ANNONS
Annons

Kamera för arkitekturfoto på ambitös hobbynivå

Produkter
(logga in för att koppla)

M.C.A.

Avslutat medlemskap
Hej!

Sedan några år tillbaka har jag låtit mitt fotointresse stå på stand by - jag fick anställning och fokus hamnade på annat. Den senaste tiden har suget efter foto dock väckts på nytt och jag har nu bestämt mig för att på nytt dyka ner i min nygamla hobby!

Steg ett blir att fixa en kamera - och det är här jag skulle uppskatta tips från kunniga!

Tidigare har jag mest jobbat med analogt foto men vill nu mer fokusera på den digitala världen - är alltså på jakt efter en digital systemkamera.
Jag jobbar som arkitekt och har ambitionen att köpa en kamera som fungerar bra för arkitekturfotografi men också hyggligt för allround. Är det linsbyte som i första hand avgör detta eller är det huset? Här känner jag mig grön gällande vilka funktioner digitalkameror idag kan erbjuda.

Jag behöver absolut inte ngn proffskamera men söker en bra grund där kameran har tillräckligt många funktioner för att jag ska kunna utvecklas som fotograf över tid. Användarvänlig kvaltet för en ambitiös amatör!

Tänker mig begagnat och ett pris på ca 5000kr för hus och objektiv.

Tack!
/Maja

Hej!

Tack!
/Maja

En begagnad systemkamera tex Canon, Sony, Pentax eller Nikon.
Men framför allt ett objektiv med perspektivkontroll. Troligen har du mest nytta av 24 mm som passar bra för bilder av hus både inne och ute. Samyang TS 24/3,5 har fattning för alla dessa 4 märken.

Tack!
/Maja

Hej Maja.
Vilket kamerahus du satsar på är inte så viktigt, bara det är med fullformatsensor, 24x36 mm.
Som tidigare sagts så är nog en Tilt-Shift optik på 24 mm bästa och med användbara valet.
Både Nikon o Canon har sådana, dessvärre är priset på dessa specialobjektiv ganska högt även beg.
För att kunna göra bra arkitekturbilder är även ett stadigt stativ mycket användbart.
Viss går det att klara sig med 5000kr men jag tror du snart nog växer ur prylarna alt blir besviken på bildresultatet.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Objektivet som föreslås med tilt- och skiftmöjlighet spräcker budgeten du föreslår, eftersom bara det går på omkring åttatusen kronor.

Om man vill ha en systemkamera med den vanliga korta zoomen som brukar följa med, 18-55 mm, så är den som ligger bäst till i pris för tillfället Pentax K-S1 som man kan få till mycket bra pris, ungefär tretusen kronor. Modellen är utgående och kommer att ersättas av K-S2, så om man vill ha det förmånliga priset gäller det att passa på.

Den har egentligen allt man kan begära av en kamera, så det finns inte särskilt mycket orsak att välja dyrare om man inte siktar mot en ren proffskamera.

Normalzoomen som följer med kamerorna är lämplig till arkitektur också - den 24 mm optik som har föreslagits är gjord för fullformatskameror, och sådana ligger i en helt annan budgetklass, där priserna går från femtontusen och uppåt för ett kamerahus. Begagnat kan man hitta till lägre pris, men det ligger fortfarande en bra bit över föreslagen budget.

Visst är TS-objektiv bra, men numera kan man räta upp perspektiv med hyfsat resultat i Photoshop. Då är det bra med ett skarpt objektiv och så många pixlar som möjligt.

Kolla skärmen också

Jag är arkitekt och plåtar hus ibland.

På analoga tiden hade jag Nikon småbild och Nikon shiftobjektiv 24 mm resp 35 mm.

Med digitalt använder jag Pentax APS-C och rätar upp i photoshop i efterhand. En del foton har t o m tagits med fisheye och rätats upp i datorn. Det jag saknar mest är en utvikbar skärm för att kunna komponera med kameran lågt! Personligen gillar jag inte stativ, delvis för att jag är så lång att det behövs ett opraktiskt högt sådant, och då är Pentax skakreducering i huset bra.

Objektiv: Man tager vad man haver och tycker är kul. Just nu använder jag ett semiantikt Pentax 50mm 1,7 som är skarpt och tecknar raka linjer rakt, vilket gör det lättare att komponera. Köpt på Myrorna för 150:-. Annars ett halvgammalt Sigma 18-50 eller fisheyezoomen, nån gång ett hjälpligt raktecknande Sigma 10-20mm zoom.

Superproffset Åke E:son Lindman använde väldigt länge analogt storformat, inte jättestort men större än mellanformat. Men numera en hel del Nikon 800 E (eller nyare, utan aa-filter) och Nikons tilt-shiftlinser och stativ, ibland enbens sådant.

Senast ändrad:
Arkitektur är ändå tacksamt, du kan använda stativ och låga ISO-tal. Jag skulle kolla in en begagnad Canon 400D och framåt med begagnad vidvinkelzoom eller motsvarande hos Nikon, poängen är att utbudet är stort och du får mycket kamera för pengarna.

Jag gjorde ett eget test i bilden nedan med min 400D och EF 10-22mm, det kittet kan du få begagnat för 3000 spänn och du kan toppa kittet ytterligare för 5000.

/Ulf

Bilagor

• Livingrooml 1200px (1 of 1).jpg
    Livingrooml 1200px (1 of 1).jpg
    132 KB · Visningar: 76
Det kanske ska nämnas att APS-C, som Måns nämner, är formatet på den Pentax jag föreslog.

"Fullformat" har ungefär dubbelt så stor yta, vilket har en del fördelar, men också nackdelar, främst då storlek, tyngd och kostnad, medan skillnaden i bildkvalité vid arkitektur är marginell. Dessutom spretar egenskaperna åt olika håll, så att det som ibland kan ses som fördel, kan i andra lägen ses som nackdel.

Och det 10-20 mm som nämns kan vara bra att ha, men det kanske ligger lite längre in i framtiden, med tanke på att det kostar ungefär sextusen. Om du märker att objektivet som följer med inte räcker till för att få med allt och samtidigt komma tillräckligt nära, är det läge för ett sådant. Annars är vidvinkeln ofta en leksak för att överdriva perspektivverkan, mer för att skapa imponerande bilder av sådant som kanske inte är så monumentalt. "Naturligt" perspektiv och ganska mycket mer accentuerat perspektiv går att få med objektivet som följer med.

Jag har en Pentax K5 som begagnad borde gå att få numera för 3-4 tusen. Den har en funktion som låter sensorn förskjutas åt olika håll vid behov så att det i viss utsträckning ger samma funktion som shift-funktionen i ett tilt/shift-objektiv. Det kan vara vädefullt i det fall att man vill bibehålla kameran i vågrätt läge för att undvika störtande linjer men det fattas kanske en liten bit högst upp på en byggnad. Den här funktionen finns kanske på andra, senare Pentaxkameror också. Jag har också till den ett Tamron 10-24 mm. Det här objektivet tillhör helt visst inte de mest skarptecknande men i området 10 -13 mm och nedbländat till 8 så ger det ett hygggligt resultat. Det finns en del tunnformig distorsion, men inte värre än att det går att fixa i Photoshop av äldre modell. Det här objektivet går att få tag i begagnat för ett par tusen som mest. I övrigt använder jag ett Sigma 17-70 som också fungerar bra för arkitekturfoto och som levererar mycket bra skärpa nedbländat till 5,6 eller 8.

Tusen tack,

blir så glad för alla era värdefulla tips! Så väldigt mkt bättre att höra om era erfarenheter än att googla produktspecifikationer på kamerasajter.

Det blir till att besöka kamerabutiker och klämma lite på de olika modellerna ni nämnt. Nikon, Canon och Pentax låter som en bra inriktning. Och i första hand en eller två bra objektiv i kombo med photoshop. Om jag lyckas växa ur den tröjan kan TS-lins vara ett bra spår.

Tack!
M

För att arbeta med TS-objektiv är DSLR-sökaren inte lämplig, utan man använder direktvisning på skärmen för att kunna ställa skärpa över hela bilden. Kamerorna som lämpar sig bäst för tilt är de spegelfria.

Men för arkitektur är det inte någon större vinst med Tilt/Skift, eftersom de objektiven ändå inte tecknar helt skarpt ut mot kanten, i likhet med många andra vidvinklar med stor bildcirkel. Det är mycket lättare att jobba med projektionen i efterbehandlingen i stället, och räta upp störtande linjer och fixa till perspektivet. Man får också större bildvinkel med en vidvinkel för APS-formatet än med ett TS-objektiv om man inte har fullformatskamera.

Så jag tycker att tilt/skift inte är särskilt prisvärt. Om man har gott om pengar, och kör fullformat, så är det ju okej, men en bra vidvinkelzoom täcker troligen ditt behov med råge. Man får bara lära sig att göra upprätningen så det ser bra ut, men det är inte särskilt svårt.

Det förvånar mig att ingen föreslår spegellöst. Lätt och behändigt, billigare tillbehör än stora tunga antikviteter.
Trådskapren skriver att hon inte behöver någon proffskamera, ändå föreslås fullformat och tilst/skiftgluggar.
Mitt förslag blir istället en Olympus eller Panasonic micro 4/3 i mellanklass med lämplig glugg.
Många fotografer, mig själv inräknad, går idag ifrån de traditionella systemen, till förmån för mindre modernare grejer. Hoppas jag inte kastar för mycket sten i det traditionella glashuset😜

Hos mej kastas ingen sten i glashus. Jag lägger ett exempel här på tilt med µ4/3 för att visa hur man kan använda det. Tilt har man för att sträcka skärpeplanet i någon annan vinkel än vinkelrätt mot den optiska axeln, som här, där kameran är lutad snett neråt, och föremålen ligger horisontellt. När man lutar objektivet kan man få skärpeplanet att sträcka sig utefter den plana ytan som kameran är lutad emot.
http://foto.ifokus.se/u2/da4178c2a83433d69bf1da4560297840/default/sata-interface-cards-2.jpg

Och jag föreslog faktiskt att strunta i tilt/skift, eftersom en bra vidvinkelzoom är mer flexibel, och man kan göra bättre jobb i efterbehandlingen än genom att förskjuta objektivet.

Om man vill gå den vägen finns för tillfället en Olympusmodell till hyggligt pris med skärm som kan lutas, så att man kan jobba bekvämt med den, jag såg den på MM idag, tror den hette E-PL6

För mig får man köpa precis vad man vill, men är budgeten 5000 spänn, då skulle jag kolla in det som pangar mest för pengarna och där har både Nikon o Canon ett övertag eftersom utbudet är så stort. Det finns mängder med begagnade objektiv och kamerahus att välja emellan.

Köpa ett kamerahus med Live view (spegel uppfälld), fungerar perfekt till arkitektur och sedan har nya PS CC 2014 och LR väldigt bra upprättningsverktyg som gör att tilt-shift blir overkill för budgeten. En annan aspekt är tredjepartstillverkare, som tillhandahåller bra och prisvärda objektiv/zoomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar