Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera för naturfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Är på jakt efter en digital systemkamera för allmän fotografering. Har fotat mycket med en kompaktkamera men känner att den inte riktigt håller måttet! Jag har kikat på EOS 400D och det är den prisklassen som är intressant. Men jag skulle gärna vilja ha en mer väder och temperaturbeständig kamera som gärna får tåla
-10 grader och uppåt, tuffa tag och någon lättare regnskur. Jag har flera objektiv och mellanringar till en gammal canon F1 och vill ju gärna kunna använda dessa på en ny kamera! Detta sållar ju tyvärr bort några modeller..

Hjälp en novis och rekomendera mig några bra kameror! :D

Tack på förhand MVH

Utan adapter så ahr du sållat bort alla digitalkameror till dina gamla objektiv tyvärr. Har inte själv koll på vilka adaptrar som man bör ha till det där om man vill använda de objektiven. I övrigt så kan jag bara säga att i verkligt bruk så är inte -10 grader något bekymmer för någon kamera idag tror jag. Det som händer är att batterikapaciteten faller, samt att man är försiktig vid flytt mellan kallt och varmt då det kondenserar då, men det skulle jag tro gäller de flesta kameror där med. (Finns massor av trådar i ämnet om det om du letar i forumet)
Väderskyddade kameror i den prisklassen har inte Nikon eller Canon iaf, är lite osäker hur det står till hos de andra tillverkarna i den prisklassen.

casting skrev:
Väderskyddade kameror i den prisklassen har inte Nikon eller Canon iaf, är lite osäker hur det står till hos de andra tillverkarna i den prisklassen.

Pentax K10D och Pentax K200D. Samsung GX-10 och Canon 40D (med cashback) och Nikon D200. Är väl de enda alternativen för vädertätning under 10.000. Och där är ju bara Pentax K200D en instegskamera.

När det gäller användning i kyla är "väderskyddade" kameror ingen fördel, snarare tvärtom. I en mindre tät kamera är risken för kondens mycket mindre när man rör sig mellan -10 utomhus och +22 inomhus.

Canon 40D är inte vädertätad. Egentligen har du bara Pentax att välja på. Pentax K20D är nog den bästa kameran som finns just nu för APS-C i kategorin landskap och natur. Dock så måste du sträcka dig någon tusenlapp extra, vilket det helt klart kan vara värt att göra.

Tack så långt! :)

Är man ens i behov av en allweather-modell för normalt bruk? Jag är inte direkt typen som misshandlar mina grejer, men eftersom tillverkarna är så hemskt noga med att tala om att kameran inte tål fukt och låga temperaturer börjar man ju undra :S

Vill någon vänlig själ reda ut vilka vilka objektiv jag kan använda? Finns det ingen standard här i världen!? Alla försäljare hävdar att mina objektiv ska passa, vore ju trevligt om så vore..

Kan bara Pentaxobjektiven.

Sigma, Tamron, Zeiss är de stora som tillverkar Pentax objektiv. Pentax själva samarbetar med Tokina vilket betyder att en del av deras också finns bara det att det står Pentax på dem istället. Samsung objektiven går också bra, eftersom Samsungs systemkameror är precis likadana som Pentax, iom deras samarbete.

Förövrigt kan du använda i princip alla gamla Pentax objektiv med K fattning. Och med adapter M42 skruvgänga. Vilket betyder objektiv ända tillbaka till 50 talet.

Med de gamla objektiven får du naturligtvis inte autofocus, men bildstabiliseringen sitter i huset, så det funkar med alla objektiv.

Värt att tänka på är att vill du ha vädertätning på objektiven med, så lär du använda Pentax egna vädertätade objektiv.

Har hört folk som tappat Pentax K10D med vädertätade objektiv i en sjö, dragit upp dem igen och fotat på en gång, vilket troligen inte är att rekommendera, men tydligen så kan det gå om man har tur. Hällregn borde den dock klara.

Vilken typ av naturfotografering är du intreserad av. Sitter du i ett gömsle behöver ju inte kameran vara väderskyddad. Då är det bättre att lägga dom pengarna på ett vädertätat objektiv som kanske sticker ut lite i regnet.

Det lär bli lite av varje, just nu känns det inte som att det är just att sitta i en koja och uggla som jag tänkt pyssla med, det har jag redan fördrivit alldeles för mycket tid på. Jag vill kunna ha med mig kameran även om det skulle hänga regn i luften, givetvis ha den under jackan då det regnar men jag vill inte ha en kamera som inte tål att hänga med ut under en natt i tält med dagg och dimma m.m. eller liknande. Jag har verkligen ingen pejl på de här sakerna, därför jag frågar.

Om jag formulerar om frågan. Tror ni jag kommer få problem med en EOS 400D när jag är ute i fält?

bforsmark skrev:
Om jag formulerar om frågan. Tror ni jag kommer få problem med en EOS 400D när jag är ute i fält?
Nej, det tror jag inte att du får under de omständigheter du beskriver. Det måste rimligen ingå under "normalt bruk". Dör kameran av det tycker jag du ska ta kontakt med konsumentombudsmannen.

Inga problem om du skyddar den. Se till att ta ur batteriet under natten och lägga kameran torrt bara. Skulle det vara superfuktigt kan du ha kameran i plastpåse tillsammans med "torrbollen-påsar" eller toapapper.

Har du fast frontlins på optiken är det bara att ta en plastpåse över allting och sätta fast den med gummisnodd runt motljusskyddet, då klarar du ganska mycket regn!

Re: Tack så långt! :)

bforsmark skrev:
Vill någon vänlig själ reda ut vilka vilka objektiv jag kan använda? Finns det ingen standard här i världen!? Alla försäljare hävdar att mina objektiv ska passa, vore ju trevligt om så vore..

Dina gamla objektiv passar inte på en Canon EOS kamera utan adapter, dina objektiv är från Canons tidigare manuella serie, och den fattningen heter FD, med en adapter kan du använda dom, men då endast med nedbländad mätning och ingen autofokus förstås, jag rekomenderar att du behåller dom till din F1'a för nostalgi stunder, och köper nya moderna EOS objektiv om du köper en digital Canon kamera.

/kent

olympus e 510

Min handlare rekomenderade mig en olympus e 510 med de bägge kitobjektiven, mm visst lyckades fånga mitt intresse.. men så fundera jag på å köpa till dels en makro och en telekonverter. Men hur kan man översätta brännvidderna till mått jag är van vid, de anger ju 40-150 (80-300) på deras objetiv. Vilken är brännvidden och vilken kan jag jämföra med de objektiv för den analoga canon F1 jag använder nu?

I dagarna har jag använt ett 400mm objektiv med 2ggr makrokonverter och en motsvarande telekonverter (var för sig ;)) och känner att jag inte vill ner i brännvidd om jag övergår till digitalt!

Handlaren sa att man kunde zooma så pass mycket digitalt efteråt att man lika gärna kunde översätta 800mm analogt till 300 digitalt!? Något skeptisk..

bforsmark skrev:
Min handlare rekomenderade mig en olympus e 510 med de bägge kitobjektiven, mm visst lyckades fånga mitt intresse...
Jag känner iofs inte din handlare, men jag skulle nog inte lägga alltför stor vikt vid vad en försäljare säger. De flesta försöker sälja det de tjänar bäst på.

Det här med att "zooma digitalt" är bara nonsens. Något sådant finns inte. Däremot kan man beskära en bild för att få ett mindre utsnitt.

Brännvidden 150 mm på en Olympus 510 motsvarar 300 mm på en analog småbildskamera.

Digital zoom är det största konsument-lurendrejeriet någonsin, hand i hand med "xx megapixel (interpolerade)".

Digital zoom är det samma som att förstora en bild utan interpolering, dvs bara skit. Att använda digital zoom i kameran är samma sak som att för alltid ha förstört en bild.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto