Annons

Kamerablock som rymmer batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite på forumet efter gamla trådar. Det block som verkar mest poppis är Dakines, men det verkar inte rymma ett hus med batterigrepp monterat, vilket jag i princip alltid har. fstopgear's ICU's verkar lite större men de verkar o andra sidan inte gå att få tag på i Sverige. Jag vill gärna känna och klämma lite innan jag köper grejerna.

Någon som har tips på ett kamerablock där ett batterigrepp får plats? Jag behöver få ner ett hus, 70-200, 18-50 och antingen en 50 eller en fisheye-zoom, men de är ungefär lika stora. Blixtar och skyport kan jag ta utanför blocket.
 
Jag köp med fstop satori med en small ICU, min D90 med grepp får plats perfekt på sidan, stående är den ca 2cm för hög men det funkar också. Djupet är samma i alla storlekar om jag minns rätt

Fri frakt till sverige har de också btw
 
Jag köp med fstop satori med en small ICU, min D90 med grepp får plats perfekt på sidan, stående är den ca 2cm för hög men det funkar också. Djupet är samma i alla storlekar om jag minns rätt

Fri frakt till sverige har de också btw

Hur mycket utrustning får du plats med i den? Utöver huset?
 
Ursäkta en nyfiken fråga: vad är ett "block" i sammanhanget?

Per.
Jag hade aldrig hört begreppet förut heller men lite Googlande verkar tyda på att det helt enkelt betyder kameraväska eller ryggsäck, eller kanske själva insatsen som är gjord för kameraprylar. :)
 
Hur mycket utrustning får du plats med i den? Utöver huset?

Reste runt i drygt 2v med den nyligen, lämnade batterigreppet hemma men lyckades knö ner, d90, 50/1.8, 30/1,4, 10-20/3.5, 70-200/2.8 och sb600. Lite mer än vad det är tänk att man ska få ner i en small ICU så allt låg inte perfekt men det gick..
 
Reste runt i drygt 2v med den nyligen, lämnade batterigreppet hemma men lyckades knö ner, d90, 50/1.8, 30/1,4, 10-20/3.5, 70-200/2.8 och sb600. Lite mer än vad det är tänk att man ska få ner i en small ICU så allt låg inte perfekt men det gick..

Då borde en medium vara lagom för mig. Vad tycker du om byggkvaliteten på den? Skyddar den bra? Vad har du den i för ryggsäck?
 
Då borde en medium vara lagom för mig. Vad tycker du om byggkvaliteten på den? Skyddar den bra? Vad har du den i för ryggsäck?

Var visst medium jag hade! Jag har deras Satori väska, väldigt imponerad än så länge, bra genomtänkt och grym kvalité. Med medium ICU finns det gott om plats över för lätt packning iaf i varmare länder.
 
Jag kör också med en F-Stop ryggsäck, jag köpte deras "nya" modell Loka med både M & L ICU så att jag skulle kunna byta efter behov men hitills så har jag klarat mig med M storleken till min utrustning
(har en 7D m bg & 70-200/4+17-50/2,8+85/1,8+430 EX II + div andra prylar & det finns ändå lite plats kvar...).

Förutom kamerautrustningen så har jag ofta min MBP 15,4" med(i ett separat neoprenskydd då Loka saknar vadderat laptopfack)& det ryms ändå en hel del kläder mm i den!!

Jag är grymt nöjd med min ryggsäck & kan varmt rekommendera F-stop till dom som letar en fotoryggsäck gjord för actionsporter & äventyr...

Här är en länk till Dan Carrs blogg där det finns en bra recension med massor av bilder av både ryggsäck & ICU's.

http://dancarrphotography.com/blog/...new-icus-photo-satori-tilopa-fstop/#more-4613
 
Jag kör också med en F-Stop ryggsäck, jag köpte deras "nya" modell Loka med både M & L ICU så att jag skulle kunna byta efter behov men hitills så har jag klarat mig med M storleken till min utrustning
(har en 7D m bg & 70-200/4+17-50/2,8+85/1,8+430 EX II + div andra prylar & det finns ändå lite plats kvar...).

Förutom kamerautrustningen så har jag ofta min MBP 15,4" med(i ett separat neoprenskydd då Loka saknar vadderat laptopfack)& det ryms ändå en hel del kläder mm i den!!

Jag är grymt nöjd med min ryggsäck & kan varmt rekommendera F-stop till dom som letar en fotoryggsäck gjord för actionsporter & äventyr...

Här är en länk till Dan Carrs blogg där det finns en bra recension med massor av bilder av både ryggsäck & ICU's.

http://dancarrphotography.com/blog/...new-icus-photo-satori-tilopa-fstop/#more-4613

Har lustat över F-Stop Loka en längre tid men inte kommit till skott. Främst då jag befarar att plånboken skulle begå självmord innan man har fått en importerad till Sverige.

Kan du säga hur mycket din blev att kosta i slutändan med frakt, tull och moms. Sen skulle det vara trevligt med ännu lite fler bilder än de som redan finns ute. Främst med lite kläder och kanske en 13" till 15" laptop instoppad på samma gång som man har en medium ICU inne.
 
Min Loka med 1st M ICU & 1st L ICU kostade totalt 2600:- (inklusive tull & moms på 235:) utkörning med DHL ingick också i det priset..

Ska försöka fixa lite bilder men det kan ta ett par dagar, har inte alla grejer hemma för stunden...

Har använt min Loka en hel del sedan jag fick den & jag har aldrig haft en skönare skidryggsäck så nu har jag tom sålt min Arc'teryx skidrygga som jag hade tidigare(har väl ägt ett 10-tal skidryggor så jag är rätt kräsen...), passformen är helt suverän!!

Det enda jag ångrar är att jag inte tog ett kit med S;M & L ICU när jag ändå beställde, det hade jag gjort idag!!( man kan ju ha både en S & M ICU i ryggan samtidigt & det kan ju vara praktiskt ibland).

Klart att det handlar om en hel del pengar men jag tycker faktiskt att F-Stops grejer är förvånansvärt billiga OM man ser till vad man får för pengarna, så offra din plånboks hälsa, du kommer inte att ångra dig.

Mvh/Sladdfantomen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.