Annons

Kameran på rygg i väskan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Har just köpt mig en fotoryggsäck modell större (Kata HB-207) för att få plats med prylarna och har svårt att bestämma mig för hur jag ska "möblera" i den.

Tidigare har jag lagt den på sidan, men nu skulle det nog passa bra att lägga den på rygg på botten i väskan (baksidan neråt alltså) - just för att man då kan stoppa ner den även med telegluggen (Sigma 100-300 f4 á 1,4kg) monterad. Är det troligt att huset mår dåligt av att ligga så? Funderar också lite på hur displayen och knapparna kommer att belastas (har iofs repskyddet på).

Alternativet är att ha huset överst i väskan med gluggen hängande och ha en lös "hylla" som objektivet kan vila på för att avlasta. Fördelen med detta är ju att det blir lättare att ta upp kameran ur väskan. Nackdelen är lite högre tyngdpunkt.

Hur har ni kameran i väskan?
 
Hög tyngdpunkt är nog snarast bra. Man går ju inte helt rak i ryggen, och med tyngdpunkten högre så hamnar den också mer centrerad över din kropp, så att du inte behöver luta dig lika mycket framåt.
Kanske helt fel, men det verkar logiskt sett smart.
 
Den generella regeln för när man packar en väska är att man vill ha tunga saker högt upp och nära ryggen. Detta som erfaren scout och vandrare!
 
Gammal tråd men jag undrar också lite om knappar och display kanske skadas av att den ligger på rygg? Min väska är precis så att kameran går i med obektiv på (Soligor Classic Line 1). Men ligger den med ryggen upp så ligger en dragkedja mot displayen när väskan är stängd. Men lägger jag den istället med objektivet uppåt så har jag ju linsskyddet på så då gör det ju inget.

Kanske inte världens problem men man vill ju inte repa eller slita på något :)
 
Nej men det sitter en dragkedja i locket som skaver mot displayen när väskan är stängd. När den ligger rygg tänkte jag väl mest på att hela tyngden ligger mot knapparna.. med tanke på att alla bilder man ser så ligger kamerorna med objektiven nedåt. Men kanske är jag som tänker för mycket :p
 
Ingen fara att ha kameran liggandes på rygg i väskan. Jag har stuvat på det viset i åratal just pga att det ibland ger stora vinster i utrymme. Alla som känner mig vet att jag är extremt försiktig med min utrustning, mina prylar ser ofta nya ut även efter ett par års användande. Jag har oftast ganska så tunga gluggar (500-900 gr) sittandes på min kamera och har aldrig upplevt att kameran blivit sliten av ryggläge i väskan.
 
Man måste ha kameran liggande med objektivet neråt annars väntar en förbannelse likt Montesumas hämd och då kan vad som helst hända. Har till och med hört att folk har dött på grund av detta, så ha huset upp för guds skull.....
 
Hehe, Fy fan, dött på grund av det, kan du inte göra en instruktion så jag inte råkar göra fel;)
Närå, tror ni man kan ha två kameror med linser monterade i väskan?
Är väskan så liten att den går som handbagage?
Är det problem att få ner en 17" dator i den med utrustningen?
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Man måste ha kameran liggande med objektivet neråt annars väntar en förbannelse likt Montesumas hämd och då kan vad som helst hända. Har till och med hört att folk har dött på grund av detta, så ha huset upp för guds skull.....

nej nej nej.....
det viktiga är inte hur kameran ligger utan att man lägger ned den med en VRIDANDE rörelse, missa det och precis vad som helst kan hända....
 
Grrrrr, hämtade väskan idag.
Beställde den på Hegethorns men råkade läsa måtten på Scandinavianphotos hemsida, vad jag inte visste var att dessa mått inte stämde:(
Så nu vet jag inte om jag kan ha denna väska som handbagage när jag flyger till frankrike i sommar. När jag mäter är den 58x40x25 och maxmåtten är 55x45x25 enl flyget....undrar om den går igenom...

Sedan e jag lite besviken på stativfästet som gör att väskan blir baktung, det kan hända att jag ahr gjort fel? skall man sätta fast den lilla stativpungen baktill på ryggan och sedan spänna fast stativet i den avlånga stroppen som går uppifrån och ned på baksidan?

Tyvärr är den lite tung, den väger ju nästan 3kg tom!!!!! Vilket jag tycker är mycket, men den e ju stabil så man får ta det goda med det onda....


Jag fick dessutom med en liten pryls som jag inte har nån koll alls på vad det är. Den består av en rem med två plastöglor i änden. Sedan kan man kapa längden på den med en plastbit på mitten. Gissningar mottages gärna.

Vad jag gillar med väskan är att den är stabil, rymmer massor och att den bara kostade 1995:-
Att den dessutom sväljer min 17" laptop e ju helt otroligt!!!

/mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.