Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraförsäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående vår 18 åriga dotter och hennes fotoutrustning. Hon är hemmaboende men ska under 1 år studera på folkhögskola på Åland där hon kommer att bo på internat. Hon ska gå en naturfotokurs där hon kommer att använda sin egen fotoutrustning som är inköpt under de senaste 2 åren till ett värde för nästan 40.000 kronor. Frågan är om den är försäkrad via vår hemförsäkring eller om man ska fixa en fotoförsäkring till henne? Vi har även allriskförsäkring i hem- och villaförsäkringen. Hur har ni det med er kamerautrustning när det gäller försäkring?

Det var absolut ingen pik även om sök funkar bra. Jag har tyvärr ingen bra försäkring själv men lär skaffa någon snart. Förmodligen dröjer det till dess något händer och är då försent... :)

Om du letar runt i trådarna så kommer du hitta bolag som har bättre vilkor än andra.

Ring dem sedan. Eller så ringer du runt till alla och frågar.

Vidare tror jag inte att din hemförsäkring kommer att gälla henne men du får fråga bolaget.

Det här med försäkring är en djungel. Man kan aldrig vara säker nog. Jag får börja med att ta kontakt med mitt försäkringsbolag. När jag skulle försäkra min racercykel värd 25.000 kr fick jag reda på att de bara försäkrade cyklar till 10.000 kronor. Jag är rädd att det är något liknande med kamerautrustningen. Därför letar jag efter någon som kan specialförsäkra hobbyprylar.

Tommy

Allrisk försäkrar upp till ca 25-35 tusen.
Speciella kameraförsäkringar är ofta väldigt dyra, men jag har för mig att jag har läst i trådarna om ett bolag som är bättre än andra.
Kommer bara inte ihåg vilket.

Kan man säga så generellt? Är det inte olika mellan olika bolag? Mitt försäkringsbolag, Auro är lite snåla med cykelförsäkringen. Då jag kollad emed Salu hade de 20000 kronor.

Tommy

Öh? Missuppfattade jag dig? Allrisk är det ett försäkringsbolag eller en försäkringsform? Jag uppfattade det som en tilläggsförsäkring :) Vi har en allriskförsäkring, tidigare kallad drulleförsäkring.

Tommy

Tommy Törnquist skrev:
Öh? Missuppfattade jag dig? Allrisk är det ett försäkringsbolag eller en försäkringsform? Jag uppfattade det som en tilläggsförsäkring :) Vi har en allriskförsäkring, tidigare kallad drulleförsäkring.

Tommy
Aj du har rätt Tommy.

Det finns nog ett bolag som heter Allrisk men jag menade allriskförsäkring/drulleförsäkring generellt.
Det har alla bolag.

De flesta större bolag har s.k. sakförsäkringar där man kan försäkra kamera-utrustningen. Jag vet att Folksam har det och sist jag frågade har jag för mig premien var 2,5% av utrustningens värde.
En del bolag har också speciella försäkringar som vänder sig till fotografer. Men ofta vill de att du ska vara yrkes-fotograf för att teckna dem

Jag höll på med detta för några månader sedan. Jag är yrkesfotograf men bedriver enskild firma. Det betyder att jag personligen är juridisk person och äger mina egna fotoprylar. Jag kollade upp lite olika försäkringsbolag och varianter. Det visade sig att min hemförsäkring var den i särklass bästa. Försäkringen täckte utrustning upp till 70 000kr, och täckte allt som stöld, "tappa i backen" osv. Självrisken var alltid 1500kr. Ett lätt val för min del alltså.

abbeman skrev:
Jag höll på med detta för några månader sedan. Jag är yrkesfotograf men bedriver enskild firma. Det betyder att jag personligen är juridisk person och äger mina egna fotoprylar. Jag kollade upp lite olika försäkringsbolag och varianter. Det visade sig att min hemförsäkring var den i särklass bästa. Försäkringen täckte utrustning upp till 70 000kr, och täckte allt som stöld, "tappa i backen" osv. Självrisken var alltid 1500kr. Ett lätt val för min del alltså.

Lustigt att du ungått Gefverts försäkring via SFF om du är yrkes...
I särklass bästa försäkringen på marknaden för fotografer.

ZoMbiE skrev:
Lustigt att du ungått Gefverts försäkring via SFF om du är yrkes...
I särklass bästa försäkringen på marknaden för fotografer.

Är inte Gefvert en försäkringsmäklare som tillhandahåller andra försäkringsbolags försäkringar? Du borde därmed ha möjlighet till samma försäkring från det "rätta" försäkringsbolaget?

abbeman skrev:

Problemet är ju att 70k som miximum sällan räcker om du lägger ihop alla foto-prylar du äger som yrkesfotograf

Du bör också fundera över om hemförsäkringen verkligen gäller utrustning som helt eller delvis används till förvärvsverksamhet samt om den gör det om den också gäller vid skador/förluster som inträffar i sådan verksamhet.

Kan tillägga att tex Folksam har just kameror som undantag i sin drulleförsäkring.

Kameror + tillbehör räknas som stöldbegärligt gods, så om man får den stulen täcker försäkringen endast värde upp till 10.000:-.

Så innan man skaffar en försäkring, gäller det att noga kontrollera vad den täcker och vilka belopp som gäller.

ANNONS