Annons

Kamera-ryggsäck 'Dörr Adventure Icebreaker'

Produkter
(logga in för att koppla)

jättebra

Aktiv medlem
Hej

Skulle behöva en lite större kameraryggsäck som man kan använda vid de fototillfällen då man behöver ta med all utrustning. Jag ska alltså inte bära runt på den jätteofta på långa vandringar eller liknande.
Såg att cyberphoto har en ryggsäck som heter Dörr Adventure Icebreaker som verkade intressant. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464031

Är det någon som har denna väska, eller vet om den är bra?
I Cyberphotos test verkar den ju väldigt bra.
Väskan är väl inte jättesnygg med "locket" nedfällt, men den ser å andra sidan inte ut som en väska full med dyra kamerasaker, vilket är bra ur stöldsynpunkt.

Jag vill ha en väska där jag kan lägga ner kameran med ett 70-200 objektiv, helst utan att ta bort motljusskyddet. Utöver det ska jag ha en blixt och 3-4 objektiv. Jag behöver inte något fack för en bärbar dator, men det gör ju inget att det finns. Det kanske blir ett perfekt fack för att lägga tidningar i ;)
 
Jag har den inte, men är i samma tankegångar.
Har spanat in just Icebreaker Medium, men också Kata R-103:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=R103

Jag gillar Kata:s snabblock som gör att man kan komma åt kamera objektiv utan att behöva öppna upp resten.

Egentligen tycker jag båda är för dyra, men smakar det så kostar det antar jag...

Någon som har erfarenhet av foto-ryggsäckar på det stora hela? Jag har haft några axelväskor som jag alltid tyckt varit för svårburna så jag tänkte prova på en rygga nu.
 
Har en LowePro Computrekker AW http://www.cyberphoto.se/info.php?article=R103
som är kanon förutom att den inte är speciellt skön att bära. Tror det är svårt att hitta rätt rygggsäck utan att verkligen prova hur det känns att lägga i några kilon och känna hur det känns på ryggen. Tror att problemet bottnar i att "ryggen/botten" på de flesta (??) är alldeles för platt och inte formar sig efter ryggen. Min gör att vikten kommer en bra bit ut från ryggen och känns ganska stel. Funkar bäst vid tillfällen jag inte ska kånka längre sträckor, men då är dun utmärkt.

Ska jag ut och gå och ha utrustningen med mig väljer jag ofta en vanlig rygga och packar gluggarna i objektiv-väskor istället. Lite bökigare att fiska upp rätt glugg men attans så mycket skönare.
 
Senast ändrad:
Hej!
Har själv "byggt" en rygga som sitter kanon.
Jag gick helt enkelt in i en sportaffär och köpte en ryggsäck av märket Everest (40L) sen gick jag till den lokala skumplasthandlaren och fick skurit till inredning som är anpassad för min utrustning (D200 med batteripack;17-55/2,8, 70-200/2,8 och en SB800) den är mycket bekväm att bära för mig och den kan förses med separat regnskydd.
Inredningen ger ett klart bättre skydd än befintliga kamera ryggor och är bättre att bära.
Det man ska tänka om man köper en vanlig rygga är att dragkjedjan ska gå hela vägen ner när man öppnar.
Allt till en kostnad av knappt 1000:-
 
Oj, nu kom det många svar på en gång :)

Jag upptäckte, efter jag gjort mitt inlägg, att det var ganska nyligen som de fått in denna väskan i sitt sortiment. Så jag antog att det inte var så många som hade köpt den än och hade några synpunkter. Jag beställde den därför dagen efter, men efter det blev statusen 'leveransdatum okänt'. Så just nu vet jag inte alls när eller om jag får den.

Jag ska iväg och fota ett bröllop om 2 veckor så innan dess hade det varit bra att få den... det är ju vid såna tillfällen som man vill kunna ha med sig mycket av sin utrustning i en bra väska.

Kata's väska verkar vara nyare än denna, så det är nog därför jag inte sett den tidigare. Men den känns lite för "rund". Får det plats ett 70-200 med motljusskydd monterat vid sidan av kameran?
Enligt specifikationerna ska den ju vara lika stor, det kanske bara är bilden som luras.
 
Idag fick jag ett sms där det stog att min väska fanns på posten :)

Första intrycket var att den var väldigt djup. Tanken är väl att man ska kunna lägga i objektiven på djupet och på så sätt få plats med väldigt många objektiv.
Men eftersom jag har motljusskydden på, så är den ändå inte tillräckligt djup. Jag lägger därför objektiven ner, och då blir det istället 5-6 cm i djupled som inte används + datorfacket som jag i nuläget inte har tänkt att använda.

När jag tittat på väskan lite närmre är det generella intrycket att den är av väldigt bra kvalite, har väldigt många fack överallt och att den ser bättre ut i verkligheten än vad den gör på bilderna på hemsidan.
Den är även väldigt skön att bära på ryggen med vadderade bärremmar och baksida.

Enda nackdelen är att det är väldigt många remmar överallt. De är ju bra om man verligen vill spänna fast väskan och bära den en längre tid, men jag kommer inte att använda den på det sättet och vill hellre ha en "ren" väska utan remmar som hänger överallt och som fastnar i saker. Det känns jobbigt att spänna fast 7-8 remmar varje gång man stänger/sätter på sig eller tar av sig/öppnar väskan.
Men så är det ju iof med många väskor... man kanske kan klippa bort dem om man är säker på att man inte vill ha dem.

Får väl testa hur bra den är "ute på fältet", men just nu verkar det vara ett bra köp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.