Annons

Kamerainköp på kanarieöarna

Produkter
(logga in för att koppla)
En släkting till mig bor just nu på en av Kanarieöarna och har upptäckt att en Nikon D-300 kostar ca 645 euro i en fotoaffär.

Är det någon som har någon erfarenhet av inköp från dessa öar?

Måste jag betala svensk moms eftersom Kanarieöarna har en särskild skatterättslig ställning inom EU?

Kommer kameran ha svensk meny?

Hur gäller garantier?

Min släkting är inte kamerakunnig och kan ta dessa diskutioner med försäljaren, som bara svarar si si på alla frågor.

Min erfarenhet från hadel på Kanarieöarna är inte den bästa. Jag köpte ett pol-filter för en billig peng. Dock så visade det sig att filtret hade en annan gänghöjd än vad mina objektiv har. Inga synliga sillnader men tillräckligt för att det inte skulle passa. Innan jag köpte blev jag lovad att det skulle passa till mitt 12-24. Menmen...

Kanarieöarna är pratstället nr 1. Det finns fler iPod-kopior än någon annan stans och i varje affär dessutom. Kameraarknaden är också några år efter och objektivutbudet är minst sagt begränsat.

Teknikaffärerna lever på turister som inte har så bra koll på marknaden och de har inget som helst annant mål en att tjäna pengar. De bryr sig inte om kunden blir nöjd eller inte.

Mitt råd är alltså att vara mycket försiktig och se till att du inte blir lurad.

Priset låter orimligt lågt. Om jag var du skulle jag kolla väldigt noga att allting är som det ska. Kan det t ex vara en begagnad kamera?

Köper du från Kanarieöarna ska du betala moms (men ingen tull, om jag förstår det rätt). Garantin på kamerahus brukar vara regional och gäller då t ex i hela EU -- men frågan är ju om det här verkligen är en EU-kamera eller om den är gråimporterad från någon annan del av världen.

En bekant till mig köpte en ny Canon EOS 300D och jag kunde inte säga annat än ett bra köp har du gjort. Faktum var att kameran var begagnad och slutaren hade hostat till 17000 ggr. Detta hände 2 år sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar