Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera kit

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenyi

Aktiv medlem
Hej ska köpa en canon EOS 30D fösrt var det kamerahuset som vart interesant med en objektiv sigma 18-50/2,8..som totalt blev 16,790:-

Nu har inwarehouse en kit
Canon EOS 30D med EFS 17-85 pris 16,990:-

behöver lite hjälp med detta.. är något fövirrad på vilken man ska satsa på..

gillar att fota allt som man får lust för..då blir frågan vilken objektiv e bästa köp
 
Jag har en kompis som har en 350D med 17-85 objektivet. Det är ett grym objektiv tycker jag. Jag har läst att många rekommenderat just 17-85 som ett bra reseobjektiv, något som min kompis också använder objektivet till.

Bildstabliliseringen i 17-85 gör att man kan ta skarpa bilder på upp till tre bländarsteg längre slutare, dvs. att objektiven är ungefär likvärdiga då bländare 2.8 är lämliga, men att slutartiderna är helt olika. . Alltså, ett objekt som rör sig, t.ex. en person, blir nog inte skarp med 17-85 som måste ha en längre slutartid. Blev det där begripligt?

Fast jag skulle nog själv välja 17-85 eftersom den ger lite mer zoom vilket är trevligt på resa och att känns mycket bra i handen samt är hyfsat skarpt. Du kan ju alltid köpa ett skarpt objektiv senare.

Nu har jag inte provat sigma-objektivet alls, så jag vet inte.
 
Velade länge mellan just EF-S 17-85 och Sigma 18-50 f/2.8. Kort sagt är valet mellan dessa två: omfång och IS <--> snabbhet (ljusstyrka) och skärpa.

Efter mycket om och men bestämde jag mig för snabbhet och skärpa och trivs mycket bra med Sigmat. IS hjälper ju inte till där slutartiderna måste hållas nere (sport, mm) och där man vill få kort skärpedjup för porträtt och liknande.

Jag börjar snegla lite på Sigmas 17-70 som engligt mig är ett optimalt omfång och som verkar ha bra kvaliteter.

Mer att läsa på bland annat http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

// Örjan
 
Jag hade tidigare en Dynax 7D och köpte ett Sigma 18-50/2,8 till den, efter bara ett par timmars plåtande skickade jag tillbaka den.
Den var inte alls så bra som den var dyr, oskarp, långsam och missade ibland fokus.
Nu är det ju HSM på canonvarianten så den kanske är bättre, det vet jag inte, men...nu kommer det roliga!

Jag har bytt till just Canon 30D med en 17-85 IS USM, och det kan jag säga, den kombinationen är mycket bra, den gluggen är både skarp och snabb.
Den fungerar till allt mellan fuskmacro och porträttbilder. Jag är supernöjd.
Helt klart ett bra köp.

Hoppas du blev lite klokare.

PS.
Vill du se bildexempel så tjoa till i tråden så mailar jar fullstora bilder till dig.
DS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.