Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerahus lr objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Säkert helt fel ställe att fråga detta.
Men iaf.
Jag har en canon eos 450d och mina kompisar har en olympus kmr nt ihåg vilket märke men iaf.
Deras kameror tar så sjukt mkt skarpare bilder än va min gör och då har dom t.e.x bara 3 fokuspunkter medans jag har 8 och såna grejer.

Så frågan jag vill veta är;
Är det objektiven lr är det kamera huset som gör allt?
Så jag vet vad det är man ska sikta på när jag ska köpa saker.

Jag gissar att du fotograferar i jpg. Då kan du ändra inställningarna i din kamera så att dina bilder också blir "skarpare". Läs mer om det i manualen. Eller fixa det efteråt i ett program i datorn.

Säkert helt fel ställe att fråga detta.
Men iaf.
Jag har en canon eos 450d och mina kompisar har en olympus kmr nt ihåg vilket märke men iaf.
Deras kameror tar så sjukt mkt skarpare bilder än va min gör och då har dom t.e.x bara 3 fokuspunkter medans jag har 8 och såna grejer.

Det mesta av bildkvaliteten ligger i objektivet, så ett bättre objektiv skulle kanske göra susen.
Annars kan det ju också vara fotografen som är problemet ;). Det blir inte bättre bilder med bättre utrustning om den som fotar inte kan hantera den.

JazzBass; jag har ett efs 18-55mm is och ett 55-250mm is.

Brix; Nej där har du ju på sätt och vis helt rätt.
Men om vi säger såhär, min tjejkompis kan inget om kameror men har en systemkamera, hon knäpper alltid med auto.. och bilderna blir så äckligt skarpa att man nästan kräks om man jämför den med min.
Och jag kör alltid på manuella inställningar och har hållt på att knäppa kort till och från i 3 år snart. :)
Så jag kan själva grunderna, men man utvecklas hela tiden som sagt!
Därav varför jag frågar det här! :)

Senast ändrad:
Men om vi säger såhär, min tjejkompis kan inget om kameror men har en systemkamera, hon knäpper alltid med auto.. och bilderna blir så äckligt skarpa att man nästan kräks om man jämför den med min.
Och jag kör alltid på manuella inställningar

Sluta med det, då! Och ställ upp skärpan ett snäpp i kameran. Samt be din flickvän ta bilderna med din kamera och du med hennes, så märker du snabbt om det är kameran eller fotografen som är problemet.

Per.

Ok, en bra början :)

Kan du lägga upp ett par bilder med din kamera som du tycker har blivit misslyckade och ett par bilder med din kompis kamera som du tycker är bra?

På vilket sätt blir bilderna dåliga? Under vilka förhållanden?

Om du kör jpeg, prova med bildstilen "vivid" istället för "standard", eller vad det nu heter på canonkameror. Det kan göra att bilderna kan se lite bättre ut direkt ur kameran. Nackdelen är att det är ett sämre utgångsläge om man tänker bildbehandla bilderna.

Om du kör jpeg, prova med bildstilen "vivid" istället för "standard", eller vad det nu heter på canonkameror. Det kan göra att bilderna kan se lite bättre ut direkt ur kameran. Nackdelen är att det är ett sämre utgångsläge om man tänker bildbehandla bilderna.

I en Canon väljer man Picture Style.
Grundinställningen är "standard" som ger värdet 3 på skärpa
Exempelvis "porträtt" ger 2, medan "landskap" ger 4. Neutral ger 0.

Det är stooor skillnad på 0 och 3!
Man kan också sätta skärpan manuellt ända upp till 7.

Dessa inställnignar påverkar den jpeg som kommer direkt ur kameran.

Petter ...

...
knäpper alltid med auto.. och bilderna blir så äckligt skarpa att man nästan kräks om man jämför den med min.
...

Detta råkade jag också ut för med en och samma kamera. När jag lånar ut kameran till småtjejerna ställer jag alltid in den på grön fyrkant. Själv kör jag manuellt och med Picture style neutral. Jag blev mäkta förundrar över hur tjejerna kunde ta så äckelskarpa bilder som inte jag kunde. Innan jag insåg att gröna fyrkanten också ställde om bildstilen till standard.

Detta gällde när jag tittade på bilderna i kamerans display
Själv lägger jag istället på skärpa i efterbehandling.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar