Annons

Kamera till en 6 åring

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Hejsan!

Min dotter skall åka till kanarieöarna med sina morföräldrar. Och jag funderar på att köpa en billig kamera till henne. Har kollat på NetOnNet och deras Avant eller vad den nu heter. Är det någon som har någon erfarenhet kring dessa??

Priset är satt till max 1000:-

//dennis

Att köpa digitalkamera till ett barn eller en åldring är inte det lättaste. Kameran skall vara lätt att förstå och hantera.
Jag har ingen erfarenhet av Avantkameran och den första frågan man bör ställa sig, är om den har svenska menyer?

Jag har en "familjekamera" som jag tror är lamplig till ett barn. En Nikon Coolpix L6. Den såldes nyligen av Elgiganten för 995:-. Även andra modeller i L-serien kan vara intressanta.

Det jag ser som stora fördelar är SD-kort, Vanliga AA-batterier, energisnål, Svenska menyer (som kan ställas om till ikoner om man inte är läskunnig) och ett bra inbyggt hjälpsystem.

//Martin

http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com

Dennon skrev:
Hejsan!

Min dotter skall åka till kanarieöarna med sina morföräldrar. Och jag funderar på att köpa en billig kamera till henne. Har kollat på NetOnNet och deras Avant eller vad den nu heter. Är det någon som har någon erfarenhet kring dessa??

//dennis

Försvinner lätt;-)
Ha pengar i reserv till en ny är mitt råd. Vis av erfarenhet:-(

Tålig

Pentax Optio Wxx
Vasttentät och tål med ao en del sand...
Fast den kostar knappt 3000, men den lär inte gå sönder i 1a taget.
Har min med mig överallt. Den blir svettig, blöt, dammig och tappas överallt..

Nikon Coolpix L6 har nämnts! Bilder/symboler är helt perfekt för icke läskunniga! Föregångaren Coolpix 4600 at. 5600 är också funktionabla till barn (måste då köpas begagnade).

Jag tittade själv, för ett par år sedan (2002 om jag minns rätt) på billiga men hyffsat bra kompaktkamera till en ung släkting som fått barn. Köpte, efter mycket jämförande på www.dpreview.com en Coolpix 4600.

Hade också en budget på ca. 1000kr men konstaterade att de HP-kameror som då fanns för dessa pengar var helt värdelösa. Skärmen i kombination med avsaknad av optisk sökare var det största ackilleshälen på dessa kameror. Budgeten ökades därefter till ca. 1200 (dvs. jag tittade runt för att se vilka modeller får man för 1000kr resp. 1200kr och därefter ca. 1500kr i sverige därefter lästes på om dem på www.dpreview.com och jämförde speciellt användarrecensionerna och kom fram till att för att få en bra (hyffsat bra) billig kompakt var man tvungen att lägga ca. 1700 kr vilket jag sedan gjorde. Kameran används än idag och har varit med om en hel del. Tar riktigt bra bilder och är oerhört lättanvänd och smidig i sin storlek.

Mvh!
// Niklas

Dennon skrev:
Hejsan!

//dennis

5 st vattentäta engångskameror kan vara ett alternativ. Borde bli ungefär 1000:- inkl. framkallning...och då kan hon ta med kameran till poolen och stranden utan fara.

Och går en sönder p.g.a. vårslös hantering så återstår 4.

En sexåring tycker väl att det är kul bara det blir bilder. Köp den billigaste du kan hitta. Hon blir ju garranterat glad och går den sönder, ja då var den ju inte så dyr =)

Antingen blir kameran borttappad eller dränkt. Kommer sexåringen hem med en hel kamera skall du nog vara glatt överraskad. Du kan gardera dig mot vattenskador genom att köpa en dyrare vattentät kamera, men då är det ju trist om den blir borttappad.

Jag röstar för några vattentäta engångskameror.

Enligt uppgift lär det här vara sant:
Under Irakkriget förstördes massor av journalistkameror (mycket annat också, men det hör inte hemma i den här tråden). Till slut övergick fotograferna till vattentäta engångskameror.

Ett förslag (om det inte måste vara digital) är en Minolta Vectis Weathermatic. Den är en APS-kamera. Min nu 7 åriga son har haft en sådan i c:a ett och ett halvt år och det funkar jättebra (och kameran funkar den med). Den känns robust och går att bada med vilket inte är helt fel. 995 kronor tar Ericsons foto i Mölndal och enligt deras sajt så finns den i lager. Ungarna är ju datamogna tidigt men jag tror ändå att det inte är helt fel att sonen kan skicka iväg sin rulle och sedan få tillbaka en packe bilder.

Min 6-åring har haft sin kamera, en Kodak Easyshare CX 6200, i snart 3 år nu. Den köptes begagnad på Tradera och har fungerat hur bra som helst för henne. En bra sak med den har varit att den har fixfokus så att när man knäpper så blir det en bild, man behöver inte förstå sig på autofokusen och att den ska hinna ställa in sig. Möjligt att man kan klara av det när man är 6 år men inte när man är 3 år som hon var när hon fick kameran.
Nackdelar med kameran är att skärmen är väldigt liten och att kameran inte är särskilt snabb.

Men totalt sätt har den varit ett jättebra köp då hon kan få fota hur och när hon vill utan att man behöver vara rädd för att hon ska "förstöra" min kamera.

Som svar på din fråga så tror jag att en Kodak-kamera skulle kunna vara nåt. Har i alla fall inte hört så mycket negativt om dem som jag har hört om Avant-kamerorna.
T ex finns den här för ett skapligt pris.

Här en bild som dottern tog i somras när vi var till Ale stenar.

Bilagor

• selma_070803.jpg
    selma_070803.jpg
    27.6 KB · Visningar: 498
TAckar

Tack för att ni delar med er av era kunskaper!! Skall överväga era ord när jag köper kameran!!

dennis

Hej, köpte nyligen kamera till min 4-åring (!) och det blev en röd Canon PowerShot 460. Hon är supernöjd förstås! 1099 spänn på Cyberphoto.

Anledningen till att det blev den är:
- den hade optisk sökare, och Lovisa föredrar att titta i sökare framför skärmen.
- goda erfarenheter av Canon. A460 ger fina bilder, även i lite knepiagre situationer!
- den har ett rejält grepp som passar bra för små barn
- tar vanliga batterier
- den var röd :)

Nackdelar:
- lite liten skärm, barn älskar ju att titta på bilderna på skärmen direkt. Men i den prisklassen är det sällan större skärmar.
- zoomreglaget lite udda, inte en spak som på de flesta utan man zoomar med fyrvalsratten på baksidan. (Fast Lovisa gör fortfarande vad fler av oss vuxna skulle ibland, zoomar mest med fötterna)

Välj inte Avant, LL eller sådana skräpmärken, bara att kolla recensioner här på FS. Usla batteritider, taskig skärpa, usla i dåligt ljus. Små barn som verkligen vill fota tycker jag ska få chansen med en riktig kamera.

Glöm inte en bra väska med rem som hon kan ha om halsen, det brukar klara kameran från onödiga olyckor!

Avanten är skit man kan jättelätt öppna batteriluckan av misstag. Och så suger bilderna.

BengtJohnsson skrev:
Antingen blir kameran borttappad eller dränkt. Kommer sexåringen hem med en hel kamera skall du nog vara glatt överraskad. Du kan gardera dig mot vattenskador genom att köpa en dyrare vattentät kamera, men då är det ju trist om den blir borttappad.

Jag röstar för några vattentäta engångskameror.

Enligt uppgift lär det här vara sant:
Under Irakkriget förstördes massor av journalistkameror (mycket annat också, men det hör inte hemma i den här tråden). Till slut övergick fotograferna till vattentäta engångskameror.
någon källa?

Näää, ska man köpa något ska det vara en riktig kamera!

Kompaktkamerorna är skit. Man kan inte ta bra bilder med dem eftersom de är så brusiga och har för stort skärpedjup.

Nikon D40x kan fungera för din dotter, eftersom hon har små händer, annars D80 eller varför inte det kommande D300? Men då ska man kasta kitobjektivet på en gång då det är så kast (plastigt och tar inga bra bilder). Köp något ljusstarkt istället. 17-55/2,8 är bra, för att det är skarpt har jag hört.

Min son började fota med min gamla Ixus när han var i 6-års åldern. Jag tror absolut det skall vara en digital - som någon sa, barnen älskar att få omedelbar feedback. Därför tittar de nästan alltid direkt på resultatet på skärmen. Att lämna in för framkallning för att senare kunna se bilderna är inte så skoj tror jag.

Visst finns det en stor risk att kameran förstörs men man skall inte underksatta en 6-åring - de fattar mer än man tror och med rätt instruktioner kan de faktiskt hantera kameran både försiktigt och korrekt.

Exempelvis var min grabb 8 år när han visade mig hur man la till ljudkommentarer på Ixusen - en funktion som jag själv inte ens visste fanns!

Jag tror också det är bra om kameran har en vanlig sökare, det gör det lite lättare för barnet att hålla kameran still vid fotandet.

Lycka till!

Mvh
Anders

ANNONS