Annons

Kamerainställning i CaptureNX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag kämpar med mitt Capture NX.. Tror nu jag kommit på hur jag kan få lite mer teckning i skuggorna utan att färgerna blir lustiga.

Eftersom Jpegarna direkt ur D3:an blir så bra hur man än ställer in kontrast o mättnad i kameran så tänkte jag att om dessa inställningar gick att importera in i NX och appliceras på Nef-filerna så vore det fantastiskt!

Har förstått att det går.. men vet inte hur..

Jag skulle vilja att mina kamera-inställningar för tex "neutral" ska bli likadana när jag klickar på "neutral" i bildkontrollen i NX...

Hur importerar man kamerainställningarna på "neutral" till NX:s "neutral"?

(Nej, i Picture Control Utility går det inte sänka kontrasten lika mycket som i kameran, dessutom sänks kontrasten på ett annat sätt där än i jpegarna, så färgerna blir sådär lustiga)

Tack på förhand

Mvh: Danne
 
Senast ändrad:
Hejsan!

Först tycker jag du bör uppdatera till NX2. Där kan du lätta skuggor utan att använda D-lightning eller att justera i kurvverktyget.

Sedan undrar jag om det inte är så att det du ställt in i kameran kommer upp automatiskt i neffen när du tar in den i programmet? Så tycker jag att att den gör med min D200 och NX2 och gjorde det i NX också.

Vilken version av NX har du? NX 1.3.5 verkar vara den senaste av NX-versionen (om man inte har tvåan, förstås).


//L
 
Som tidigare skrivits: uppgradera till NX2.

Själva fördelen/meningen med Capture NX/NX2 är väl just att exakta kamerainställningar återspeglas i programmet. Bilden ska alltså se ut exakt som den gjorde ur kameran och med dess inställningar.

Sedan: kolla med Nikonsupporten via Nikon.se - jag har frågat dem olika saker vid olika tillfällen och de har alltid kommit med bra svar (om än efter ett par dagar).
 
Hej på er.

Det kanske är så enkelt att Daniel vill kunna applicera samma inställningar som han ny lyckats få fram under senare tid på bilder tagna tidigare i råformat.

Kommer tyvärr inte ihåg hur man gör just nu. Återkommer senare när jag kommit hem och kunnat testa lite.
 
Tack för svaren!

Jag upptäckte förut att helt plötsligt så verkar bildkontrollsinställningnarna laddas in automatiskt i NX.. Vet inte om jag inte fattat detta innan eller aldrig fotat med så låg kontrast innan.. Nåja.. Nu funkar det iaf :)
 
Vet inte om allt redan är sagt. Så här har jag i alla fall fattat att Capture NX fungerar.

När jag öppnat en bild finns kamerainställningarna under en flik till vänster (Camera Settings). Gruppen längst ner visar inställningarna som använts i kameran för den aktuella bilden (utmärkta med en punkt). Om man borde haft andra kamerainställningar kan man ändra värdena under pilarna.

De värdena är nu förvalda som utgångsläge för vidare justeringar. Som jag har förstått det så kan man alternativt, ändra värdena på högersidan under "Base Adjustments" > "Camera Adjustment" innan man fortsätter med övriga justeringar. En del tycker inte om upplägget men jag tycker det är bra att följa listan så inget blir bortglömt.

Rätta mig gärna om jag har missförstått nåt, eller kom med kompletterande tips.
 
Snälla, uppgradera till tvåan. Då kan du dra ned kontrasten med skuggareglaget och ingen färg påverkas. Jag använder det verktyget ofta!


//L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.