Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kamerahus
- Trådstartare loos
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
En beg EOS 3 verkar bra, köpte nyss en sådan av den anledningen.
Roine
En beg EOS 3 verkar bra, köpte nyss en sådan av den anledningen.
Roine
Sumpen
Aktiv medlem
FM3A kan säkerligen vara bra, har inte läst någonstans hur de fungerar i kyla. Nikon FM, FM2 och F2 kommer säkerligen motsvara dina behov, antagligen även F3. Med dina behov skulle jag satsa på en kamera med manuell framdragning och återspolning av filmen, dessa funktioner drar för mycket batterikraft som det är brist på vid kallt väder. Jag skulle även främst satsa på en kamera med mekanisk slutare.
Ang skydd från regn och snö är jag inte lika påläst. Det finns mer tätade hus såsom F3 P, P som i Press, som är extra tätad och där en del funktioner tagits bort för att minimera antalet hål i kamerakroppen och göra den mer tät och hållbar.
Ovan nämnda kameror bör du kunna få för 2-3000 kr, med undantag för F3P kanske.
Ang skydd från regn och snö är jag inte lika påläst. Det finns mer tätade hus såsom F3 P, P som i Press, som är extra tätad och där en del funktioner tagits bort för att minimera antalet hål i kamerakroppen och göra den mer tät och hållbar.
Ovan nämnda kameror bör du kunna få för 2-3000 kr, med undantag för F3P kanske.
Canon F-1 new är en superkamera med mycket tålig mekanik som fungerar utan batterier och i temperaturer på minus 40 grader. Den finns begaganad för 3000 - 5000 kronor.
Begagnade Eos 1 eller Eos 1n och Eos 3 är också prisvärda. Priserna variera mycket. En del tror att de kan få ut hur mycket som helst. Min kompis köpte en Eos 1n med booster för 4900 i en affär med garanti och moms. Men den var rejält presskörd.
Begagnade Eos 1 eller Eos 1n och Eos 3 är också prisvärda. Priserna variera mycket. En del tror att de kan få ut hur mycket som helst. Min kompis köpte en Eos 1n med booster för 4900 i en affär med garanti och moms. Men den var rejält presskörd.
matnyttige
Aktiv medlem
De "äldre" Nikon kamerorna som FE2, FM2, F3 och F4 är ganska tåliga mot fukt. Bland Canon är det främst EOS 1 V (som är en av de bättre på marknaden). Canon F1 N och Pentax LX är också riktiga arbetshästar.
....vilken Nikon kamera kan man jämföra med som motsvarar..en Canon EOS 1....?
Nikon F4, även om Canonkameran nog känns lite modernare i jämförelse och framförallt har betydligt snabbare autofokus.
Prisskillnaden mellan Eos 1 och Eos 1n är så liten att jag tycker att man ska gå för "n"-modellen som är en riktigt bra kamera med alla mått mätt.
Proflex (auktoriserade på Canonservice) heter butiken där min kompis köpte sin Eos 1n.