Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

toboll

Ny medlem
Funderar på att köpa min första systemkamera och har väl tänk mig att använda den när man är ute i naturen, på zoo, fotboll, bilder på folk.

Funderar på en CANON EOS 1100D som jag läst är bra för nybörjare och och som man får för en billig peng.
Däremot hittar jag inte så mycket info om objekttivet jag funderar på, Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS II.

Jag är som sagt nybörjare, känner mig själv och vet att kameran kan vara rolig i en månad och sen kommer den bara ligga på hyllan, så jag vill inte köpa svindyra saker.

Fått tipset att köpa begagnad kamera men jag tycker det känns skönare att löpa nytt, då vet jag att dte fungerar ivarjefall som det ska :)

Låter kamera och objektivval rätt för mig?

Objektivet Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS II är väldigt prisvärt och riktigt bra. Kameran är nog OK också om du vill hålla dig i de lägre prisklasserna.

Angående objektivval:

Jag började själv fota med systemkamera för inte alls längesen.
Det beror på vad du vill "skjuta". Porträtt, macro, sport, landskap, fåglar osv.

Kika på bilderna från olika objektiv (normal, vidvinkel, zoom, fasta m.m) så du får dig en uppfattning av hur olika resultaten blir.

Jag ångrar att jag köpte ett kit. För bara efter ett litet tag kände jag för att gå en annan väg än vad mitt objektiv tillät mig.

Självklart kan det vara bra att börja med ett 18-55. För med det kan man prova på lite olika sätt att fota.
Men det verkar som att du har tänkt och gå på lite mer zoom.
Så du kanske redan har tänkt på detta :).

Lycka till med ditt köp.
Själva grundprincipen med systemkamera är att du kan ju byta lins hur många gånger som helst.
Frågan e bara hur mycket förundersökning du vill göra och hur mycket pengar du kan spara på det :).

/ krillo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar