Annons

Kamera på loppis...

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Var ut på en loppis idag på em och fick syn på en kamera... Blev väldigt nyfiken... Kanske nån som kan berätta mer om den? Det är en Yashica MG-1.
Har sökt en del på nätet men hittar inte så mycket...
Kanske någon som har personlig erfarenhet av den?
/Malin
 
Någon som har koll på hur många kronor den kan vara värd? Den var i rätt bra skick... svårt att säga hur den fungerar men... alla knappar och vred gick att justera...

/M
 
Har haft en MG-1:a som jag sålde för någon vecka sen. Min var i fullt fungerande skick och med ett "yashica guy's" batteriadapter. Såldes på tradera för 530 kronor. Utropspriset var dock 350 kronor.

Fanns det något batteri med kameran du tittade på? Kameran fungerar nämligen inte utan ett batteri.

Objektivet är skarp. Och ljusmätningen fungerar i de flesta situationerna. Kameran varnar för över- och underexponering mha av två ljusdioder som visas i sökaren samt uppe på kamerahuset.

Det enda som jag inte gillade med den var att fokusringen på objektivet var så nära kamerahuset.
 
SmurfMolly skrev:
Någon som har koll på hur många kronor den kan vara värd? Den var i rätt bra skick... svårt att säga hur den fungerar men... alla knappar och vred gick att justera...
/M

Jag har köpt ett antal liknande mätsökarkameror på loppmarknader & då mycket billigt (20-100 kr).

Problemet brukar vara kärvande slutare, kolla dom olika tiderna & kika in i slutaren framifrån eller bakifrån med öppen lucka. Tyvärr så är det mycket vanligt att slutarna kärvar ibland, jag har 4 stycken kameror av denna typ som kärvar & endast 2 som fungerar.

Att repa dem är tyvärr inte värt om man inte grejar det själv, om du ska köpa den så tycker jag inte att du ska betala så mycket. För övrigt så är denna typ av kamera mycket rolig att använda...

Larsa
 
batteri upplysning

Jag har i och för sig en electro35:a men den ser väldigt lika ut. Den behöver också ett likadant kvicksilver batteri. Jag fick tag i information som säger att spänningen för ljusmätaren kunde vara mellan 4,5 och 6,5 (jag kommer inte ihåg exakt) men ett modernt alkaliskt 6V ligger i intervallet.
Jag skaffade ett sådant (ca 50kr) tejpade med frystejp så det blir lagom tjockt, tillverkade en liten extra batteribit av en rundstav som jag tejpade på längden med aluminiumtejp och sedan ett par varv frystejp för att få rätt tjocklek.
Det fungerar aldeles utmärkt.
Förmodligen är ljusmätaren så smart att den har en egen spänningreglerande funktion.

100 kr på loppmarknad för något som verkar fungera kan jag tänka mig.
Man ser dessa kameror relativt ofta, titta gärna efter en som har riktigt ljustartk objektiv.
Electro35:an har f 1.7
 

Bilagor

  • electrobatt.jpg
    electrobatt.jpg
    32.5 KB · Visningar: 334
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.