Advertisement

Annons

Kamera mellan 3000-4000 kronor

Produkter
(logga in för att koppla)

Gevalia

Ny medlem
Hej hej. Antar att sådana här frågor är väldigt vanliga,

Men iaf nu är det dags att köpa ny kamra! Var länge inne på Panasonic Lumix DMC-FZ8 och tyckte den verkade riktigt bra ända tills jag såg bilderna den tog. (verkar som att det blir brus ganska lätt?) Skulle gärna vilja ha någon liknande modell. Var också inne på Fujifilm FinePix S6500 men tyckte den verkade lite för tung (har dock inte känt på hur den känns att hålla i och att gå runt med)

Jag vill helst ha en kamra som väger mindre än 0.4 kilo och den får absolut inte kosta mer än 4000 kronor.
Den ska helst kunna zooma mer än 6x(optiskt) med bildstablisator och ha sökare.
Jag använder kamran ofta i mörker och använder makro-funktionen ganska ofta. Att den är snabb är ju alltid kul då jag är ganska mycket i naturen och fotar.

saker som spelar mindre roll:
Film och ljud
mega pixel över 5
Zoom över 10
minneskorts typ
storlek

Tack på förhand.

Panasonic Lumix DMC-FZ8 är den enda modell som stämmer in på din beskrivning, så det är ju ganska enkelt.

Du kan knappast räkna med superkvalitét på bilderna när det ska vara superzoom och så begränsat pris.

Kodak Easyshare P712
Panasonic Lumix DMC-FZ8
Panasonic Lumix DMC-TZ2

Sen finns Nikon Coolpix S10 också men den verkar sakna sökare.

Jag hade nog sparat 500 kr till och sen köpt en Canon Powershot S5 IS (4495kr på scandinavian photo). Den har allt du efterlyser och lite till och dessutom vet canon hur man gör kameror. Panasonic är ju mer för att tillverka TV och DVD spelare. Personligen litar jag inte på tillverkare som började göra kameror när digitaltekniken kom. Dom har en förmåga att slarva mycket med optiken som är viktigare än antalet pixlar. Det är speciellt viktigt när du vill ha så mycket zoom.

Panasonics optik är av absolut toppklass, konstrueras av Leica.
Slår många gånger både canon och nikons modeller.. Det är bara att kolla in testerna.

Det S5 inte har är rätt vikt (över 400 gram).

Tja, lätt och lätt, panasonics modeller har ett annat problem (som oxå tagits upp här i tråden), nämligen brus.

Kameror med så liten sensor brukar ha brusproblem, ja.
Men panasonic har större brusproblem än de flesta.

Jag har en FZ-30 i super skick som jag ska sälja.

Kompakt kameror har mycket mer brus än en dslr men det är nog inget du märker mycket av om du inte kör förstoringar.

tack för alla svar! Är inne på Canon Powershot S3 IS nu som jag tycker verkar bra. Vad tycker ni om den ?

Det är en bra kamera, det mest negativa (enda negativa?) med den är som jag ser det att vidvinkeln bara är på (motsvarande) 36mm.

Hade zoomen börjat på 28mm så hade den varit super.

Gevalia skrev:
tack för alla svar! Är inne på Canon Powershot S3 IS nu som jag tycker verkar bra. Vad tycker ni om den ?

Tycker det är en mycket trevlig kamera. Jag råkar dessutom ha en sådan till salu ;) Skicka ett mail om du är intresserad!

ANNONS