ANNONS
Annons

Kamera som går att styra från ipad med wifi+app?

Produkter
(logga in för att koppla)

rolnor

Ny medlem
Jag är ute efter en 4k kamera som kan styras med en app+wifi från min ipad runt 5-8000:-. Jag vill helst kunna se video i realtid på ipad och ändra zoom, focus, exponering. vilken ska jag välja? Det är svårt hitta ett deffinitivt svar på nätet och många försöljare kan inget eller mycket lite om detta.

Jag testa lite med min Lumix GX800, det är den enda kameran jag har som är kompatibel med Panasonics Wifi app. Med den kan man se video i realtid(taskig upplösning bör nämnas), du kan justera fokus i realtid. Det går inte justera exponering medan man filmar dock, man får avbryta och justera och starta ett nytt filmklipp. Tror inte det är min kamera specifikt utan det är nog en begränsning i appen.

Zoom är en bra fråga, jag har inget objektiv med elektronisk zoom funktion vilket nog är ett krav för att man ska kunna testa. Men iom det kan jag inte svara om appen kan styra zoomen.

GX800/880 är ingen bra 4K kamera för övrigt. Den blir överhettad fort och klarar klipp på max 5 minuter. Men en GX80 skulle nog fungera bra.

I stort sett alla nyare Canon-kameror, de som har inbyggd WiFi-anslutning, går att styra med Canons app från mobiltelefonen eller surfplattan. Man kan ta både stillbilder och filmar och har liveView i appen. Olika kameramodeller har olika mycket funktionalitet i appen. Se https://www.canon.se/apps/canon-camera-connect för kompatibilitet. Appen finns i appstore för IOS och i Google Play för Android.

Är du säker på att appen kan tillåta fjärr filmande med appen? Jag hittar inget omnämnande om det på Canons sida. Jag testade min EOS M100 och den kunde enbart ta stillbilder, oavsett vilket läge kameran i sig stod på. Men det kan ju vara så som du skriver att det beror på kameran men isf kan jag inte tolka vilka kameror som har stöd för det på hemsidan.

Tillägg: Titta upp på Field Monitor appen som är en alternativ app och den listar iaf följande Canon kameror som kompatibla: EOS 5D Mk IV, 6D Mk II, 80D, 90D, M50 Mk II, M6 Mk II, R5, och RP.

Så det är nog bara min M100 som enbart är kompatibel med fjärrutlösning av foto. Men kan kanske får söka lite innan man köper kameran om det är viktigt.

Senast ändrad:
Zooma är det som kommer blir svårast då det finns få kameror med extra objektiv som har motorozoom. Så styrk det då kan du i princip välja vilken modern kamera som helst.
Ett tips är att gå till en fotobutik och testa en kamera , ta med dig ipaden

Är du säker på att appen kan tillåta fjärr filmande med appen? Jag hittar inget omnämnande om det på Canons sida. Jag testade min EOS M100 och den kunde enbart ta stillbilder, oavsett vilket läge kameran i sig stod på. Men det kan ju vara så som du skriver att det beror på kameran men isf kan jag inte tolka vilka kameror som har stöd för det på hemsidan.

Tillägg: Titta upp på Field Monitor appen som är en alternativ app och den listar iaf följande Canon kameror som kompatibla: EOS 5D Mk IV, 6D Mk II, 80D, 90D, M50 Mk II, M6 Mk II, R5, och RP.

Så det är nog bara min M100 som enbart är kompatibel med fjärrutlösning av foto. Men kan kanske får söka lite innan man köper kameran om det är viktigt.
Den modernaste kameran jag har är EOS 200D och den går det både att ta stillbilder och filma med via appen. LiveView blir dock lite ryckigt ifall man har dåligt nätverk.
Zoomning klarar jag dock inte av eftersom jag saknar objektiv med motorzoom, men möjligen kan det gå att styra Canons zoom-motor med appen ifall man har ett kompatibelt objektiv. Fokus, bländare och exponeringstid och andra liknande parametrar går dock att kontrollera med appen.
Jag kan dock inte påstå att jag använt detta särskilt mycke, utom en gång när ett släktfoto skulle tas i samband med ett barndop och det var kul att få vara med själv på bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar