Annons

Kamerahantering i fjällmiljö.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagwall

Aktiv medlem
Humm... vet inte om det blev rätt forum del nu.. Hur som helst, jag skulle vilja ha lite tips ang hantering och förvaring av digital systemkamera (EOs 350D) i fjällmiljö. Tänkte på riskerna med kondens när man bor i tält och temperaturskillnaderna mellan natt och dag. Hur gör jag för att vara säker. Vart kan det vara smart att placera utrustningen i packningen? Någon som har några tips eller andra erfarenheter?

Tack!

Lägg den i en tät plastpåse när du inte använder den. Borde förhindra kondens. När jag fotar ute på vintern brukar jag ta ur minneskortet ute och sen lägga ner den i väskan. Där får den ligga till nästa dag och kan då tina långsamt.

Kondensproblem får man väl för det mesta vid snabba tempändringar, typ på vintern då du tar in kameran i rumsvärme? Även om temperaturen kan variera en del under dygnet så blir det ju relativt skonsamt om du bor i tält, så jag tror inte det blir några problem.

/Per

Försök att inte förvara den mellan ytter och innertält så är det nog inga problem:) Tältväggen är ju inte heller direkt superisolerande.

Det enda jag gör på fjällvandring är att se till att kameran ligger vattentätt under natten. Den dagen tältet läcker så kommer jag att vara glad att kameran är torr iallafall (så man kan dokumentera eländet).

Christian

Under sarektuern jag kom hem från igår var jag faktiskt betydligt mer orolig för att få in mygg i kamerahuset (no shit!) än fuktskador via kondens..

/Per

hehe låte rosm en trevlig tur, mygg är konstant en plåga i svenska fjäll.
själv hade jag min lilla kamera väska hängd över ryggsäcken när jag gck för att snabbt kunna få fram kameran, de dagar det regnade låg den under regnskyddet, på natten hadeja den bredvid huve ti innertältet i sin väska..hade inga som helst problem med vare sig fukt eller temperaturer, och vi tältade ändå på hyfsad höjd så det var lite skillnader i temperatur.

lycka till!

Kondens behöver du knappast oroa dig för annat än den som kan bildas på insidan av yttertältet och droppa på saker i absiden.

Att förvara kameran vattenskyddat under natten och vid regn är nog det enda att tänka på. Min bodde under locket på ryggsäcken under dagarna och bredvid kudden på nätterna sist jag var upp. Inte direkt jättevattenskyddat men den verkade trivas rätt bra med det ändå. Telefonen däremot somnade in efter en regn-"skur" då den hamnat i byxfickan av någon underlig anledning.

Myggen kan du undvika genom att gå högt där det oftast blåser. Se bara till att planera in toppturer när du behöver öppna kameran:)

bengt luthman skrev:
hehe låte rosm en trevlig tur, mygg är konstant en plåga i svenska fjäll.

Är det. Jag ska upp 21/8. Om myggen fortfarande är en plåga då så är de ovanligt kraftiga i år. De brukar dö så snällt ungefär då skolan börjar (iallafall upp i kebnekajse-sarek-trakten)

nej det är ju iofs sant, men eftersom jag hittils pluggat eller dylikt varje höst så är det ju hejdå till längre fjällturer i slutet av augusti=) förhoppningsvis slipper du myggen=)

Och så missar du den klara luften som kommer på hösten. Det röda ripriset och färgerna. Kan varmt rekomenendera lite senare tur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar