Annons

Kamera till jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

Themel

Medlem
Jag har fått i uppdrag att köpa ny kamera till jobbet men jag hittar inte rätt i djungeln. Kameran skall användas för dokumentering utomhus (främst) och viktiga egenskaper är:
* Lite brus (antalet pixlar är inte speciellt viktigt)
* Bra ljusstyrka (klara av att ta kort ner i hål i marken vid skiftande väder)
* Lätt att hantera (för dem som inte fotograferar ofta)
* Bra batteritid
* 3x zoom räcker bra (långzoom sker ju på bekostnad av annat)
* Vädertålig
* Inte alltför stor (åtminstone mindre än systemkamera)
Jag har funderat på Nikon P5100 och Canon G9 men jag är rädd att det blir för mycket brus med en så liten sensor och så många pixlar.
Tacksam för tips!
 
Fujifilm Finepix F50fd kanske?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F50fd

Från samma serie kameror som fått väldigt goda omdömen i bland annat tidningen Foto mycket tack vare det låga bruset vid högre iso-tal. Denna modell har ju dessutom bildstabilisering = bättre i sämre ljusförhållanden.

Dock är den inte "vädertålig" så vitt jag kan se.

Dyr kamera - men företaget betalar väl? ;)
 
Senast ändrad:
Themel skrev:

* Lite brus (antalet pixlar är inte speciellt viktigt)
* Bra ljusstyrka (klara av att ta kort ner i hål i marken vid skiftande väder)

Kan inte blixt fixa dessa bägge krav? Hur stora hål pratar vi om?

Blixten kan i begränsade utrymmen göra att bilderna kan tas vid ISO 100, och där är väl de flesta moderna kompaktkameror hyggligt brusfria?

Per.
 
Themel skrev:
Jag har fått i uppdrag att köpa ny kamera till jobbet men jag hittar inte rätt i djungeln. Kameran skall användas för dokumentering utomhus (främst) och viktiga egenskaper är:
* Lite brus (antalet pixlar är inte speciellt viktigt)
* Bra ljusstyrka (klara av att ta kort ner i hål i marken vid skiftande väder)
* Lätt att hantera (för dem som inte fotograferar ofta)
* Bra batteritid
* 3x zoom räcker bra (långzoom sker ju på bekostnad av annat)
* Vädertålig
* Inte alltför stor (åtminstone mindre än systemkamera)
Jag har funderat på Nikon P5100 och Canon G9 men jag är rädd att det blir för mycket brus med en så liten sensor och så många pixlar.

Tacksam för tips!


Va med en beg. fuji S3?
 
Köpte nyligen en F50fd och jag har, iallafall med det exemplaret, problem med bruset. Men jag ska be fotoaffären kontrollera kameran då jag har svårt att tro att den ska vara så dålig som jag upplever den. F31 har ju fått lysande recensioner och kostar en tusenlapp mindre så det kan vara ett bättre alternativ. På fotoaffären kan dom säga att den inte finns kvar men många internetbutiker har den.
Fast om kameran ska släpas med i rusk och regn är en pentax att föredra enligt mig. Och varför är lite brus viktigt om du ska fota hål i marken?

Övrigt viktigt att tänka på är att om du ska fota djupare hål, mer än någon meter och med samma omfång behöver du en kamera med möjlighet till extra blixt, tex G9:an.

Mvh!
 
Blir väldigt nyfiken på vad det är för hål du ska fota. Hur stora i diameter/hur sjupa?

Jobbade själv med "hål" åt SLU en gång i tiden, därav intresset!
 
Det blev en Nikon Coolpix P5100. Vi får komplettera med blixt om det visar sig behövas. Vädertåligheten är kanske inte på topp...

Hålen innehåller kablar och ledningar bl a. Inga konstigheter eller olagligheter. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.