Annons

Kamera till sonen 16 år, ca 4000 - 6000 kr – Canon/Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Grissly

Aktiv medlem
Hej!
Min son (16 år) önskar sig en kamera i julklapp. Rent praktiskt får han ett presentkort som delbetalning och sen åker vi tillsammans och tittar på en kamera 26-27 dec. Det är alltså ganska bråttom :)

Ingen av oss är jätteerfarna på olika begrepp, så vi behöver hjälp med lite av det mest grundläggande man ska tänka på, mest med inriktning "objektiv" (men självklart övrigt också) eftersom vi inte vet vad man får med på köpet och vad man bör tänka på etc.

Han tänker inte filma med kameran. Han gillar att ta bilder i olika perspektiv, hitta rätta vinklar, förgrunder, bakgrunder, olika skärpedjup, olika ljusförhållanden, perspektiv etc. Nästan alltid stillastående motiv, dvs ingen action. Mest natur/föremål/stillasittande djur. Nästan inga porträtt. Han har åstadkommit underverk med sin iphone, så med en "riktig" kamera ska det bli spännande att se vad han kan göra.

Han har själv kollat en del och vill välja någon modell av antingen Canon eller Nikkon, kanske prisklass ca 4000 - 6000 kr (troligen med riktning 4000 kr). Ni som har erfarenhet av något av dessa kan gärna ge lite tips om vilken modell som kan passa honom. Sedan får han kolla i butiken om Canon eller Nikkon ligger bäst i handen.

Tusen tack på förhand!

För 4000 får man en Nikon D3200 med normalzoomen 18-55/3,5-5,6, vilket måste anses som ett kap. Inom 6000-kronorsgränsen ryms också en 35/1,8 om man är lagd åt det hållet.

I det prisspannet skulle jag nog kollat på Canon 600D, Nikon D3200 eller Nikon D5100. Samtliga finns i paket med 18-55mm kitzoom med bildstabilisering vilket är rätt vettigt att börja med.

Tipset jag fick när jag köpte var att satsa mer på objektiv än hus, om man är ny på det hela och vill lära sig. Så istället för ett dyrt hus med "för många funktioner" köper man ett billigare och lägger pengar på objektiv istället. Måste säga att det var ett bra tips, men jag växte nästan ur mitt hus på ett år. Så jag får väl göra tillägget att inte köpa det billigaste :) Med fler objektiv så man har lite att arbeta med vilket är väldigt utvecklande när man försöker lära sig att fota :-D

Tack för allt hittills...

Jag blev så inspirerad av alla snabba svar att det blev ett spontanbesök i en "riktig" butik. Ska klämma och känna. Är där just nu ;-) Tusen tack!! Fortsätt gärna ge tips!

Tilläggsfråga: Vridbar LCD-display. För-/nackdelar.

Jag har nu kikat en del och undrar om för- och nackdelar med vridbar LCD-display. Han tar en del naturbilder på nära håll och då kanske vridbart är bra. Andra fördelar? Nackdelar?

Fördelen med vridbart är såklart att det blir lättare i besvärliga vinklar. Men även praktiskt för att skydda skärmen, vänder den in mot kameran när den går i väskan, så slipper man oönskade repor :)

Min eos 650 kommer även med pekskärm, vilket inte är helt dumt. Kanske lite dyr för dig/er, men har man tur på rean så är det en trevlig kamera som jag är väldigt nöjd med.

Enda nackdelen är att det blir lite ömtåligare, vilket knappast är någon fara för normala användare. Lite tjockare blir det också. Själv föredrar jag vridbar. Användbart i knepiga vinklar, och framförallt vid filmning.

Ett annat tips, om du får pengar över, är att lägga till en Lightroomlicens. Bra att få till ett enkelt och bra arbetsflöde redan från början. Ytterligare ett alternativ är att försöka få till ett paket med en Sigma 18-50/2,8 som är ruskigt prisvärt, men lite dyrare.

Tilläggsfrågor: Vilka är de viktigaste skillnaderna...?

Hej igen! Jag är väldigt tacksam för alla tips & råd hittills!

Jag har dels tittat på Nikon D3200 resp. Nikon D5100. D5100 har ju bl.a. vridbar LCD-skärm, vilket är en stor fördel. Vilka är de andra fördelarna? I butiken X (en av de stora kedjorna) sa man D5100 helt enkelt har bättre kvalitet. Prisskillnaden är ju inte så stor. Åsikter? Vad ska man tänka på? Vilka är de viktigaste skillnaderna för er som "kan" Nikon?

Jag har också tittat Canon 600D resp. Canon 650D. Där är frågorna samma som ovan. Prisskillnaden är ju här lite större mellan de två modellerna, och därför är jag ganska tveksam till 650D om inte skillnaden i kvalitet/funktionalitet är väldigt stor. Några tips från er som "kan" Canon om hur jag/vi ska tänka?

I butiken sa försäljaren att Canon var lite bättre på porträtt, medan Nikon är lite bättre på naturmotiv (klarare färger), vilket i så fall passar min son. Är detta något "som är allmänt bekant" eller beror det på vem man frågar ??

I morgon (söndag 23 dec) ska jag åka och titta igen, och jag hoppas på några flera tips till dess! Jag funderar på att kanske slå till redan under söndagen... Nu ska jag i alla fall ramla i säng efter att ha sett "The Hobbit".

Samtliga dessa kameror är såpass bra att du/ni inte kan göra ett dåligt val. Gå i första hand efter vad som känns skönt i handen. Om ni har ngn nära bekant som fotar kan det vara en idé att välja samma märke som han/hon. Då finns möjligheten att prova varandras objektiv.

Ett vagt uttryck att "5100 helt enkelt har bättre kvalitét (än 3200) kan du strunta helt i. Detsamma gäller att Canon skulle vara bättre på porträtt och Nikon bättre på natur. De eventuella skillnaderna är så marginella att det blir lite fånigt att ta med som variabel.

Lycka till med både inköp och fotograferande!

Jag valde själv mellan 600D och lägga pengar på att byta ut 18-55 objektivet mot ett 18-135 eller då att köpa 650D. Det som avgjorde för mig var dels att 650D har bättre videoinspelning, vilket var viktigt för min sambo, men även att jag själv resonerade som så att 600D redan har 2-3 år på nacken vilket gör att den "blir gammal" snabbare.

Nu gör det inte så mycket i kameravärlden, ett bra hus är ett bra hus. Det tror jag många som vet bättre kan intyga. Men för mig personligen kändes det bättre att sitta med ett hus som är 3-4 år "efter" om 3-4 år än ett som är 5-6 år.

Om du köper Nikon skulle jag rekommendera att du uppgraderar till 18-105 i stället för 18-55. Det ger klart utökade möjligheter, i min mening, för en en rätt liten merutgift. Jag vet väldigt litet om Canon, men deras 19-135 borde vara en bra motsvarighet.

Det viktigaste rådet måste ända bli att fotografen ifråga måste känna på kameran, så att den passar hans händer.

Per.

PS. Hoppas att du får låna kameran; moderna DSLR:er är kul grejer!
PPS. ... får du inte det, får du köpa en egen! Köp samma märke, så kan ni byta grejer!

Åter igen tack!

Jättebra tips från alla. Jag suger i mig all information!! Fortsätt gärna!

PS. Slår nog inte till idag (väntar till 26-27 dec). Jag har förstått att det är viktigt att kameran ligger bra i handen för min son.

Inköpet gjort (Nikon D5100 + 18-105 VR). Tack alla!

Det blev affär (öppet köp) redan idag. En Nikon D5100 med ett 18-105 VR objektiv. En nära släkting har samma märke, så det finns lite samordningsfördelar med objektiv.

Åter igen tack för superbra och snabb hjälp ifrån allihopa!!
En god jul önskar jag alla som bidrog!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar