ANNONS
Annons

Kamera till jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

eing9911

Ny medlem
Ny på detta forum så det här är första tråden.

Vi behöver nya kameror till mitt jobb. Jag jobbar i ett EMC-lab där vi mäter elektromagnetiska stöningar på olika kundjobb. Till detta hör också en viss dokumentation och vi tar bilder som vi sedan infogar i den slutgiltiga testrapporten.

Tyvärr så är våra testlabb ganska mörka och vi ställer oss inte och riggar en massa ljus för en bild och det blir tyvärr lite halvkassa bilder. Kamerorna vi ska ersätta nu är Canon A85 (inga superkameror direkt).

Vi har inget behov för superzoom eller liknande (dock minst 4 ggr) och inte en massa pixlar heller för den delen då bilderna lagras på servrar och serverutrymmet kostar pengar. Ingen av oss som jobbar här är fotografer så om de tar hyffsade bilder på autoläget så är det bra. Vi tar däremot ibland bilder på riktigt nära håll (på kretskort etc). Det bör vara en kompaktkamera som dock inte är för liten.

Exempel på hur miljön ser ut kan ses på den här sidan:
http://www.emcinfo.se/index.php?page=provning-emc

Den bilden är dock tagen av en mer fotokunnig person och en massa strålkastare är riggade. Spetsarna man ser är gjorda av skumgummi som är fyllt med kolpulver så de är gråsvarta.

Så vi behöver följande:
-kompaktkamera
-bra optik som klarar lite mörkare miljöer
-blixt
-minst 4ggr zoom
-gärna vidvinkel vid foto på stora objekt
-stor display
-bildstabilisering
-macroläge för fotografering av objekt som är ca 1-3 mm små

Ja det var vad jag kunde komma på just nu.

Finns det något som passar oss eller kommer i närheten eller är det en utopi?

En av de mer avancerade kompaktkamerorna, t ex Olympus ZX1 eller Canon S95 skulle kanske passa. Lägg några hundra på ett litet och lätt stativ också -- om jag förstår handlar det oftast om stillastående motiv?

En av de mer avancerade kompaktkamerorna, t ex Olympus ZX1 eller Canon S95 skulle kanske passa. Lägg några hundra på ett litet och lätt stativ också -- om jag förstår handlar det oftast om stillastående motiv?

Som ett komplement till förslaget ovan föreslår jag ett USB-mikroskop för några hundralappar till kretskorten. Finns bland annat hos Kjell & Co. Ger inga superbilder, men du kommer nära.

Bilagor

• motstand.jpg
    motstand.jpg
    22.6 KB · Visningar: 190
Canon Powershot G12 kommer jag att tänka på. En bra kompaktkamera som har det mesta man behöver, inklusive ett bra auto-läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar