ANNONS
Annons

Kameraförsäkring!!

Produkter
(logga in för att koppla)

globalfoto

Ny medlem
Hej!

Frågade samma sak för ett par månader sedan,men pga sjöjobb har jag inte "hunnit" med riktigt,så here we go again!

Har en Eos 1VHS utrustning med div objektiv,som jag vill teckna en försäkring på. Den måste gälla i hela världen och täcka alla ev problem.(Stöld,skada,slarv osv.) Finns det någon som har några bra rek. att komma med ang. detta??

Mvh
Jörgen

Det finns en hel del inlägg om detta:

http://www.fotosidan.se/forum/searc...id=64558&sortby=lastpost&sortorder=descending

Jag tror att du hittar ngt där. Men kortfattat är att du måste köpa en tilläggsförsäkring för alla dina olika kameragrejjer. Prylarna måste vara värderade av en värderingsman (som är auktoriserade och finns i vissa fotoaffärer bla). Först efter det kan du tecka försäkringen. Jag har länsförsäkringar för mina saker. Har du dessutom drulleförsäkring så är du ganska säker.

Svenska Fotografers Förbund har en yrkesfotoförsäkring genom en mäklare som heter Gefvert.

Hos dem kan du teckna försäkring för din utrustning såväl som atelje, negarkiv, labbskada etc etc etc.

Premien är inte billig, men inte så dyr heller.

Har ej behövt reglera någon skada med dem ännu så jag vet inte hur de är i det fallet.

Den bästa kameraförsäkringen har Svenska Jounalistförbundet genon Folksam. Jag har själv den och betalar 2,25 procent av värdet i premie. Upp till 5 år gamla grejor ersätts med nytt. tyvärr måste man ju vara medlem i SJF. Men jobbar du med press så ska du klart gå med.

Fredrik80 skrev:

Hur ersätts då en Digital SLR om den är t.ex 3 år gammal? Får man då en ny modell som i dagsläget motsvarar nypriset på den gamla kameran?

Jepp, så är det. Premien grundar ju sig på ersättningsvärdet så det är inget problem för dem att ha den principen. Men det kanske kommer förändringar med tiden när det gäller digitalt.

I SJFs fall anger man själv ersättningsnivån och betalar därefter. Skulle det visa sig helt orimligt justeras det vid skadetillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar