Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera på ljusförstärkare??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Jo Du läste rätt, jag undrar om man kan montera en digital systemkamera eller kompaktare till en sådan ljusförstärkare som finns typ Night Owl mfl. jag vet hur de ser ut genom en sådan och visst inte någon bildkvalitet att skryta med men kan bli ganska spännade saker man ser i mörkret som vore kul att föreviga.

Kan man använda något sorts adapter för jag har läst att vissa monterar kameran på tubkikare och det kallas väl Digiscoping om jag minns rätt men hur är det med just ljusförsärkare lirar det ihop med kameror?

Förstoringsgraden på dessa är ofta bara 1,5X så kamerans zoom lär få göra jobbet om det går att zooma så vilket jag inte vet, så hoppas någon sitter på svaret.

Sedan för att slippa bli anklagad för att jag smygfotar och spanar illegalt på grananrna så är min syfte att fota djur och skärgård om natten inte människor!!
 
spanar illegalt på grananrna så är min syfte att fota djur och skärgård om natten inte människor!!

...det är fullt lagligt att ställa sig utanför grannens fönster och fotografera in i deras sovrum. (Det är SPRIDNINGEN av bilderna som kan vara illegal).

Jaja, offtopic.
 
Enklast kanske dettta är: http://www.nightvisioncameras.com/
Det verkar dock finnas en anledning till att inte priser är utmärkta.

HeHe jo det är ju det som är kruxet och min tanke var att ha dubbel nytta av ljusförstärkaren då jag jobbar en del på sjön i mörker och då ör en sådan bra at ha för at tse vad ma nhar framför sig när man inte har radar, och en vanlig ljusförstärkare kostar idag runt 3-4000 kr och kunde jag nyttja samma i jobbet som till nattfoto så vore det ju kalas.

Finns enheter med inbyggd kamera men då enbart med den ca 1,5 X zoom som den har vilket inte ger mycket på lite håll och så var det ju priset också då ;-(
 
Det finns rätt mycket att välja på

Hej Bo,

Jag själv har en MPN60K bildforstärkare med 60000ggr förstärkning med en nikonfattning till min D700, det är ett hyfsat billigt (halv) kvalitets alternativ. På D700 är den relativt hyfsad men på äldre generationer ganska brusig. (Det blir bilder i bara stjärnljus)

Det som skiljer generationerna åt är färgspectrum
Gen 1 är skräp
Gen 2 är grön
Gen tre klipper grön och ger en blåare bild men vissa färger återges väldigt dåligt, det är ofta den här generationen du ser i naturprogram på TV dock utnyttjar TV alltid belysare. Militära applikationer av gen III är bättre då de endast i undantagsfall kör med belysare, belysning röjer närvaro. Om man inte är orolig för att föremålet för betraktandet är vaksamt kan alltid utnyttja IR belysare för att skaffa sig mer fotoner att förstärka men för bevakninguppgifter är det nog att anse som relativt röjande.

Inom genren du ställer frågan så kan jag upplysa att följande är ABSOLUTA TOP OF THE LINE http://www.electrophysics.com/Browse/Brw_ProductLineCategory.asp?CategoryId=27&Area=NV

Allt inom foto verkar följa en ganska enkel algoritm; lägsta prestanda är billigt behöver du lite mer prestanda blir det "e upphöjt i x dyrare". Inom bildförstärkare gäller det definitivt. Astroscopet ligger dessutom inom US Export restrictions area. Jag är långt ifrån säker på att den går att köpa om du inte är US citizen boende i USA.
Behöver du bättre så är det bäst att du har duktiga känningar i Pentagon:) och plånbok av samma märke och innehåll som Bill Gates.


MPN60K är en rimlig kompromiss av bildprestanda och pris. Jag hoppas att detta tillförde något i dina funderingar.
Joachim

Edit jag såg att länken fanns i ett tidigare inlägg. Astroscopetuben låg för ett par år sedan på $9000 i USA men som sagt export restrictions.
 
Senast ändrad:
Astroscopet ligger dessutom inom US Export restrictions area. Jag är långt ifrån säker på att den går att köpa om du inte är US citizen boende i USA.

Jag tror inte det borde vara några problem att få exportera en sådan till Sverige, eller andra vänligt sinnade nationer.

Till Afghanistan, Cuba, Irak och liknande så blir det nog dock tvärsopp.
 
Jag tror inte det borde vara några problem att få exportera en sådan till Sverige, eller andra vänligt sinnade nationer.

Till Afghanistan, Cuba, Irak och liknande så blir det nog dock tvärsopp.

Tyvärr, är den på ITAR-listan över sådana saker som tex. denna gen III bildförstärkare är så kan du i princip glömma att få den exporterad från USA. Dom är extremt känsliga med alla möjliga prylar.
 
http://www.morovision.com/howtoorder.htm#export
Surt sade räven. Enda sättet är väl att känna någon i USA som köper och sedan personligen flyga över och hämta den.
Generation 3 för Sverige finner jag här, men ingen som har en fungerande tub kameran:
http://www.handladigitalt.se/goggles-generation-c-7_47_382.html
Man kanske ska vända sig mot Ryssland istället som historiskt varit bra på mörkerkikare?

Den här verkar ju vara till ett bra pris också: http://www.skanejakt.se/86c28ea1-882b-4a84-b4a1-5bb8eb53d630-29.html


Har jag fel när jag säger att bildförstärkare har en kort livslängd?
 
Senast ändrad:
Kul med alla tips och att se fler som tänkt i samma banor, visst är det knepigt med export då risken att dessa saker används fel är stor så jag kan förstå att USA är restrektiva även om det krånglar till tillvaron för oss som är ärliga men så är det med alla former av extremism några få förstör för den stora massan ;-(

Ryssland har god vana av dessa men för några år sedan köpte amerikasnka Night Owl upp den främsta ryska tillverkaren och alla rättigheter så numera är allt USA kontrollerat om vi inte pratar om gammal militär överskott men det är inte vad jag menar då den är av gen 1 i bästa fall.

Tanken jag hade närmast var den att ta tex en sådanhär http://www.cyberphoto.se/info.php?article=490309 eller en sådan här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=490303-A och så få ihop det med en kamera som en del beskrivit att man bara håller linsen på en kompaktare mot okularet och fotar, då kan jag ha nytta av den även till att leta sjömärken och grynnor i jobbet också.

Inser att bildkvaliteten inte blir i jämförelse med de "riktiga" systemen men iaf bättre än att inte kunna ta någon bild alls, som den gången jag såg en älg med stor krona simma mellan två öar bara 50 m framför båten en kväll på väg hem, fick nöja mig med att titta på den i sökarljuset en kort stund men ville inte stressa den så släckte och väntade tills den simmat iland.

Men en mäktig syn var det och även med lite brus i bilden hade den varit häftig ;-)
 
Dagens DSLR har ju redan runt 40% "quantum efficiency", så det finns inte mycket att vinna i känslighet i det synliga spektrat. Där emot så utnyttjar bildförstärkare ganska stor det av IR området också vilket gör att man får tillgång till flera fotoner.

Vissa personer som håller på med astrofotografering plockar bort IR filtret i sina DSLR kameror för att kunna se galaxer och nebulosor som mestadels "lyser" i IR området. Men det skulle också betyda att de får bättre ljuskänslighet på vanliga föremål som reflekterar IR?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.