Annons

Kamera för häst- och motorsport

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaback

Medlem
Vi är en familj med två vuxna och två barn 8 och 10 år, med en aktiv fritid för både vuxna och barn. Det är mest hästsport (ridning) och cross/enduro som står i centrum. Det har hittills dokumenterats med mobilkameror, men nu skulle vi vilja ha en något bättre kamera.

Vill kunna ta lite bilder vid ridning och åkning, likaså kunna filma något litet klipp. Skulle även vara roligt att kunna ta lite fina porträtt av hästar och ryttare. Förhoppningsvis kommer kameran även följa med i det vanliga livet vid tillfällen.

Jag söker alltså ingen värsting kamera utan något som skulle lyfta och komplettera mobilkameran.

Tänker mig en budget på ca 5000 kr.

// Jonas

Det verkar som om ni har rätt "kladdiga" hobbies. Jag skulle nog kolla på en vattentät och tålig kompaktkamera i ert läge.Nästan alla märken har minst en sån. Nikon (kanske andra också) har dessutom en tålig spegellös systemkamera, Nikon 1 AW1, men den tror jag hamnar utanför er budget.

Jag sysslar inte med något av ovanstående så undrar hur ni tänker angående storlek på kameran? Bör den vara vädrrtätad dvs att kameran klarar olika väderförhållanden bättre (lättare väta, fukt, damm etc).

Är det primärt utomhus den ska användas?

Vill ni ha möjlighet att byta objektiv?

Jag vandrar mycket (ingen fartsport direlt) och använder då ofta Sony RX100m3. Liten och lätt, går att köra auto, haövmanuell och helt manuell, otrolig bildkvalitet. Inte vädrrtätad, fast optik 24-70mm). Tidigare modeller i samma serie har något större zoomomfång (28-100 tror jag). RX100m3 ligger aningen över budget.

Med lite mer info om storlek etc så tror jag att svaren kommer kunna bli mer precisa och kommer att passa ert fotograferandet.

Tack för svaren, ska försöka förtydliga.

Hästsport är både utomhus och inomhus, både vinter och sommar regn och snö. Har faktiskt inte reflekterat över att det är ett problem, så tack för det. Cross/enduro är enbart utomhus också både vinter och sommar, där kommer dammet kanske att bli ett problem.

Tanken är en kamera där man kan byta objektiv om man skulle vilja göra det. På tävlingar finns det ofta ett antal personer som fotograferar som generöst delar med sig av sina fina bilder oftast på Facebook. Så det är främst vardagen som skall fotograferas, träning, lek, skötsel.

Storleken på kameran har ja inte funderat på, men tänker att kameran ligger i bilen och plockas fram så ofta som möjligt. Men den behöver nog egentligen inte vara jätteliten då den inte behöver få plats i en trång ryggsäck vid exempelvis vandringar.

Då är kanske en Pentax spegelreflex ett alternativ. Inte speciellt stöttålig, men damm-och vattentät. Pentax brukar vara det i lägre prisklass än andra märken.
En K-50 med kitobjektiv ryms precis inom er budget.

Med den budgeten skulle jag inte ha några förväntningar att få bättre bilder än mobilkamera om ni siktar på en kamera som man kan byta objektiv på. Problemet är att ni vill fota saker som rör på sig snabbt (kräver bra autofokus för att få skarpa bilder) och ofta inomhus (kräver stor s.k. bländare, vilket blir dyra och tunga objektiv). Enbart objektiv (skulle säga 70-200/2,8, ett 24-70/2,8 och minst ett fast ljusstarkt objektiv typ 85/1,8 eller möjligen en vidvinkel 20 eller 24/1,8) för ändamålen du nämner går på betydligt mer än budget. Men ett begagnat 70-200/2,8 och en begagnad t.ex. Nikon D700 kan nog gå att få för 15000 kr. Dock inte inom budget och inte heller jättelätt kit att bära på. Tyvärr är fysikens lagar sådana.

Vi är en familj med två vuxna och två barn 8 och 10 år, med en aktiv fritid för både vuxna och barn. Det är mest hästsport (ridning) och cross/enduro som står i centrum. Det har hittills dokumenterats med mobilkameror, men nu skulle vi vilja ha en något bättre kamera.

Vill kunna ta lite bilder vid ridning och åkning, likaså kunna filma något litet klipp. Skulle även vara roligt att kunna ta lite fina porträtt av hästar och ryttare. Förhoppningsvis kommer kameran även följa med i det vanliga livet vid tillfällen.

Jag söker alltså ingen värsting kamera utan något som skulle lyfta och komplettera mobilkameran.

Tänker mig en budget på ca 5000 kr.

// Jonas

Du söker inte värstingkameran säger du, men ska du fixa riktigt bra bilder på ridsport eller motocross fordras det faktiskt rätt bra prylar. Skulle säga att budget är sådär tre ggr för liten, kanske 10 ggr för liten om vi tänker att sporterna sker inomhus, speciellt ridhus brukar vara knepiga p.g.a svagt ljus.

Det som fordras, är snabb autofokus, snabb bildrekvens och någon medellångt tele, ju ljusstarkare desto bättre. Glöm kompaktkameror och alla spegellösa. De har för dålig autofokus i vart fall om priset ska bli rimligt.

Om budgeten är för liten eller inte beror förstås också på vad man har för förväntningar, som ni säkert märkt kan med er iPhone kan man få bra bilder även med enkel billig utrustning, det är bara det att det händer inte lika ofta, och ibland nästan aldrig. Det är en fråga om tur, skicklighet och statistik.

Så för att få så mycket för pengarna som möjligt skulle jag föreslå att du köper begagnat.
Kanske en begagnad äldre semipro DSLR kamera som t.ex. NIkon D300s som är snabb, och har bra autofokus. som tele försök hitta ett tamron 70-300. Då bör du klara sportbilder utomhus. Vill du även få in lite mer reportageartade biler eller familjebilder försök få in ett 35/1.8 som ger ungefär samma bildvinkel som vi ser med obeväpnat öga. Alternativet är förstås att fortsätta ta den typen av bilder med din iPhone.

Ja det blir inte lätt med den budgeten, men jag hade tittat på någon äldre Canon (550d, 600d) alt. Sony a77 (finns en på blocket i Sundsvall för 3500 kr just nu). Då har du 1500-2000 kr över till ett hyffsat objektiv (och där bör du kunna använda äldre Konica Minolta-objektiv). OBS 3500 kr är ett underpris med ca 3000 kr för Sony A77 om man jämför med andra annonser, så var noga med att inte betala i förskott om du intresserar dig för just den... 600d kan du hitta för mellan 2300-3500 kr (dock skulle jag vara lika misstänksam vid priser under 3000 kr för 600d).

https://www.blocket.se/vasternorrla..._Objektiv_plus_Diverse_67273999.htm?ca=11&w=3

Då är kanske en Pentax spegelreflex ett alternativ. Inte speciellt stöttålig, men damm-och vattentät. Pentax brukar vara det i lägre prisklass än andra märken.
En K-50 med kitobjektiv ryms precis inom er budget.

Ja Pentax gör extremt bra prylar, problemet är väl att de inte har så stor marknadsandel vilket gör det svårt att hitta begagnade pentaxgrejor. Jag vet inte riktigt varifrån du får att den inte skulle vara stöttålig. Den är väl som alla andra DSLR skulle jag tro. Om jag skulle gissa är K-50 nog snarare aningen bättre än medel DSLRen i det avseendet med tanke på att den till skillnad från de flesta kameror i den här prisklassen har stomme helt i metall, som dessutom är täckt med elastiska plastmaterial som borde kunna ta upp stötar bra. Därmed inte sagt att man ska vara oförsiktig med sina prylar allt kan gå sönder om man har otur eller är oförsiktig.

Jag tror nästan vilket instegskamera som helst kommer passa bra. Komplettera sedan med ett ljusstarkt fast objektiv, t ex en 35- eller 50mm med så stor bländare som möjligt - typ F1.4 eller F1.8.

Några tidigare kommentarer drar sig lite åt försiktighetshållet med att rekommendera vädertäta och kanske t om vattentåliga kameror och objektiv. Själv tror jag inte det behöver vara ett problem för er över huvud taget. Skaffa en smidig och vatten/regn-tät kameraväska istället. Speciellt om syftet huvudsakligen är att dokumentera livet och era hobbies så tror jag inte ni kommer behöva stå ute i regnet och vara redo att ta den där bilden medan utrustningen blir ihjälregnad.

Börja enkelt istället. Men försök att söka upp bästa utrustningen som ni trivs med för pengarna. Rekommenderat är att åka förbi en kamerabutik och känna på olika kamerahus från olika fabrikat. Att ha en, för pengarna, kanonkamera som man inte känner sig bekväm med att använda är ju inte speciellt kul.

Med den budgeten skulle jag inte ha några förväntningar att få bättre bilder än mobilkamera om ni siktar på en kamera som man kan byta objektiv på. Problemet är att ni vill fota saker som rör på sig snabbt (kräver bra autofokus för att få skarpa bilder) och ofta inomhus (kräver stor s.k. bländare, vilket blir dyra och tunga objektiv). Enbart objektiv (skulle säga 70-200/2,8, ett 24-70/2,8 och minst ett fast ljusstarkt objektiv typ 85/1,8 eller möjligen en vidvinkel 20 eller 24/1,8) för ändamålen du nämner går på betydligt mer än budget. Men ett begagnat 70-200/2,8 och en begagnad t.ex. Nikon D700 kan nog gå att få för 15000 kr. Dock inte inom budget och inte heller jättelätt kit att bära på. Tyvärr är fysikens lagar sådana.

Jag är fullständigt övertygad om att en instegs-systemkamera med kit-objektiv producerar bättre bilder än en kameratelefon i princip alla tänkbara situationer.

Däremot håller jag med dig om att det kan vara en bra idé att leta efter begagnad utrustning. Lite äldre kamerahus, trots allmänt god prestanda, behöver inte i kosta många kronor i sammanhanget.

Tack för svaren, ska försöka förtydliga.

Hästsport är både utomhus och inomhus, både vinter och sommar regn och snö. Har faktiskt inte reflekterat över att det är ett problem, så tack för det. Cross/enduro är enbart utomhus också både vinter och sommar, där kommer dammet kanske att bli ett problem.

Tanken är en kamera där man kan byta objektiv om man skulle vilja göra det. På tävlingar finns det ofta ett antal personer som fotograferar som generöst delar med sig av sina fina bilder oftast på Facebook. Så det är främst vardagen som skall fotograferas, träning, lek, skötsel.

Storleken på kameran har ja inte funderat på, men tänker att kameran ligger i bilen och plockas fram så ofta som möjligt. Men den behöver nog egentligen inte vara jätteliten då den inte behöver få plats i en trång ryggsäck vid exempelvis vandringar.

Hej!

Jag skulle säga så här: De som pratar om att man behöver bra autofokus, bra ljusstarka objektiv och vädertätad utrustning har inte direkt fel ... Men jag tycker de överdramatiserar lite :)

Det är korrekt att sport- och actionfoto är en materialsport. Vill du vara säker på att konsekvent och ihärdigt få mycket snygga bilder både ute och inne, på nära håll och på avstånd, stilla och i rörelse, ja då kan du lätt landa i en utrustning som kostar 100 000. Eller ännu mer :)

Men är du beredd att ge upp det där med att vara säker på att få snygga bilder, och accepterar att du inte alltid kan få riktigt så snygga bilder som de med dyrare utrustning så kommer du faktiskt överraskande långt med en systemkamerautrustning för 5000 kronor. Om du är beredd att lägga lite jobb på att lära dig hur utrustningen fungerar (grundläggande fotokunskaper) och en hel del tid påatt träna och gradvis få fler och fler lyckade bilder ... Då kommer du kunna få en hel del mycket roligare bilder än du får med mobilen. Även med en utrustning för 5000 kronor.

Fortsätt däremot tills vidare att filma med mobilen, de gör de bra och enkelt, att få bra videoresultat med systemkamera så krävs det dels en ännu mer inlärning än för stillbildsfoto, dels är man ännu mer beroende av bra utrustning där.

Sedan vill jag varna för en uppenbar risk: Skaffar du en systemkamerautrustning för 5000 kr, så är risken stor att du - liksom många av oss här på Fotosidan - blir biten av själva fotograferandet och vill ha den där 70-200/2,8, och sedan vill du ha en bättre kamera, och sedan ett längre tele. Och en kraftigare och ljusstarkare vidvinkel ... Och plötsligt inser du att du under några år köpt grejer för både 30 000 och 40 000 :)

Mitt grundtips: Köp en begagnad systemkamerautrustning. Det av två skäl, dels helt enkelt för att du får mer för pengarna, men dels för att skulle du tröttna efter ett halvår så kan du sälja grejerna som du köpte för säg 5000 kr för 4000 eller 4500 kronor och har då i praktiken hyrt dem i ett halvår för kanske en tusenlapp. Genom att köpa begagnat slipper du ta värdeminskningen som sker så snart en ny utrustning packas upp och tar sin första bild.

Vilket kameratyp? Ja, ser vi till prestanda så funkar det mesta medan man lär sig, men det finns utrustning som är lite enklare för sådant som du vill fotografera. För motorcross och ridsport skulle jag rekommendera en spegelreflexkamera, alltså en traditionell kamera med spegel och optisk sökare, den kameratyp som här på Fotosidan ofta kallas DSLR (Digital Single-Lens Reflex).

Vilket märke Ser vi till utbudet av begagnade spegelreflexkameror som hittar du överlägset störst utbud från Canon, följt av Nikon, följt av Pentax. Vilken av dem du väljer spelar i det här läget faktiskt ingen stor roll.

Vilken modell? Igen, jämför vi med att fota med en mobilkamera så spelar det inte så rasande stor roll. Alla systemkameror med en enkel telezoom på blir ett lyft jämfört med mobilen. En sådan här kamera:
http://www.blocket.se/stockholm/Systemkamera_Canon_650D_68041390.htm
och kompletterat med 55-250 från den här annonsen:
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EF100mm_f_2_8_Macro___EF_S_55_250mm_IS_68043352.htm
Då har du betalt 4750 kr och fått en fullt användbar systemkamerautrustning. Inte topprestanda - inte ens nära faktiskt. Men användbar och tillräckligt bra för att kunna lära sig mer och upptäcka om det här är något du skulle vilja satsa mer på för att få ännu högre andel lyckade bilder och kunna ta bilder i sämre förhållanden (som inne i ridhuset en vinterkväll).

Kika på den här bilden
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=2349730
Caroline som har tagit den är en väldigt duktig fotograf, det ligger en massa träning bakom att fånga en sådan bild. Men en sådan utrustning som hon använde (D300 + 70-200/2,8) kan du idag köpa begagnad för sisådär ... Tja, strax över 5000 kronor.
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_d300_med_sigma_apo_70_200_mm_f2_8_ll_68007747.htm

Det går att ta riktigt bra bilder med grejer för 5000 kronor.

Jag är fullständigt övertygad om att en instegs-systemkamera med kit-objektiv producerar bättre bilder än en kameratelefon i princip alla tänkbara situationer.

Jag är fullständigt övertygad om att de flesta personer inte skulle se någon större skillnad på bilder som inte är mer än 10x15 cm när det handlar om stilla föremål i bra ljus.

En systemkamera har många fördelar men kameratelefonerna nuförtiden är faktiskt väldigt bra. Bättre bilder ja, men i praktiken är det ofta väldigt små skillnader när man inte kollar 100% på skärm trots allt (förutsatt lite efterarbete och bra exponering från början).

Däremot är det som jag och Uno sagt tidigare, vill du ha riktigt bra bilder när det handlar om rörliga föremål, särskilt i dåligt ljus, då krävs helt annorlunda utrustning. Därför tror jag inte heller alls på en instegsmodell med kitobjektiv för motocross.

Jag är fullständigt övertygad om att de flesta personer inte skulle se någon större skillnad på bilder som inte är mer än 10x15 cm när det handlar om stilla föremål i bra ljus.

Om vi - som det handlar om i den här tråden - pratar om en ryttare eller motorcrossåkare på 20-40 meters avstånd tror jag de flesta ser en ganska uppenbar skillnad även i frimärksstorlek. Och dessutom märker fotografen hur groteskt uselt användargränssnitt 99% av alla mobilkameror har för att fånga allt som rör sig snabbare än en snigel :)

Om vi - som det handlar om i den här tråden - pratar om en ryttare eller motorcrossåkare på 20-40 meters avstånd tror jag de flesta ser en ganska uppenbar skillnad även i frimärksstorlek. Och dessutom märker fotografen hur groteskt uselt användargränssnitt 99% av alla mobilkameror har för att fånga allt som rör sig snabbare än en snigel :)

Absolut, därför skrev jag stilla föremål i bra ljus för att försöka bara tydlig. Kommentaren var till en kommentar om att en instegs-systemkamera skulle vara bättre i princip alla situationer, så det var lite OT. Det tråden handlar om är en helt annan sak såklart :) och vi är helt överens!

Det är inte heller bara det att AF är långsamt utan att det är nog ännu mer frustrerande med den långa slutarfördröjningen på mobilkameror och kompaktkameror. Jag köpte ju dessutom t.o.m. en D500 för att jag tyckte det var för få bilder per sekund på min D700 :-D

Absolut, därför skrev jag stilla föremål i bra ljus för att försöka bara tydlig. Kommentaren var till en kommentar om att en instegs-systemkamera skulle vara bättre i princip alla situationer, så det var lite OT. Det tråden handlar om är en helt annan sak såklart :) och vi är helt överens!

Det är inte heller bara det att AF är långsamt utan att det är nog ännu mer frustrerande med den långa slutarfördröjningen på mobilkameror och kompaktkameror. Jag köpte ju dessutom t.o.m. en D500 för att jag tyckte det var för få bilder per sekund på min D700 :-D

Jag misstänkte det, mitt svar var nog mer riktat till trådskaparen än till dig :)

Just saker som slutarfördöjningen är seg, plus frånvaron av riktig sökare gör att mobilkameror är sjukt frustrerande för alla former av actionmotiv. Det blir mycket "sikta i ungefär rätt riktning och ta en serie bilder och hoppas att något blev bra".

Grattis till D500, där fångar du perfekt den risk jag varnade trådskaparen för i mitt långa inlägg ovan - har man skaffat en ok kamera blir man snart sugen på en som är ännu bättre :)

... Jag vet inte riktigt varifrån du får att den inte skulle vara stöttålig. Den är väl som alla andra DSLR skulle jag tro. Om jag skulle gissa är K-50 nog snarare aningen bättre än medel DSLRen i det avseendet med tanke på att den till skillnad från de flesta kameror i den här prisklassen har stomme helt i metall, som dessutom är täckt med elastiska plastmaterial som borde kunna ta upp stötar bra. Därmed inte sagt att man ska vara oförsiktig med sina prylar allt kan gå sönder om man har otur eller är oförsiktig.

I jämförelse med de vattentäta "buskompakter" jag skrev om i mitt första inlägg är den inte alls stöttålig. I jämförelse med andra spegelreflexer klarar den sig säkert bra.

Bästa råden jag kan ge är:

1. Lyssna på Martin Agfors!

2. Se till att du/ni verkligen lär er använda prylarna. Att ni verkligen förstår vilka parametrar ni ska ändra för att bilderna ska bli mer lika de bilder ni drömmer om att ta. Alltför ofta ser man här i trådarna frågor om "vilka inställningar man ska använda" i den ena eller andra situationen. Ofta är det frågor från någon som relativt nyligen gått från mobil- eller kompaktkamera till systemkamera och blir missnöjd med bilderna. Totalt meningslösa frågor, som bara visar att man inte förstått på vilket sätt en ändring av en parameter, t ex i exponeringstriangeln, påverkar bildresultatet.

Jag misstänkte det, mitt svar var nog mer riktat till trådskaparen än till dig :)

Just saker som slutarfördöjningen är seg, plus frånvaron av riktig sökare gör att mobilkameror är sjukt frustrerande för alla former av actionmotiv. Det blir mycket "sikta i ungefär rätt riktning och ta en serie bilder och hoppas att något blev bra".

Grattis till D500, där fångar du perfekt den risk jag varnade trådskaparen för i mitt långa inlägg ovan - har man skaffat en ok kamera blir man snart sugen på en som är ännu bättre :)

Tack, jo, exakt det du varnade för har varit min resa. Började med en superzoom men tyckte inte den räckte. Fick lite inspiration av att en katalogen från B&H kom till mig pga att kompisar beställde objektiv till vår adress när de hälsade på då vi bodde i San Diego. Tyckte dock priserna var helt sjuka då. Vem fasen betalar 1000 dollar för ett objektiv tänkte jag när jag såg ett makro från Sigma :-D Tror jag nog också tyckte att ca 5000 kr var en lagom budget för systemkamera med objektiv (då).

Sedan köpte jag en D80 med kitobjektiv. Men det blev snabbt en D300 och sedan D700. Var nära att köpa en D5 men blev istället en D750 plus en D500... Har under tiden också införskaffat mig diverse objektiv såklart, och två blixtar. Gillar också fåglar men är inte ute tillräckligt för att kunna rättfärdiga att jag lägger mer pengar på det än jag redan gjort (två stativ med kulled, ett 300/4 Af-S och 200-500/5,6). Men har tyvärr länge drömt om ett 500-4 VR. Har då inte ens nämnt att jag uppgraderat datorn (inte bara för foto dock) och tillhörande två skärmar. Fast behöver köpa en ny, med hårdvarukalibrering, samt en ny kalibrator.

Lite OT, men jo, kan konstatera att den där budgeten på 5000 kr inte riktigt höll :-D
GAS (Gear Aquisition Syndrome) verkar nästan vara obotligt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto