extern USB-ansluten kortläsare.

Men rent generellt så ska man vara väldigt försiktig när man sätter in CF-kort! De små tunna kontaktstiften bryts väldigt lätt. Det går inte bara att "tjonga" in kortet, det måste göras med stor försiktighet!
 
Har du testat något reparationsverktyg för Flashminnen? Sandisk har ett, men det finns flera andra.
Det för att rädda bilderna du har på kortet. Annars borde en formatering i kameran lösa problemet.



var hittar jag det "reparationsverktyg för Flashminnen" ? kan du länka ?
 
Jag fick formatera korten i kameran så nu funkar dom igen.
Alla bilder som jag tog igår försvann dock.
 
Jag fick formatera korten i kameran så nu funkar dom igen.
Alla bilder som jag tog igår försvann dock.

Men räddningsprogrammet bör väl klara av att rädda bilderna trots formateringen. Men det förutsätter förstås att du INTE använder kortet och därigenom "skriver över" de gamla bilderna.
 
Yup, formatering tar bara bort, hur ska man säga, innehållsförteckningen, bilderna finns kvar så länge du inte skriver över dom med nya.
Testa olika räddningsprogram, det inte ett klarar, klarar ofta ett annat.
Vet inte vilka program som är bäst, har inte haft några problem sedan jag började använda SDkort för många år sedan.
Om du måste använda CF koppla kameran till datorn med usb istället för att plocka ut kortet, det där med att böja pinnar är hur vanligt som helst, var glad att det var läsaren och inte kameran...
 
Skrev över bilderna med nya då jag testade om korten fungerade…
Jag fick en anledning att gå samma promenad igen någon dag…
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.