Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera utomhus på vintern

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoRichard

Aktiv medlem
Hej!

En liten fråga bara...vet inte om jag lägger det i rätt forum men i alla fall.
Alla ni som är ute på vintern och fotar, vad använder ni för att skydda kameran mot kondens när ni tar in den i värmen? Jag har letat efter stora tätslutande påsar (såna som numer finns på flygplatser för vätskor...) men jag hittar inga som är tillräckligt stora. Duger en plastkasse från typ ica eller så att vira in utrustningen i? Känns dock inte så tätt...

//Richard

Hej!

En liten fråga bara...vet inte om jag lägger det i rätt forum men i alla fall.
Alla ni som är ute på vintern och fotar, vad använder ni för att skydda kameran mot kondens när ni tar in den i värmen? Jag har letat efter stora tätslutande påsar (såna som numer finns på flygplatser för vätskor...) men jag hittar inga som är tillräckligt stora. Duger en plastkasse från typ ica eller så att vira in utrustningen i? Känns dock inte så tätt...

//Richard

Hej!
Jag har en fotoryggsäck som rynmmer två kamerahus och 5-6 objektiv.Denna har jag haft i många år. Den följer mig året runt i alla värderförhållnde.Den har varit med utomlands via flyg,båt och tåg.Om jag varit ute och fotat i kallt väder och gör en paus så låter jag utrustningen vara kvar i ryggsäcken.Att lägga utrustningen i en plastpåse ökar enlig min uppfattning problemen med kondens.När jag är klar med fotandet så tar jag bara in utrustningen och låter allt anpassa sig till rumstemperatur.Jag har aldrig har problem med förstörd utrustning pga tex kyla.

Samma sak för mig. En dag ute i kylan innebär att kamera och objektiv blir ordentligt nedkylda. Jag låter dem ligga kvar i fotoryggsäcken, fotoväskan och långsamt tina upp och "vänja" sig med rumstemperaturen. Det har fungerat perfekt. Tillvänjningstiden kan bli ett antal timmar...
mvh Stefan Andersson

Jag ställer upp allt när jag kommer hem igen så det får anpassa sig. Har det bildats is på sakerna ställer jag dem på fönsterbrädan ovanför elementet. Aldrig haft några problem.

Kondens är väll tvärtom, om man går från varmare till kallare.

Jag ställer upp allt när jag kommer hem igen så det får anpassa sig. Har det bildats is på sakerna ställer jag dem på fönsterbrädan ovanför elementet. Aldrig haft några problem.

Jag har ingen supertitel eller så men sett MÅNGA allt från lågnivå till proffsfotografer förklara och du gör nog raka motsatsen till vad du ska göra med din kamera.
Testa att ta ut en riktigt kall öl ur kylen och in i ett varmt rum, vad händer, jo du får kondens på den.

Hej!
Ta inte illa upp, men jag skulle inte ställa saker på fönsterbrädan ovanför elementet! Det räker helt klart med vanlig rumstemperatur.Element har ju oftast högre temp.Kanske heller lägga allt på en handuk.

Duger en plastkasse från typ ica eller så att vira in utrustningen i?

En ICA-kasse borde funka utmärkt, det behöver ju inte vara 100% tätt. Det räcker att det är så tätt att kondensen bildas på utsidan av påsen och inte på kameran. Men det går nog lika bra att låta den ligga kvar i kameraväskan tills den har nått rumstemperatur, det brukar jag göra.
Jag vet att många fotografer på National Geographic rekomenderar plastpåse.

Du lever nog lite farligt...

Nä, kondens blir det ifall du tar in ett KALLT föremål (t.ex. en kamerautrustning) in i ett VARMT rum. Varm luft kan hålla mycket större mängd vattenånga än kall luft. Den kalla kameran gör att luften alldeles intill denna kyls ner. Då kan luften inte längre bära lika mycket vattenånga - daggpunktstemperaturen underskrids och dagg utfälls på kameran. Kan t.o.m. frysa till is.

Standardmetoden för att undvika detta problem är att lägga kameran i en så lufttät plastpåse som möjligt, pressa ut mesta möjliga luft och sedan försluta påsen (medan grejerna fortfarande är kvar ute i kylan). Då kommer det visserligen att bildas fukt och kanske också is utanpå plastpåsen, men på kameran inuti plastpåsen är det torrt, eftersom den ursprungligen kalla luften nu kommer att bli mycket torr när den värms upp - dess relativa fuktighet kommer att bli väldigt låg.

Allt enligt välkända(?) naturlagar. :)

Jag gör som några tidigare i tråden redan har skrivit. Jag låter utrustningen ligga kvar i väskan i några timmar. Väskan "andas" inte så snabbt, så den varma fuktiga luften tränger inte in direkt, utan kameran värms sakta upp utan att det bildas kondens.

Som en extra grej, förmodligen fullkomligt onödig, har jag ett par stora påsar silica gel i väskan. Den enda anledningen till det är att de kom med någon apparat jag köpte, och jag såg ingen anledning att slänga dom. Någon nytta kanske de gör. Man måste dock torka dom i ugnen då och då för att de ska ha någon effekt öht.

Ett tips - leta efter fryspåsar, de brukar funka bra. De finns i olika storlekar, och är normalt av tjockare och bättre plast än vanliga plastpåsar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar