ANNONS
Annons

Kamerakombination

Produkter
(logga in för att koppla)

csy

Medlem
Efter 4 år och några tusen bilder med en bra konica kompakt skall jag nu uppgradera till det bättre. Är nybörjare inom foto och kan nog klassas som "familjefotograf". Har fotograferat lite med min lillebrors canon 400D och lekt lite med en bekants Nikon D80.

Behov: Amatörmässig familje- och semesterfotografering. Skall även fotografera under en svensexa i sommar/höst. Åker till thailand några veckor i höst/vinter och är främst nu i behov av resealternativ. Är även dykare, så dykhus börfinnas. Altså två kameror, en system och en kompakt.

Mitt förnuftiga val är:

Canon G7 och Canon 400D med 17-85 IS och batterigrepp. Samma batteri till båda kameror och dykhus finns till G7. Batteri kan delas och endast en laddare behöver tas med.

Mitt känslomässiga val är:

Canon Ixus 950is och Pentax K10D med 16-45. Dykhus finns till Ixus.

Ixus är betydligt mindre och lättare än G7 och kommer då troligtvis att användas mer (G7:an på gränsen för stor för att ta med i fickan).

400D känns liten i handen jämfört med Pentax och D80 (möjligtvis bättre med batterigrepp, dock inte provat själv). Ur reseperspektiv är dock en liten systemkamera att föredra. Pentax ger mycket kamera för pengarna, men har inte samma utbud av optik som canon/nikon. Ger heller inte samma zoom omfång som canonpaketet vid samma prisnivå. D80 är mycket fin, men saknar bildstabilisator och sensorrengöring givet samma prisnivå.

Systemkamera följer med om ryggsäck medtages (på utflykter, etc) annars en kompaktkamera som man kan ha i fickan. G7 kan ligga lite för nära en DSLR vilket kan medföra att man inte nyttjar/tar med den större kameran av ren lättja.

Synpunkter och erfarenheter emottages varmt, så även andra alternativ till ovan kombinationer.

Jag tycker denna är en mycket trevlig fickkamera, den har 28mm (till skillnad mot G7), bildstabilisator och systemkamerans inställningsmöjligheter (Av, Tv, M, P..).

När det gäller dykning tycker jag både G7 och 950is har för mycket brus vid höga iso. skulle rekommendera t ex Fuji F31fd som klarar iso 800 bra (och 3200 halvdåligt) och som gör att man oftare hinner fånga simmande fiskar skarpt. (har själv vidvinkliga Canon S80 med dykhus och den är nästan kass för snabbrörliga motiv förutom nära ytan en väldigt solig dag. blixt vill man inte gärna använda under vattnet pga att partiklarna blir vita prickar). G7 har långsammare fokusering. Tror det var en artikel i en av de senare fototidningarna (Foto eller Kamera och bild).

mvh/Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar