Annons

Kamera till 5-åring istället för Nikon S33

Produkter
(logga in för att koppla)

sege

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag var helt inställd på att köpa en Nikon COOLPIX S33 till min femåring i julklapp för några månader sen. Skulle gå ut och göra det häromdagen när jag inser att modellen är nedlagd tyvärr och jag hittar den ingenstans.

Vad ska jag köpa istället?

Jag gillade att den verkade superenkel, vattentät, stöttålig och hade ett objektiv som inte åkte ut/in för det senare gick sönder på kameran han hade. Ett tapp i golvet så åkte den inte ut eller in mer.

Förslag? Prisklass en tusenlapp ungefär.

Hejsan!

Jag var helt inställd på att köpa en Nikon COOLPIX S33 till min femåring i julklapp för några månader sen. Skulle gå ut och göra det häromdagen när jag inser att modellen är nedlagd tyvärr och jag hittar den ingenstans.

Jag gillade att den verkade superenkel, vattentät, stöttålig och hade ett objektiv som inte åkte ut/in för det senare gick sönder på kameran han hade. Ett tapp i golvet så åkte den inte ut eller in mer.

Valfri begagnad vattentät kompakt borde vara ett tips, de fungerar ju som S33 på det sättet att de är stöttåliga (och vattentåliga). Skall du komma ned i en tusenlapp är det begagnat som gäller.

En lista på tänkbara modeller att söka efter:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=97#rparams=m=s300176109

Generellt är det så att hela segmentet "billiga kompakter" (där t.ex. S33 hörde hemma) i stort sett har upphört att existera - mobilkamerorna har konkurrerat ut dem :)

Hejsan!

Kolla på denna Nikon. Finns i flertalet färger.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpw100y

Panasonic FT30 kan man få för 1400kr nu. Jag köpte min i våras på rea för 995kr. Kan du köpa på mellandagsrea kanske det kommer ner i liknande pris igen. Jag är inte bekymrad över att andra möjligen ger bättre kant-kant skärpa. Om kameraobjektivet har vattenstänk är detta betydligt mer störande. Den ger mycket för pengarna.

Tack för tips, ska kika lite. W100 verkar vara en uppföljare till S33 i princip?
Ska kika på Panasonicen också.

Mobilkamera är inte gångbart någonstans för min femåring. Den skulle vara mer trasig än hel, det behöver vara tåligt på alls vis.

Tack för tips, ska kika lite. W100 verkar vara en uppföljare till S33 i princip?

Jo, med en modernare sensor. Sensorn i S33 var ärligt talat inte så bra.

Generellt spelar det relativt liten roll vilken av kamerorna i den här prisklassen du väljer, de är ganska lika prestandamässigt och skiljer mest i det yttre utförandet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto