Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för glasögonormar?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Tja. Jag undrar om någon har tips om kamera med stor sökare så man kan fota med glasögon på. jag tänkte på något begagnat. semi-pro runt 3000 klassen. märke spelar inge stor roll eftersom jag har tänkt byta men vet inte om det ska bli nikon eller canon.

vill att den ska ha snabb bildframmatning och hälst spotmätning. den ska gärna kunna styra blixtar trådlöst.
 
phat skrev:
Tja. Jag undrar om någon har tips om kamera med stor sökare så man kan fota med glasögon på. jag tänkte på något begagnat. semi-pro runt 3000 klassen. märke spelar inge stor roll eftersom jag har tänkt byta men vet inte om det ska bli nikon eller canon.

vill att den ska ha snabb bildframmatning och hälst spotmätning. den ska gärna kunna styra blixtar trådlöst.
En beggad Nikon F4, kanske? Snabb, spotmätning, stor sökare.
 
Ja. Eller snarare att ramen man tittar in i sökaren genom känns något trång, alltså att ögat är något för långt från okularet. Det hänger dock mycket på hur man placerar kameran mot ögat och jag antar att det berodde en hel del på att jag helt enkelt var van större slarvmarginal med 300:an som ju har en mycket mindre sökare.
 
Jag har tänkt på F90x förut. den verkar ganska bra. nu har jag ännu ett skäl till att kolla extra på den.
 
Nikon har väl alltid tilltalat glasögonbärare tack vare deras s.k. 'high eyepoint', dvs. man ser hela sökarbilden utan att ögat behöver vara speciellt nära sökaröppningen.
 
Jag har en sportsökare till min F4. Med den kan man ha ansiktet flera cm från kameran och ändå se hela sökarbilden. Du kan ha skidglasögon eller cyklop på dig om du skulle vilja. Själv har jag inte ens glasögon. Tycker bara att den är underbar att titta i... Som en stor TV-ruta... ;-)

Mitt tips: Köp en Nikon 801s. Grymt slitstark och tålig med de flesta funktioner. Kan dock inte använda de nya VR/G-objektiven och autofokusen börjar bli lite ålderdomlig om än fullt användbar.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.