Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till företag

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
hoppar in som fotograf hos min arbetsgivare och använder nu till en början min utrustning (som företaget förstås får betala en viss hyra för) men har fått i uppgift att titta på en utrustning till företaget.

För de bilder jag hittills har tagit har jag använt en Sony A77II och ett Sony 85/1.4. Ett 50/1.4 har också varit med men jag fastnade för 85:an för produktfotograferingen, mest för att det är skarpare och generellt trevligare att jobba med. Men behöver lite förslag när det gäller utrustningen till företaget. Budgeten ligger på ca 20-25000 och ska rymma ett kamerahus och ett objektiv. Upplösningen på sensorn bör ligga nära den jag har nu (24MP). Sensorformat är egentligen egalt. Objektivet bör rimligen vara lite mer flexibelt än mitt fasta 85mm.

Ett alternativ som är lockande är Sony A77II med Sigma 24-105/4. Viss osäkerhet kring framtiden för A-mount bara och det känns lite sådär.

Canon 80D + 24-70/4 eller Sigma 24-105/4 verkar också lovande och canon är kanske det säkraste valet.

Sony A7 mk1 + LA-EA3 + Sigma 24-105/4 alternativt A7 mk1 + 24-70/4. Här har jag dock blivit lite (inte mycket men en liten aning) bekymrad över att fokusering verkar ske nedbländat för A7-serien? Inga problem vid stora öppningar men i studion med mindre bländaröppningar? När jag har bländare 10 och har produktens logga skarp i sökaren, vad mer blir skarpt? Med nuvarande utrustning sker ju all fokusering med vidöppen bländare så jag vet att allt på ett visst mått åt varje håll i djupled kommer att bli skarpt.

Fuji har jag inget direkt uppslag på, X-T20 och X-T2 är intressanta kamerahus men objektiv?

Olympus och Panasonic ligger så vitt jag vet lite på efterkälken vad gäller upplösning men kanske kan fungera ändå?

Där har ni mina tankar. Utrustningen ska användas till produktfotografering i studio (produkter i storleksordningen normalt kylskåp kan förekomma), porträtt och olika typer av bilder från produktionen (detaljbilder på t.ex. tillverkningsutrustning och mer översiktliga bilder). Jag kommer förstås att hålla ett öga även på t.ex. scandinavianphotos begagnatsortiment med förhoppningen att kunna hålla kostnaden nere och kanske klämma in ett extra objektiv.
Tar gärna del av era tankar kring vilken utrustning jag bör titta närmare på.
 
Jag tror att det möjligen är en fotograf, inte en kamera, företaget behöver.

Det sagt, så är min gissning att det är bättre ju enklare utrustningen är. En lätthanterad kompaktkamera med relativt stor sensor (Panasonic LX100 eller kanske något i Canons G-serie) skulle kanske funka?

Om det måste vara en systemkamera tror jag det är overkill att ge sig på fullformat. Men till en asp-c-kamera som Canon 80D är det nog olämpligt att den kortaste brännvidden är så lång som 24 mm, satsa på ett EF-S-objektiv istället, typ en normalzoom som går ner till 15-16 mm.
 
Hur ska bilderna användas? Web? Trycksaker? Hur stor är studion?

Finns stativ, blixtar/lampor och andra ljussättningsprylar. Om inte borde detta också ingå i det som ska anskaffas?

Sannolikt är ljussättnings och bildredigerings och färghanteringskunskaper mycket viktigare för resultatet än eventuellt kameraval.


Angående Sony A7, så borde det väl vara mycket lättare att att avgöra vad som är skarpt med den än med en DSLR på full öppning, speciellt som jag antar att den har focuspeaking.

Varför inte fånga bilderna direkt till datorn så att du kan se dem direkt på stor skärm.
 
Jag hade ett liknande arbete för några år sen.
Där körde jag med EOS 500D, EF-S 18-55 och två Elinchrom D-Lite 4.
Bilderna redigerade jag på en vanlig Dell kontorsskärm.
Trots att det har gått några år så finns mina bilder fortfarande kvar i säljbrochyrerna och hemsidan.

På mitt nuvarande jobb så är det inte jag som fotar, men där körs det med EOS 50D, någon Sigmazoom och några andra Elinchrom.

Så för de flesta jobb så är inte utrustningen så väldigt kritisk, satsa på bra blixtar är ett tips.
 
Utrustningen ska användas till produktfotografering i studio (produkter i storleksordningen normalt kylskåp kan förekomma), porträtt och olika typer av bilder från produktionen (detaljbilder på t.ex. tillverkningsutrustning och mer översiktliga bilder).

Blixtar 2-3st för ljus (finns blixtpaket med studioblixtar), macroobjektiv för detaljbilder och ja, 24-70 duger nog för flexibiliteten från kylskåp till porträtt. Snackar vi 24-70 så är det ju en fullformatskamera som skall användas.
 
Har varit frånvarande ett tag...

Studion är... Stor. Får ta och mäta upp den någon gång. Har utan problem fotograferat torkskåp (höjd ca 185cm) med ett 85mm objektiv på min kamera och med ett par meter fritt bakom produkten. För ljussättningen har vi 3st Elinchrom d-lite 4. Det räcker till det mesta. Det enda som saknas egentligen är ju just en kamera och ett objektiv.

Bilderna ska kunna användas till tryck även om merparten blir till web. Ser också ut att bli en del filmning (snälla, föreslå inte 4K nu, full-HD är fullt tillräckligt åtminstone några år till).

Har noterat hur skönt det är med en välfungerande live-view, i studion såväl som när man inte riktigt når. Och när man ska vara lite diskret ute i verksamheten. Samt hur störigt det är med förhandsvisning av exponering när det inte kan stängas av och sättas på snabbt och smidigt. Och att ett 70-200/4 ger lite för stort skärpedjup i vissa lägen.

Egentligen kunde jag ju föreslå en a77ii med 16-50/2.8. Det skulle egentligen passa mig perfekt. Men vet inte om jag vill vara så självisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.