Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för minusgrader!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wagabond

Medlem
Hej!

Skall köpa en ny eller beg. kompaktkamera, för max. 3000kr som går att använda i minusgrader. (ha den i fickan o. fota några bilder max. 5 min. var gång)
Vad är det som gäller, för en vanlig kamera? (Ej vattentät) Har frågat ett antal försäljare, på el-varuhusen, någon säger flera tim.( även tid. M3) en annan det går inte att anv. i minusgr. ( har kollat på nätet, det verkar som en del har problem med minusgr.)
Har kollat på dpreview.com, jämfört kompakt "vanlig" vattentät, det verkar som man förlorar i prestanda o. foto kval. till ett högre pris?
Kom med förslag, på några kameror!

Vilket "jättebra" forum!
 
Det snabba/enkla svaret är nog att vad gäller de allra flesta kameror så skriver tillverkaren att den inte går att använda i minusgrader. I verkligheten så går de flesta kameror alldeles utmärkt att använda i minusgrader, med reservationen för att batteriet får märkbart sämre kapacitet när det är kallt och att LCD-skärmen kan bli riktigt långsam i uppdateringen och ibland helt sluta funka.
Utifrån det så känns det väl lämpligast att välja en kamera som har en optisk sökare och att evetuellt köpa till ett extra batteri.
 
dumbo: fick med det viktigaste ovan och det enda som jag kommer på att tillägga är att du ska vara beredd på kondens om Du går in/ut mellan kyla och inomhus snabbt, men sök på kondens här på forumet så finns massor med tips om hur Du går tillväga för att minska det.

Har kameran ett fast uppladdningsbart batteri kan du få bekymmer då drifttiden blir starkt reducerad vid kyla men har kameran löst uppladdningsbart eller ännu hellre vanliga AA batterier så har Du med Dig reservbatteri som Du förvar innaför kläderna nära kroppen så de är varma då håller de kraften, när du byter så lägger du de kalla batterierna i värmen så hämtar de sig en del och kan användas en stund igen.

Optisk sökare är en mycket bra ide då kylan gör LCD skärmen slö eller lägger av, så värt att tänka på.

Ska den mest användas i kyla så prova att hantera den med handskar på för det kan bli kyligt om fingrarna att fota utan om det riktigt kallt men du kanske inte pratar om 15-20 minusgrader när Du säger kyla?!
 
Alla kameror klarar minusgrader, själv har jag använt olika kameror ned till -45°C utan andra problem än att skärmarna blir sega och batterierna håller kort tid. Min kollega använde en Nikon D3100 ned till ungefär -70°C under den antarktiska vintern nu i år, utan problem såvitt jag vet.

Det där med att kamerorna inte tål mindre än 0°C kan du ta med en hink salt, det har mer med garantier än verkligheten att göra. De skriver en hel del såna grejer om att kamerorna inte tål det ena och det andra men i verkligheten är de mycket tåligare än man tror.

Tänker du dig en systemkamera eller kompaktkamera? Optisk sökare är en klar fördel när skärmen segar ned sig och ett eller ett par extrabatterier är alltid trevligt att ha i fickan.
 
Håller med de andra. Enligt manualen har min Samsung EX1 användningsområde från o till 40 grader. Men den funkar utmärkt i - 12, batteriet också. Jag låter den sakta värmas upp inlagd i en plastpåse när jag tar in den i rumstemperatur. Förhindrar kondensbildning som eventuellt skulle kunna skada kameran.
 
De skriver en hel del såna grejer om att kamerorna inte tål det ena och det andra men i verkligheten är de mycket tåligare än man tror.

Det är väl mer så att de inte garanterar att kameran ska funka under sådana förhållanden än att de hävdar att kameran inte tål det. Det finns åxå exemplar som totalvägrar i minusgrader. Jag har läst om flertalet D70 där spegel-/slutarmekanism har tvärvägrat i minusgrader, tex och det är väl inte så jättekonstigt heller eg. Rörliga delar smörjs med fett och fett blir hårdare när det blir kallt.
Likaså använder man troligen "konsumentklassade" komponenter till allehanda saker inne i kameran där underleverantörerna inte garanterar att kretsarna ska behålla sin karaktäristik i minusgrader. I många (de flesta) funkar de tillräckligt bra, men ibland blir avvikelserna så stora att något slutar funka. Man skulle såklart kunna lägga tid och pengar på att testa alla kameror som man tillverkar i klimatkammare både vad gäller temperatur och luftfuktighet för att garantera att de klarar extrema förhållanden, men det är avsevärt billigare att skriva i manualen att man bara garanterar att kameran ska funka mellan 0 och 50 grader, tex och detta är i de flesta fall fullt tillräckligt eftersom att det stora flertalet använder kameran inom denna ram med god marginal.

Edit:
Det är väl lite samma sak som att processortillverkare skickar iväg processorer som är märkta med 2GHz, för det är en hastighet som de garanterar att den ska funka i. Detta med tanke på att kylaren som levereras med inte är jättefläskig och att "medelsvensson" efter ett tag får en del damm i sin dator och då ska ju processorn fortfarande kunna funka. Entusiasten kan trots märkningen, ofta skrämma upp processorn i avsevärt högre hastigheter med bättre kylning osv.
 
Alla kameror klarar minusgrader, själv har jag använt olika kameror ned till -45°C utan andra problem än att skärmarna blir sega och batterierna håller kort tid. Min kollega använde en Nikon D3100 ned till ungefär -70°C under den antarktiska vintern nu i år, utan problem såvitt jag vet.

Det där med att kamerorna inte tål mindre än 0°C kan du ta med en hink salt, det har mer med garantier än verkligheten att göra. De skriver en hel del såna grejer om att kamerorna inte tål det ena och det andra men i verkligheten är de mycket tåligare än man tror.

Tänker du dig en systemkamera eller kompaktkamera? Optisk sökare är en klar fördel när skärmen segar ned sig och ett eller ett par extrabatterier är alltid trevligt att ha i fickan.

Elektronik får ofta problem i låga temperaturer och framförallt så är de normalt sätt inte kvalificerade eller verifierade för funktion i mycket låga temperaturer. Ofta fungerar saker, men prestanda går ner och risken för spontana fel i speciellt kraftelektroniken är stor - visst fungerar det ofta, men bli inte förvånad om du stöter på problem - jag har testat mycket elektronik i låga och höga temperaturer och även konstruerat elektronik i de fall det inte finns att köpa det som jag behöver och ingår inte operation vid extrema temperaturer i specifikationen så kommer man att använda komponenter som inte är lämpliga för bruk vid -20 eller kallare.

batterier, displayer är spontana problemområden vid låga tempraturer, men kondensatorer och många special ic kretsar är inte heller lämpliga för bruk vid låga temeraturer. MLC flash - värst med de nyaste kretsarna (sitter i minneskortet) drabbas ofta av läs/skriv fel när man skriver vid låg temperatur och läser vid hög temperatur. - detta kan man iofs lätt lösa genom att köpa dyra långsamma industrikort istället som använder SLC NAND och är konstruerade för bruk vid minusgrader.

Jag har även sett totalförstörd elektronik för blixtdrivningen till en SLR pop-upp blixt orsak av drift vid låga temperaturer.

De som påstår att man inte riskerar svåra problem vid låga temperaturer har helt enkelt fel. Slutsaten att det är problemfritt bara för att det gick en gång, men ett fabrikat med ett system är som att säga att det säkert att gå på mörkklädd på körbanan på en motorväg bara för att man gjort det en gång och det gick bra...
 
För att säga det enkelt; det är inga problem.
Alla problem som beskrivs handlar om extremfall och absolut inte om man som du kommer att ta en handfull bilder då och då.
Köp den kamera som passar dig bra i vardagen så blir du också nöjd är det blir kallt.
Jag bor i Arjeplog som är världens största vintertestplats för fordon och komponenter; anledningen är att vi har lång och kall vinter.
Diditalkamerorna fungerar mycket bättre än gamla analoga när det är kallt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.