Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera sökes - detaljerad post

Produkter
(logga in för att koppla)

ConraDargo

Medlem
Hejsan Fotosidans medlemmar :)

Tillskillnad från andra nykomlingar som registrerar sig på ett nytt forum med frågor och funderingar inför köp så föredrar jag att snyggt och tydligt spalta upp och förklara vad jag verkligen är ute efter för att underlätta och uppmuntra de som läser att svara. Så utan att pladdra mera kommer här mina behov (sammanfattning finner ni längst ner):


Megapixlar
Absolut ingenting över 4, om ens 3. Men 3 är väl sannerligen ett minimum. Min tidigare kamera, en Minolta S414, låg på 4 megapixlar och det utnyttjade jag aldrig - tycker att bilderna blir för stora i den upplösningen.

Zoom
Optisk på minst 3. Digital kvittar.

Bildstabilisering
Nytt uttryck för mig, men gör alltså att jag kan handhålla längre slutartider utan att behöva drabbas av skakningsoskärpa? Om det är en inbyggd feature så ja tack - hemskt gärna.

Minneskort
CF eller SD vore en klar fördel, men det spelar ju ingen större roll nu när minneskort är så pass billiga. Har lite SD liggande här hemma så därför vore ju just det ett plus om kameran utnyttjade.

Inbyggt minne spelar ingen som helst roll, så länge som kameran också tar minneskort.

Display
Finns det ens digitalkameror som saknar display idag? Jag ska då iaf inte ha en sådan, men storleken kvittar typ.

Batteri
Gör väl ingen större skillnad på om det är ett uppladdningsbart specialbatteri eller vanliga AA. Lite svårt för att säga då jag själv endast har ägt en enda digitalkamera och den använde sig utav AA - vilket jag gillade eftersom det var en enkel sak att byta, men å andra sidan är det just detta som är kokko med min nuvarande kamera - batterierna håller i max 30 minuter och det spelar ingen roll på om det är uppladdningsbara, vanliga eller ens splitternya eller gamla...

Skönt vore det iaf om kameran inte tog fler än 3 AA, i det fallet att den skulle sakna specialbatteri.

Inställningar
Manuellt, please! Klart att auto-läget på min Dimage har använts flitigt, men jag skulle ändå verkligen sakna att inte kunna ställa in skärpa/avstånd på egen hand. Så båda delarna ska finnas på kameran.

Storlek
Inget slimmat, det är iaf inte alls nödvändigt. Jag gillar kameror som man kan greppa om - har de en utbuktning på ena sidan så är det alltså inget jag stör mig på. Behöver inte vara Herr Rektangulär med 1cm i tjocklek som många andra tycks sikta in sig på (mindervärdeskomplex?).

Utseende kan spela roll (såsom färg), gillar det som är stiligt. Svart och silver går alltid hem medan rött är tveksamt.

Märke
Säger vare sig bu eller bä till något märke, tror jag. Bara ägt en Minolta sedan tidigare som sagt och den var mycket fin, så de har jag då ett ökat förtroende för.

Prislapp
Ingenting billigare än 1200kr och ingenting över 2000.

Sammanfattning
Pixlar: 3-4
Zoom: Optisk 3+
Minne: Helst SD, inte inbyggt
Display: Absolut
Batteri: Kvittar
Inställningar: Automatiska och manuella
Storlek: Kvittar
Märke: Kvittar
Pris: 1200-2000kr


Hit me. Tack!
 
Åh herregud vilken sida, tack så mycket! Ska absolut gå igenom den, men personliga rekommendationer från folk som vet och kan är ju alltid också uppskattat :)
 
Canon PowerShot A430
Nikon CoolPix 4600 LP


2 kameror som passar in i prisbilden...
Kan väl ställa in lite, men inte mycket tyvärr...
 
Ja Coolpix 4600 var jag intresserad utav innan jag skapade den här tråden, men så upptäckte jag på en sida att den inte hade något manuellt läge, så den går bort :/ Ska titta på Canonen istället!
 
Köp min begagnade Sony DSC-P7 för 1500kr vettja. Då får du en kamera med bra kvalitet och lyckas därmed komma undan de värsta "plastbitarna" i den aktuella prisklassen.

Klicka på länken för vidare info:
http://www.blocket.se/vi/7620434.htm?ca=14_s

Vill du se vad kameran i fråga leverar för bildkvalitet kan du ju kolla in lite av mina bilder.
 
Om den stämmer in på mina behov så ska jag överväga det, tack för tipset *kollar annonsen och fakta om kameran*
 
Tyvärr är det ju så att såväl A430 som 530 saknar manuella inställningar av fokus och eftersom det står listat bland mina krav så går dessa kameror bort.

Digimax S500 lutar det åt just nu.
 
Vet inte om manuell focus är nåt att sukta efter på en kompaktare, på min Canon IS s2:a som ändå anses som en bra kamera är den nästintill oanvändbar.
Man ska ju försöka ställa focus efter en display som man knappt kan se motivet på. ( syftar på sökardisplayen inne i kameran).

De bättre att låta AF:en jobba och sedan justera resten av inställningarna själv.

Panasonic Lumix kamerorna har väl också fått bra betyg.

Sedan det där med att bilderna blir för stora i mer än 4 Mpix är också lite att skjuta sig själv i foten. Mer Mpix betyder ju att man kan beskära mer t.ex. Vill man ha bilden som skrivbordsunderlag så kan man ju förminska den och vill man ha en A3 så är det bara att framkalla.
Nu innan all hoppar på mig så är jag mycket väl medveten om att pixlar är inte allt.
 
A530 har manuell fokusering. Dessutom finns det två kameror till som passar dina behov:

Casio Exilim EX-Z110 och
Casio Exilim EX-Z120 (rekpris 2.500, borde gå att hitta för 2000:)

Den sistnämnda har en stor fördel gentemot de övriga, en större bildsensor (1/1,8). En bra sensor är det också, Sonys 7,1 megapixelvariant som var väldigt lyckad men är på väg ut nu.


Hur vet jag allt detta?
 
pallep skrev:
Vet inte om manuell focus är nåt att sukta efter på en kompaktare, på min Canon IS s2:a som ändå anses som en bra kamera är den nästintill oanvändbar.
Man ska ju försöka ställa focus efter en display som man knappt kan se motivet på. ( syftar på sökardisplayen inne i kameran).
Hmm följer inte riktigt med i ditt snack, men jag hade i vilket fall som helst mycket stor nytta av det manuella läget på min Minolta så därför vill jag fortsätta ha det så!

Sedan det där med att bilderna blir för stora i mer än 4 Mpix är också lite att skjuta sig själv i foten.
Men så får det bli eftersom jag aldrig, aldrig tar bilder i något större format än 1280*960 (vanligtvis 640*480) och således inte tänker spendera extra mycket pengar helt i onödan - om det nu skulle stå mellan en dyrare och billigare kamera vars enda skillnad var antalet megapixlar :)

gors skrev:
A530 har manuell fokusering.
Vad bra och tråkigt på samma gång, för då går alltså inte den eminenta sidan som Malin länkade till att använda fullt ut - eftersom sidan som de i sin tur länkar vidare till far med osanning :/ Ska kolla upp ditt påstående, tack för tipsen!
 
Jag har en minolta z1 det låter som den har ungefär vad du letar efter.
Man kan ställa det mesta manuellt, den har 3.2 megapixlar, är ganska billlig, använder sd-kort, och har ett hyfsat bra grepp, men man behöver 4aa-batterier.

Jag tycker dock den faller på brus, men innan jag blev bortskämd med en systemkamera så störde jag mig faktiskt inte så himla mycket på det

ps det har efter 1:an kommit uppföljare ända upp till 6 och från och med trean ändras utseendet lite och någon slags bildstabilisator finns på de om jag inte minns fel
 
Senast ändrad:
Shit vilken kamera! Den såg verkligen för rolig ut :) Även om jag nu som sagt inte var ute efter Herr Rektangulär så vill jag heller inte införskaffa någon rysk rymdstation - så lite, lite kompaktare än sådär vill jag nog ha min framtida kamera.
 
Okej, nu skulle jag behöva få svart på vitt här vilka av de kameror som intresserar mig som verkligen har manuell fokusering och inte bara automatiskt. Att det ska vara så förbaskat svårt att få fram den informationen på nätet - butikerna kan ju inte komma överrens...

Nikon Coolpix L4
Samsung Digimax S500
Canon Powershot A430
Canon Powershot A530

Förmodligen blir det endera av dessa. Nu vill jag bara få reda på hur det är med manuellt och automatiskt läge - från er som har eller har haft någon av dessa, eller annars bara är helt säkra på att ni vet rätt svar.

Lite utvärderingar om kamerorna i övrigt uppskattas förstås också.

Tack.
 
Det får nog bli en Olympus SP-320 tillsist eftersom denna är nersatt till 2000kr hos Expert och verkar helt klart grym - uppfyller alla mina krav och lite till, makroläge på 2cm är aldrig fel :) Tack för visat trådintresse!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.