Annons

Kameraköp, skillnad D300->D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Frisk

Aktiv medlem
Är på jakt efter ny kamera, har idag en Canon G2 inte tar speciellt bra bilder och än värre har väldigt dålig autofokus i mörker.

Tänkte nu gå över mot en mer renodlad systemkamera, började kolla Nikon D90, men gjorde misstaget att även känna på D300 som kändes bra mycket stabilare och dessutom börjar säljas ut lite smått nu när D300s kommit.

Priskillnaden mellan D90 och D300 går att leva med, men känns lite dumt att köpa en "gammal" kamera nu när s kommit, har denna några direkta fördelar? Visst, går filma med, men inte någon funktion jag brukar använda. Finns plats för både SD och CF-kort vilket inte heller känns som någon skillnad värd prisskillnaden. Vad motiverar främst prisskillnaden mellan D300 och D300s?

Vad som får mig att fundera på D300 istället för D90 är främst vädertätningen men även att man kan ställa mycket inställningar direkt med knappar på kameran, att den dessutom känns mycket robustare och börjar säljas ut nu när D300s kommit motiverar steget upp.
 
Är på jakt efter ny kamera, har idag en Canon G2 inte tar speciellt bra bilder och än värre har väldigt dålig autofokus i mörker.

Tänkte nu gå över mot en mer renodlad systemkamera, började kolla Nikon D90, men gjorde misstaget att även känna på D300 som kändes bra mycket stabilare och dessutom börjar säljas ut lite smått nu när D300s kommit.

Priskillnaden mellan D90 och D300 går att leva med, men känns lite dumt att köpa en "gammal" kamera nu när s kommit, har denna några direkta fördelar? Visst, går filma med, men inte någon funktion jag brukar använda. Finns plats för både SD och CF-kort vilket inte heller känns som någon skillnad värd prisskillnaden. Vad motiverar främst prisskillnaden mellan D300 och D300s?

Vad som får mig att fundera på D300 istället för D90 är främst vädertätningen men även att man kan ställa mycket inställningar direkt med knappar på kameran, att den dessutom känns mycket robustare och börjar säljas ut nu när D300s kommit motiverar steget upp.

Största delen av prisskillnaden mellan D300 och D300s handlar precis som du är inne på om utförsäljning: inga affärer vill bli sittande med en gammal modell när det finns en ny ute.

Dessutom har priserna på fotoprylar generellt höjts senaste halvåret på grund av att kronan kraftigt försvagats mot bland annat japanska yen. En del butiker kan nog faktiskt ha kvar D300 som de köpt till lägre inköpspriser än vad som gällt under senvåren och sommaren.

D300s har i grunden tre större förbättringar jämfört med föregångaren, två av dem har du redan varit inne på: video och dubbla minneskort. Den tredje är ett tystläge hos slutaren, en efterlängtad finess som Canon haft i flera år.

Jag personligen tycker det är tre utmärkta saker som de fixat i D300s. Men om du tvekat mellan D90 och D300 kan jag förstå om de här förbättringarna inte känns värda ytterligare mer pengar.

Allmänt om skillnaden mellan D90 och D300 så har du nämnt det robustare huset och mer reglage. Du har dessutom en väsentligt mer avancerad autofokus och snabbare serietagning med möjlighet till längre bildserier. Spegel och slutare är mer påkostade, både för att klara den snabbare serietagningen men också för att hålla längre. Sedan har D300 vissa fördelar som mer riktar sig till proffsanvändare, som att den fungerar ihop med Nikons trådlösa sändare WT-4.
 
Vad motiverar främst prisskillnaden mellan D300 och D300s?
Prisskillnaden är väl inte jättestor, "bara" ett par tusen vad jag kan se. Men visst, det är också pengar... Det finns en ganska bra jämförelse på dpreview. Ett annat alternativ som kan vara värt att titta på är Canon 50D, som också kommit ner en bit i pris.
 
Prisskillnaden är väl inte jättestor, "bara" ett par tusen vad jag kan se. Men visst, det är också pengar... Det finns en ganska bra jämförelse på dpreview. Ett annat alternativ som kan vara värt att titta på är Canon 50D, som också kommit ner en bit i pris.

Eller Canon 7D?
Visserligen lite dyrare, menmen :)
Verkar vara en förjävla bra kamera!
 
Vad som får mig att fundera på D300 istället för D90 är främst vädertätningen men även att man kan ställa mycket inställningar direkt med knappar på kameran, att den dessutom känns mycket robustare och börjar säljas ut nu när D300s kommit motiverar steget upp.

vilka inställningar är det du saknar som direktknapp på D90?
 
Tack för alla synpunkter.
Visst är det kanske "bara" ett par tusen mellan D300 och D300s, men D300s är nästan dubbelt så dyr som D90.. så sett blir det ju rätt stor skillnad. D300 verkar variera väldigt i pris beroende på var man köper den, troligtvis pga. "lagerrensning" av gamla modeller.

Nikon känns aktuellare än Canon då pappa tidigare fotograferat en del (och gör väl fortfarande, fast mycket mindre) så finns en del objektiv osv. att låna där, visserligen stor del äldre saker utan VR AF m.m. men passar i alla fall.

Kan inte svara på hur stor fördel det är med fler lättåtgängliga knappar på D300 mot D90, nämde mest bara en av de skillnader som brukar tas upp. Har allt genom menyer på min nuvarande kamera (inklusive manuell fokus, digitalt), bökigt att göra inställningar manuellt, men antar det redan är betydligt bättre på D90 än min nuvarande.

En annan, om rätt liten, fördel är väl även att kameran använder CF-kort, precis som min nuvarande, kan använda samma minneskort som idag, dock rätt gamla relativt små kort så blir ett rätt litet plus.
 
Nikon känns aktuellare än Canon då pappa tidigare fotograferat en del (och gör väl fortfarande, fast mycket mindre) så finns en del objektiv osv. att låna där, visserligen stor del äldre saker utan VR AF m.m. men passar i alla fall.

Det finns i och för sig adaptrar att köpa till Canon för att använda Nikons objektiv, fungerar utmärkt med äldre objektiv utan AF och VR.
 
tycker du ska köpa en pentax K7d.

Själv kör jag en begagnad canon 5d och väljer den varje dag före d300.
 
Tack för alla synpunkter.
...
Visst är det kanske "bara" ett par tusen mellan D300 och D300s, men D300s är nästan dubbelt så dyr som D90.. så sett blir det ju rätt stor skillnad. D300 verkar variera väldigt i pris beroende på var man köper den, troligtvis pga. "lagerrensning" av gamla modeller.

Nikon känns aktuellare än Canon då pappa tidigare fotograferat en del (och gör väl fortfarande, fast mycket mindre) så finns en del objektiv osv. att låna där, visserligen stor del äldre saker utan VR AF m.m. men passar i alla fall.

Kan inte svara på hur stor fördel det är med fler lättåtgängliga knappar på D300 mot D90,
....

En stor skilnad mellan D80 (och troligen även D90 men jag saknar erfarenhet av den) och D300 är just hur kamrona hanterar äldre objektiv och D300 gör det galant, kan bla ställa in den så att jag med knapp + hjul välger inställningar för valfritt äldre objektiv.

Köper du D300 blir du inte besviken, skilnaderna mot D300s är inte superstora D300 är redan en bra kamra och inkörsport mot nikons en tyngre modeller.
Micke
 
Ni som rekommenderar Canon, vad har ni för argument för detta? Kan tänka mig titta även på Canon, men att bara få en modell rekommenderad hjälper inte valet. Vilka fördelar har de Cannon-modeller som rekommenderats? Vad tjänar jag på att välja Canon? (Större beg. marknad, större tillbehörsutbud, lägre tillbehörspriser? osv.)

Förslagen på 5DmkII eller D700 känns inte aktuella, kostar dubbelt så mycket som kameran jag kollat nu. Budgeten ligger eg. på D90 men kan lägga till lite extra för att få en bättre kamera, tycker för min del D300 känns som vettig uppgradering då, ~4k tillägg för en stabilare, snabbare och väderskyddad kamera. Redan det tillägget känns på gränsen till för mycket med tanke på att jag inte tidigare fotat speciellt mycket.

Tycker det känns lite som kamera-utvecklingen stannat upp något nu, min nuvarande kamera närmar sig 10 år, lider lite av de brister digitalkamerorna hade när de kom, dålig AF, dålig betraktningsvinkel på displayen och allmänt långsam. Tycker detta är åtgärdat med nya kameror (i alla fall systemkamerorna) Så hoppas på att kunna köpa en kamera jag kan ha i iallafall ~10-15år, därför jag funderar på steget upp mot D300 och inte stannar på D90...
 
Tänker du ha kameran länge så är det nog väldigt klokt att tänka på D300. D90 är i princip samma robusthet som gamla D70 och de d70 jag har sett kommer INTE överleva 10 år - de börjar lossna skruvar och huset börjar knirra sönder helt efter halva den tiden. D300 känns mycket rejälare (och tyvärr också tyngre och dyrare).

Enda fördelen med Canon är optiken egentligen - annars har Nikon ungefär lika bra eller bättre hus i de flesta klasser. Gamla 5D är väl ett undentag på hus som inte har någon motsvarighet hos Nikon dock. D7 är väl en bra kamera, men onödigt dyr som jag ser det och går dessutom inte att köpa än.

Titta gärna även på Pentax - de har mycket rejäla och svårt prisvärda hus idag. Vore det inte för optiken hade jag definitivt valt Pentax om jag började med tom väska idag.
 
Jag funderade på just samma sak som dig, jag har kört D200 tills nu och nu när D300 ligger på ca 14000 så passade jag på att slå till. D200an har gått över 60000 exponeringar så det kändes rätt o byta nu

Jag resonerade så här; Jag fotar enbart och proffskör mitt hus(jag tar ca 500-1000 bilder i veckan) så jag tyckte den kändes onödigt att betala 4-5000tusen mer för videofunktion,tyst läge och dubbla minneskortplatser.
Så om 2-3 år så kommer ändå få byta hus så då kanske man kan slå till på en D700/D3a eller vad som nu finns på marknaden då...

jag är skitnöjd med D300an, grym skillnad från D200an...

Men D90´n kanske kan vara nåt, det är en fiktigt bra kamera, även om D300an är ännu bättre...
 
ANNONS