Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera i separat väska eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Ska upp och fjällvandra nu i augusti och funderar på om jag ska ha med mig min separata kameravästa, av märket wxtex, som jag kan montera ganska smidigt på ryggsäcken så att den hamnar fram på magen/bröstet. Alternativet är att lämna väskan hemma och då slippa släpa på den.

Fördelar med att ta med är:
*kameran är i ett vattentätt uttrymme
*lätt åtkommlig i nedpackat tillstånd
*möjlighet att ta av väskan från ryggsäcken och ta en kort kvälstur endast med kameravästakn

Fördelar med att lämna kameraväskan:
*Slipper vikten av väskan
*Slipper ha väskan fäst på magen och kan då lättare ha kameran direkt hängande runt halsen

Hur skulle/brukarn ni göra? Jag vill minimera min packning så långt det är möjligt, men samtidigt är det ju gött med skyddet för kameran.
 
Hej!

Jag skulle skippa väskan sätta en liten rem runt ramen upptill där jag fäster kameraremmen så jag slapp att ha kamerans vikt mot nacken.

MVH
Magnus
 
Tveklöst ska du ha väskan. Den extra vikten kan man ta när man väl snubblar på en sten mitt i en forsande bäck (hände mig två gånger förra veckan, doppade hela väskan en av gångerna).

Kanske är jag ovanligt klumpig men samma sak har hänt mig när jag haft kameran löst hängade runt nacken. Snubblade framstupa och landade med kameran mellan mina 80kg och en sten. Dock inte en skråma på kamera eller objektiv, tack för det Nikon.

Också skönt att känna att kameran ligger torr i väskan när regnskurarna avlöser varandra istället för att packa den upp och ner ur ryggsäcken.

Ha en trevlig tur
/Jörgen
 
Jag föredrar att ha kameran i en väska i midjeremen då jag alltid lyckas få kameran i svängning om jag har den runt halsen. För mig är den extra vikten ett mindre problem än att ha kameran gungande och slåendes mot bröstkorgen. Min väska väger ungefär som en chokladkaka :)
 
Boots skrev:
Jag föredrar att ha kameran i en väska i midjeremen då jag alltid lyckas få kameran i svängning om jag har den runt halsen. För mig är den extra vikten ett mindre problem än att ha kameran gungande och slåendes mot bröstkorgen. Min väska väger ungefär som en chokladkaka :)

En del ryggsäckar har väl ganska bra möjligheter att fästa kameran på bröstet utan att den dinglar (man knäpper helt enkelt fast den). Nackdelen med det är väl dels att det inte hjälper när man faller framstupa, och att det kanske finns risk att fukt från kroppen tranporteras in i kameran om den ligger an mot bröstet.

Jag skulle nog föredra någon form av väska ur vilken man snabbt kan få upp kameran.
 
Jag fäster två ovalkarbiner på vardera sidan av kameraväskan, sedan sätter jag den antingen ovanpå topplocket eller hänger den i öglorna på ryggsäckens axelremmar. I det senare fallet hamnar väskan i perfekt höjd för snabb åtkomst. Det jobbiga är att man blir så svettig på magen, därför hänger jag ibland väskan på topplocket istället. Att sätta väskan på avbärarbältet tror jag är det bästa om man bara kan få den att inte vara ivägen för låren.
 
Väskan sitter grymt bra över bröstet, fastspänd i axelremmarna och midjebältet. Den skapar nästan också en känsla av större jämvikt så på det sättet är väskan mycket bra.
 
jag ska upp till Keb och fjällvandra nu i blörjan av augusti, komemr att köra med min Lowe Pro AW 1 på magen, känns tryggare att ha kamera och objektiv i en väska, dessutom har jag då lättare att få tag i de andra objektiven än om de ligger någonstans i ryggsäcken.
 
Wxtex är en väsktillverkare som tillverkar vattentäta väskor och packpåsar. Mycket till kajaker/kanoter, men även till andra typer av aktiviteter.
Den väskan jag har ser ut som en kub (20x20x20 cm) och har "rullöppning". I väskan får jag plats med en kamera med ett extra objektiv, alldeles lagom för mig.
Har även sett mindre väskor anpassade för kompaktkameror.
Jag skaffade min på Adams sport i Götet där jag jobbar, men jag har även sett dem på Femmans sport och på Kanotcentrum. Hittade tyvärr ingen bra hemsida.
 
jonik skrev:
Wxtex är en väsktillverkare som tillverkar vattentäta väskor och packpåsar. Mycket till kajaker/kanoter, men även till andra typer av aktiviteter.
Den väskan jag har ser ut som en kub (20x20x20 cm) och har "rullöppning". I väskan får jag plats med en kamera med ett extra objektiv, alldeles lagom för mig.
Har även sett mindre väskor anpassade för kompaktkameror.
Jag skaffade min på Adams sport i Götet där jag jobbar, men jag har även sett dem på Femmans sport och på Kanotcentrum. Hittade tyvärr ingen bra hemsida.

Jamen ta med den. Har du packning under 50kg så är den väl ingen större belastning. En digitalare tål mindre fukt och våld än motsvarande analog så skydd kan nog behövas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.