** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kameraläge (A/S/M) för dykfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag har just skaffat mig en Panasonic LX7 (alltså kompaktkamera) och undervattenshus för att använda vid dykning i klara vatten. Manualen för undervattenshuset är vänlig nog att rekommendera mig kamerainställningar: A- eller M-läge tycker den.
Jag tänker annorlunda.
Jag törs inte fota helmanuellt, för jag litar tills vidare mer på kamerans automatik än på att jag själv sätter exponeringen samtidigt som jag dyker. Helst skulle jag vilja köra M + auto-ISO, men av okänd anledning har Panasonic plockat bort den möjligheten (jag lutar åt att det är för att de är Beelzebubs tjänare).
Och då tänker jag att S-läge borde vara bättre än A-läge. Anledningen är att med en så liten sensor blir skärpedjupet ändå aldrig speciellt kort, så det får inte samma dominerande inflytande över bilden som på en DSLR. Men det kommer fortfarande vara viktigt att kunna välja slutartid; jag kan ta relativt lång slutartid om jag fotar något stillastående, men kan korta ned den om jag ska frysa fiskrörelse. Och så får kameran avgöra bländare och kanske ISO.

Men det finns kanske en anledning till att detta inte är vad manualen rekommenderar. Om jag tänker fel, kan någon tala om för mig var och hur?

Det kan tänkas att det här ändras om jag använder extern blixt. Då är det kanske bättre att köra helmanuellt på kameran, avpassat efter bakgrunden, och låta blixtens TTL-funktion sätta exponeringen på förgrunden.

Tacksam för insiktsfulla råd!
(Jag borde kanske posta det här på ett dykarforum slår det mig. Men jag börjar här.)

Tror nog det här är ett bra forum att ställa just denna fråga i. Här finns allt från glada amatörer till tekniknördar som har koll på varenda inställning på varje kameramodell till vinnare av fototävlingar.

För min egen del hamnar jag väl någonstans mitt emellan så jag ger här mitt svar på hur jag ser på det hela.

A-läget väljer jag oftast när jag vill ha någon form av automatik just för att ha kontroll på hur bilden ska se ut. S-läget anpassar ju bildresultatet genom att automatiskt justera bländaren. Det jag som fotograf måste anpassa mig till är hur stilla kameran måste vara för att jag ska få det resultat jag vill ha.

Men oftast har kamerors automatik svårt att tolka undervattensvärlden. De är ju normalt gjorta för landförhållanden (finns dock några modeller som har undervattens-mode, men då brukar det vara anpassat för blåa, tropiska vatten och det är ju inte riktigt det vi har här om du fotar i Sverige). Av den anledningen brukar man landa i manuella inställningar. Exempelvis så är det mesta mörkt och någon detalj eller någon del nära kameran som man vill ha upplyst. Har man då en blixt påslagen kommer kameran med stor sannorlikhet brassa på allt den kan för att försöka lysa upp hela havet och det närmast kameran kommer att frätas ut. Då kan inställningar för vilken del av bilden som ska mätas för exponeringen (om du vill köra i lägen med automatik) vara bra tillhands. T.ex spotmätning.

Även inställningar för Auto-ISO, för att begränsa vilken område den får använda sig av, kan vara lämpligt eftersom den annars gärna skruvar upp den till värden där kameran inte producerar vackra bilder. Själv sätter jag alltid ISO manuellt till högsta som ger bäst bildkvalitet efter det ljus jag har att tillgå.

Att fota under vattnet med utrustning som begränsar (vilket man tycker sig ha hur dyr kamera och blixtar man än köper :) ) handlar om att lära sig vilka begränsningar man har och fota vackra bilder inom dessa ramar. Det har varit fotografer med pocketkamera som fått högsta poäng på SM, vilket är ett lysande exempel på just detta.

Nu är det tropiska vatten jag tänkt använda den i, men det kan ju bli nattdyk, och då är det mörkt även där. Bra tips med spotmätningen.

Jo, det kan visa sig att det är bäst att köra helmanuellt. Återstår i så fall att se om jag klarar av att hålla reda både på min dykning och min fotografering samtidigt... det är mycket det som gör att det vore praktiskt om jag kunde få någon sorts halvautomatik att fungera för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar