Annons

Kameraförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok vet inte riktigt vart jag skulle ställa frågan, men tänkte att försäkringen "handlar" man ju också?
Vet at Fotosidan tillsammans med Gefvert tagit fram en försäkring och överväger den. Annars är jag i Folksam. Hur upplever ni andra Gefverts fösäkring jämfört med andra ni har eller har provat?
Lönar den sig? Har själv utrusting för säkert 100 000 eller runt där.
Aldrig haft en specifik för bara utrustningen.
/Martin.

Det som är bra med Gefvert är att dom har väldigt generösa villkor och sådant är viktigt när man väljer försäkringsgivare. Sedan så bör man ha i åtanke att den normala hemförsäkringen oftast inte gäller om man bedriver fotoverksamhet i någon form. Då krävs en separat företagsförsäkring - även om prylarna förvaras hemma. Gefverts försäkring gäller för både privat och företag.

Försäkring skall för övrigt inte löna sig - den skall skydda dig så du sover lugnt om nätterna :)

Hemförsäkringen gör väl en väldigt kraftig värdeminskning på fotoutrustning ju äldre dom är. Gefvert har väl som sagt mycket bättre vilkor.

Tack:) När jag sa löna sig menade jag snarare om den är "prisvärd" hehe..löna sig förstår jag att den kanske inte riktigt gör, om jag inte skulle få problem förstås;)
Har ju inget företag, men har mycket utrustning, och det kanske blir företag i framtiden. Så det kanke kan vara ett bra alternati vdå, vad har ni andra?:) Och när det hänt något, kan ni rekomendera dom, fungerar allt bra?
/Martin.

Jag har mina grejor försäkrade hos dem, och har haft att göra med dem två gånger.

Första gången råkade ett objektiv falla i golvet i samband med ett objektivbyte och där ersattes reparationen, minus självrisk såklart, utan ifrågasättande.

Andra gången var för ett par månader sedan då jag förvarade en del prylar, stativ mm i bil över natten, och naturligtvis fick inbrott. Bilen var låst, men det fanns inga brytmärken eller så på den. Jag trodde nog inte att jag skulle få ersättning, vilket jag heller inte fick, men det som förvånade mig lite var att de motiverade sitt beslut just med att jag inte kunde styrka att bilen varit låst, eftersom det inte fanns några brytmärken. Slutsats: Det är ur försäkringssynpunkt bättre att tjuven är lite amatörmässig än att hen är ett proffs.

Jag har ingen erfarenhet av andra bolag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto