Annons

Kamera(system) - Porträtt & bakgrundsoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

orm

Medlem
Hej, jag är en nybörjare inom foto rent generellt, äger en ixus kompakt & har ägt en Canon 450D med lite olika optik till, tex Canon 50mm 1,4 som jag gillade, dock lite för snävt på croppad optik tyckte jag. Sålde alltihop efter en svacka i intresse.

Iallafall! Barn på väg, ungens uppväxt måste självklart dokumenteras i detalj.

Det enda jag egentligen tycker om att att fota annars är porträtt, och då få en trevlig bakgrundsoskärpa. Det är absolut mitt största nöje så att säga. Öht är detaljer mer sexigt än landskap, typ.

Vad passar mig? Vad ger bra bilder för webben & normala utskrifter, kan ge fin bakgrundsoskärpa, är inte för jobbigt att bära med sig?

Panasonic Lumix DMC-LX5 kanske?
Eller en Nikon 7000 med Nikon AF-S DX 35/1,8?

Det skall ju gärna vara snabbt nog för att fånga barn .. iofs rör ungen kanske sig inte så mycket första året ;-)

Jag är villrådig och har ingen lust att köpa fel, alla tips & funderingar mottages tacksamt!

mvh
Daniel
 
Just det korta skärpedjupet är ju svårare att få med en kamera med relativt liten sensor, som LX5. Tycker du att en vanlig systemkamera är för klumpig kanske du ska titta på de spegellösa systemkameror som kommit de senaste åren, som Olympus Pen, Panasonics G-varianter, Sony NEX osv.
 
Sony?

Nya sony A33 eller A55 med 35mm f/1.8 som släpps i butik vilken dag som helst? En av marknadens bästa filmfunktioner, 10/7 bilder per sekund, smidigt format mm.
 
tack för tipsen!

Jag har spanat lite på EVIL-kameror, men tycker inte dpreview tex har gett dem några toppbetyg.

Sony A33 / A55 såg absolut spännande ut, även fast jag är skeptisk till Sony som kamera-märke .... de gör ju liksom tevespel.
 
fast tv spels delen har väll inte så mycket mer gemensamt med kameradelen än att det står sony på båda...
Dessutom sitter det samma sony-utvecklade sensor i nya nikon d7000 och pentax k-r som i sony a55...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.