ANNONS
Annons

Kamera för arkitekturfoto på ambitös hobbynivå

Produkter
(logga in för att koppla)

M.C.A.

Avslutat medlemskap
Hej!

Sedan några år tillbaka har jag låtit mitt fotointresse stå på stand by - jag fick anställning och fokus hamnade på annat. Den senaste tiden har suget efter foto dock väckts på nytt och jag har nu bestämt mig för att på nytt dyka ner i min nygamla hobby!

Steg ett blir att fixa en kamera - och det är här jag skulle uppskatta tips från kunniga!

Tidigare har jag mest jobbat med analogt foto men vill nu mer fokusera på den digitala världen - är alltså på jakt efter en digital systemkamera.
Jag jobbar som arkitekt och har ambitionen att köpa en kamera som fungerar bra för arkitekturfotografi men också hyggligt för allround. Är det linsbyte som i första hand avgör detta eller är det huset? Här känner jag mig grön gällande vilka funktioner digitalkameror idag kan erbjuda.

Jag behöver absolut inte ngn proffskamera men söker en bra grund där kameran har tillräckligt många funktioner för att jag ska kunna utvecklas som fotograf över tid. Användarvänlig kvaltet för en ambitiös amatör!

Tänker mig begagnat och ett pris på ca 5000kr för hus och objektiv.

Tack!
/Maja

Hej!

Tack!
/Maja

En begagnad systemkamera tex Canon, Sony, Pentax eller Nikon.
Men framför allt ett objektiv med perspektivkontroll. Troligen har du mest nytta av 24 mm som passar bra för bilder av hus både inne och ute. Samyang TS 24/3,5 har fattning för alla dessa 4 märken.

Tack!
/Maja

Hej Maja.
Vilket kamerahus du satsar på är inte så viktigt, bara det är med fullformatsensor, 24x36 mm.
Som tidigare sagts så är nog en Tilt-Shift optik på 24 mm bästa och med användbara valet.
Både Nikon o Canon har sådana, dessvärre är priset på dessa specialobjektiv ganska högt även beg.
För att kunna göra bra arkitekturbilder är även ett stadigt stativ mycket användbart.
Viss går det att klara sig med 5000kr men jag tror du snart nog växer ur prylarna alt blir besviken på bildresultatet.