ANNONS
Annons

Kamera till naturfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Einarsson

Ny medlem
Hej
Jag är i startgroparna för att köpa min första systemkamera.
Det jag främst kommer att fotografera är växter, djur, landskap och till viss del byggnader.
Sammanfattningsvis så kommer mina bilder att tas utomhus och den kamera jag är inne på är Pentax K-30 med objektivet 18-55mm / 3.5-5.6 AL WR och i framtiden kompletterat med 50-200mm / 4-5.6 ED WR.
Är detta en bra kamera? Det jag har fallit för dess vädertätning.
Alternativ? Canon EOS 600D? Nikon D5100? Begagnat?
Mitt kommande steg i informationsinsamlandet är att känna hur de ergonomiskt känns i mina händer. Eftersom en försäljare inte alltid ser till mitt bästa, så vill jag ha tankar från användare också.
Jag ser fram emot att få ta del av er kunskap på detta seriösa forum.

Hej
Det jag främst kommer att fotografera är växter, djur, landskap och till viss del byggnader.
Sammanfattningsvis så kommer mina bilder att tas utomhus och den kamera jag är inne på är Pentax K-30 med objektivet 18-55mm / 3.5-5.6 AL WR och i framtiden kompletterat med 50-200mm / 4-5.6 ED WR.
Mitt kommande steg i informationsinsamlandet är att känna hur de ergonomiskt känns i mina händer. Eftersom en försäljare inte alltid ser till mitt bästa, så vill jag ha tankar från användare också.

Frågan är vad du har för budget ?

Hej
Sammanfattningsvis så kommer mina bilder att tas utomhus....Alternativ? Canon EOS 600D? Nikon D5100? Begagnat? ....

Svårt att rekommendera en specifik kamera. Att fota det du beskriver kräver ofta lite olika saker av kameran resp objektivet. djur kräver ofta bra iso egenskaper och snabb bildseriehastighet och crop sensor är ofta gynnsamt då man inte kan komma så nära som tex växter och byggnader. Landskap, växter mm gör sig ofta bra med fullformat sensor för att kunna utnyttja vidvinkelobjektiven maximalt. sedan tillkommer de olika typerna av objektiv macro för växter, vidvinkel för landskap och byggnader och tele för djur (lite generaliserad men som en riktlinje).

Så det innebär att man bör se om det märke jag kommer att välja kommer att ge mig möjlighet att få de objektiv som jag vill ha resp om kameran har de egenskaper som jag behöver för mina motiv. Hur vet man det? Ja det blir ofta ett erfarenhetsvärde, olika för för olika personer. Jag köpte min första kamera på tekniska värden och pris, den hade jag vuxit ur på ca tre månader när jag väl började fota.

Jag skulle rekommendera att köpa begagnat (under ordnade former med allt vad det innebär att köpa över nätet) Fördelen är att du kan få riktigt bra grejer direkt fast mycket billigare. Nu använder jag canon och har inte koll på andra märken men en 5DmarkII kostar inte mycket idag precis som en 7D. Båda dessa är väldigt bra kameror och canon har en stor mängd objektiv.

Om detta var till nån hjälp vet jag inte och du får säkert fler svar :)
Lycka till och välkommen till fotosidan Mvh Mikael

Hej

Hej.

Ja, K-30 är en mycket bra och prisvärd kamera. Jag har 2 kompisar som är helnöjda med sina K-30 (jag kör med K-5 bl.a.). Hoppas du gillar den också! Fotosidan testade den i sin tidning för några månader sedan (2012-nr 5): "En svensk folkkamera ska ha hög bildkvalitet och bra pris samt tåla friluftsliv. Det är Pentax K-30 på pricken. Pentax K-30 har unik naturfotokompetens och ovanligt god ergonomi. Rekommenderas och tummen upp!"

Lycka till!

Det är en utmärkt kamera och men focus peaking i liveview (när man tittar på skärmen istället för genom sökaren) är det lätt att sätta fokus med alla tusentals gamla manuella objektiv som finns till Pentax K-fattning.

18-55 WR är en bra start för ett vädertätat (OBS, ej att blandas ihop med vattentätat!) kit med K-30 och det objektivet är nägot bättre än majoriteten kit 18-55 till andra märken. Om vädertätning är viktigast kör då på 50-200 WR som du tänkt, annars är 55-300 ett bättre objektiv rent optiskt och med längre brännvidd men tyvärr ej tätat. För tillfällen med dåligt ljus eller för porträtt kan du billigt komplettera med gamla manuella fasta 50-55mm av en mängd tillverkare till Pentax varav många är riktigt bra än.

Ett utmärkt ställe för info om olika objektiv och annat till Pentax är http://www.pentaxforums.com.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar