Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera som tar såna här bra bilder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Tycker många kameror tar såna tråkiga bilder, vet att mycket hänger på användaren, men ska ge exempel här på 2 bilder som är tagna ifs med drönare, men hur skillnaden kan bli efter färgbostning o ändring av ljusstryka o skugga.
Tips på kameror som ger sån här bra färgstyrka ?
Tippat att fotosidan inte godkänner att ladda upp bilder i fullformat.

Länk:
https://goo.gl/photos/HT5tJ8yhsAM2d2qk8

Hm. Har du provat att efterbehandla bilderna?
Det är inte önskvärt med "skrikiga" färger i alla lägen så därför vill man inte att de ser ut så direkt ur kameran. Sedan hänger det på den som drar i spakarna i efterbehandlingen hur resultatet blir.

Det har inte med kameran att göra. ALLA kameror ge det resultatet om du behandlar bilden på rätt sätt efteråt. Så det är du dsom måste lära dig, inte kameran . Lycka till.
Finns många bra fotoböcker , börja med att läsa ett par av dom för att få lite mer kött på benen istället för att jaga en kamera "som tar bra bilder"

Lika lite som en fiol t.ex, spelar bra musik. Lika lite är det kameran som tar en bra bild. Det är HELT upp till användaren. Som med musikinstrument så är det bara att öva öva och öva. Gå kurser och läsa böcker och bli inspirerad :)

Lycka till!

I de flesta kameror kan du ställa in bildprofil för jpg-bilder. Ställ in kameran på Vivid eller liknande så får du kraftfulla färger. /Frode

Tycker många kameror tar såna tråkiga bilder, vet att mycket hänger på användaren, men ska ge exempel här på 2 bilder som är tagna ifs med drönare, men hur skillnaden kan bli efter färgbostning o ändring av ljusstryka o skugga.

Länk:

Nämen gud så fult, är det verkligen något att sträva efter?

Lär dig bildbehandla så kan du få till vilket "look" du vill på bilderna. Finns inte kameror som kan ge en perfekt bild direkt ur kameran. Vill du ha så bra bilder som möjligt direkt ur kameran rekommenderar jag en Olympus-kamera. Mycket fina färger och de exponerar grymt bra nästan varje gång.

Länk:

Högra bilden har utbrända partier...snyggt?

Smaksak, jag gillar färgstarka o mörkare bilder, gillar inte när det blir för ljust. Samma när man spelar spel.
Klart det mesta hänger på användaren, men det är ju en viss skillnad på olika prisklasser på kameror. Hade en annan snubbe med drönare här, som hade Panasonics dyraste kompaktkamera på sin drönare, shiit vilka bilder! !
Och att redigera alla bilder i efterhand finns inte på kartan. Då jag nu har 20 000 bilder. Som alla är oredigerade!

Och att redigera alla bilder i efterhand finns inte på kartan. Då jag nu har 20 000 bilder. Som alla är oredigerade!

Nä jag förstår du inte tänker redigera 20.000 bilder i efterhand. Du efterfrågar ju en ny kamera, för framtida bilder antar jag då. Inte för de redan tagna. ;-)
Då kan du kanske antingen börja efterredigera dina kommande bilder från nu, alternativt gå in i din kamera och dra upp färgmättnad och kontrast i den. Så kommer dina JPGs bli lite mer boostade straight out of cam.
Inte optimalt såklart. Bäst är ju att ge varje bild lite kärlek i efterhand och inte bara förlita sig på automatiken. Men det är rådet jag ger utifrån din fråga. Om din kamera har möjlighet att ställa in dessa parametrar.

Sen är det ju inte så att ALLT hänger på användaren som ovan skrivits. En del sitter ju faktiskt i kameran. Den bör ju ha en sensor med hyggligt dynamiskt omfång för att inte fräta ut högdagrar eller bäcka igen skuggor. Men har man bara det så är ju alla dörrar öppna.

Vad är det för kamera du tagit exempelbilderna med?

Klart det mesta hänger på användaren, men det är ju en viss skillnad på olika prisklasser på kameror. Hade en annan snubbe med drönare här, som hade Panasonics dyraste kompaktkamera på sin drönare, shiit vilka bilder!

Då är det kanske en sådan du ska skaffa?

Annars går nog de flesta moderna kameror att ställa in på ett likartat sätt när det gäller kontrast, färgmättnad, skärpning osv.

Kameran som tagit just dom där bilderna är ett eget märke till en drönare, samt att det var en snubbe som kom ut enbart för o ta lite flygfoto bilder :)
Jag fotograferar med dessa:
1: Panasonic Lumix DMC-TZ7 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=394733
Att ha med när en systemkamera blir för stor osv, gillar dom mest för zoomen. Rätt nöjd överlag :)

2: Canon EOS 500D http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=419083. Är inte lika nöjd med denna, för 2 saker, ingen inbyggd bildstabilisator i kamera huset, vet att inte många tillverkar o modeller har detta, samt att den inte tar i 16.9 format på bilderna, så måste croppa om alla.

Funderar nu på att köpa en ny kamera, har kryssat i lite egenskaper som jag tror man kan behöva, har jag missat något?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s236795767&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s236795845

Kan inte så mycket om systemkameror egentligen.
Så kanske denna vore något:
Ricoh-Pentax K-50 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1989959

Kameran som tagit just dom där bilderna är ett eget märke till en drönare, samt att det var en snubbe som kom ut enbart för o ta lite flygfoto bilder :)

Nu är jag inte med riktigt. Det är inte dina bilder? Trodde det var din kamera och du letade efter nån kamera som kunde leverera bilder som motsvarade de högra redigerade bilderna i din länk direkt ur kameran.
Men det är inte en kamera till drönare du vill ha, utan en vanlig? Eller?

Är det en liten kamera till drönare du är ute efter så är väl GoPro att föredra tänker jag. Bra kamera i litet format som inte väger så mkt så även en liten drönare orkar lyfta den.

Är det en vanlig "handkamera" du letar efter så kan alla ta bättre bilder än de du länkar till. Kan tänka mig det lite klena dynamiska omfånget i de bilderna beror på att det är en ganska dålig "följer med i drönar paketet-kamera" de är tagna med.

EDIT.
Har kollat metadatan och ser att flygbilderna är tagna med en Yuneec-kamera. Ett märke jag inte känner till. Men hittade lite jämförelser mellan Yuneec och GoPro. Och utan att känna till vilka modeller som används exakt så tycker jag det ser ut som att GoPron ger en bättre bild. Kanske lite mattare direkt ur kameran, men mer att jobba med i efterhand. Inte så hög kontrast alltså, men högre dynamiskt omfång. Med en sådan hade man sluppit de utfrätta partierna i bilderna du länkar till, tex.

Länk:

Vad är dessa bilder tagna med? Visserligen är det tungt motljus på ena bilden o den andra kraftigt från ena sidan men själv tycker jag att dom inte ser bra ut för onaturliga färger samt klippta i högdagarna samt igensotade skuggor.

Ser ju bara onaturligt ut.

Du kan ju konvertera dina gamla bilder på samma sätt. Mixtra till färgkurvorna tills bilderna ser lagom överförstärkta ut för din smak, och applicera sen den inställningen på alla bilder du vill. Det går att göra med automatik, så du behöver bara komma fram till ett recept på en bild.

Det är ytterst sällan jag vill ha bilder se ut på det där viset, men det är jättelätt att göra det i råkonverteringen i Lightroom.
.

Bilagor

• Flightspotters_2015-08-19.jpg
    Flightspotters_2015-08-19.jpg
    73.1 KB · Visningar: 61
Det är ytterst sällan jag vill ha bilder se ut på det där viset, men det är jättelätt att göra det i råkonverteringen i Lightroom.
.

Tycker faktiskt det blev både riktigt kul och snyggt med de effekterna på bilden (även om det inte var menat så). Passar perfekt med lite nostalgisk "framkallning" på detta motivet.

De översta bilderna av TS tycker jag däremot är rent hemskt bedrövligt dåliga (eftersom det inte är TS som tagit dom så hoppas jag att han inte tar åt sig för mycket).

TS; mitt enda tips (kan inget om kameror för drönare); köp iaf *inte* den kameran som du postat exempel på längst upp. Det kan jag säga med säkerhet.

Tycker faktiskt det blev både riktigt kul och snyggt med de effekterna på bilden (även om det inte var menat så). Passar perfekt med lite nostalgisk "framkallning" på detta motivet.

De översta bilderna av TS tycker jag däremot är rent hemskt bedrövligt dåliga (eftersom det inte är TS som tagit dom så hoppas jag att han inte tar åt sig för mycket).

TS; mitt enda tips (kan inget om kameror för drönare); köp iaf *inte* den kameran som du postat exempel på längst upp. Det kan jag säga med säkerhet.

I dettta fall var det meningen att bilden skulle se ut så, men det är sällan jag vill det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto