Annons

Kamera för äventyr, semester och vardag

Produkter
(logga in för att koppla)

christine91

Medlem
Hej!
Jag söker en smidig kamera som man kan ha i fickan, alt. i en liten väska som man kan ha med sig överallt smidigare än en stor systemkamera (som jag redan har en). Den ska vara damm och stöttålig, vattentät ned till minst 5m. Har tänkt att ha den både på hundpromenaden (snabb), midsommarfesten (fina porträtt), i naturen och på semestern (kultur, snorkling, stränder, båtutflykter och middag/fest i staden på kvällen).
Vad rekommenderar ni? Jag har tittat mycket på Nikon 1 AW1. Verkar den passa? Plånboken är tyvärr inte jättetjock så jag har även kikat på Nikon COOLPIX S31, men är tveksam. Förstår att skillnaden är väldigt stor, men om den tar OK bilder så kan jag tänka mig att köpa den för att spara pengar. Den är ju trots allt liten, damm och stöttålig + vattentät. Eller är den helt usel?
Finns det några andra som jag har missat kanske? :)
 
Man får räkna med aningen sämre bilder med de vattentäta kamerorna pga av vattentåligt membran framför objektivet men jag tycker fördelarna överväger, barnen kan ha den utan att man behöver vara orolig, man kan bada med den, åka skidor med den mm mm. Jag har en äldre Olympus som jag har haft otroligt mycket roligt med, jag har litet bilder här http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362 som jag tagit med den. Bilder på land funkar fint det också även om de inte går fullt ut att jämföra den med t ex en systemkamera. Jag tycker man skall ha den som komplement.

Denna skall väl vara en av de bästa nu
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23573
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003473426/olympus-tough-tg-2-roed

Annars har Nikonkameran du nämnde fått bra kritik just för bildkvalitet (jämfört med andra liknande kameror) om du tycker Olympusen är för dyr.

/Frode
 
Som jag ser det finns det tre vägar att gå:
1. Vanlig kamera med undervattenshus. Det finns till systemkameror men blir stort och till kompakter men blir då inte heller fickvänlig.
2. Nikon 1 AW - kanske den bästa idag gjorda UV kameran och får plats i en rejäl jackficka. Har 1" sensor och duger bra upp till ISO 800 och till små utskrifter till ISO 1600. Kostar dock lite över 6000:- med UV kitglugg.
3. En UV kompakt där den bästa idag nog är Olympus TG-2. Alla dessa är kompromisser med små sensorer (1/2,3") som inte är höjdare på bildkvalitet - en billigare Oly XZ-2 eller Canon S120 ger bättre bilder på land.

Har man en kompakt som det finns UV hus till är alt 1 lika billigt totalt som alt 3 och t o m kan vara lite billigare. Men det blir klumpigare. Alt 2 ger bäst bildkvalitet - om man inte har ett UV hus på en systemkamera med större sensor förstås - men det går ju inte ner i NÅGON ficka.
 
Tack för era tips! Snygga undervattensbilder :)
Jag har en del att tänka på, kan nog vara värt att spara lite och köpa något mer ordentligt. Ska kika och jämföra de kameror som nämns i tråden.
 
Jag skaffade nyligen en Nikon AW1 som komplement till min Canon 7D just för de behov som du beskriver. Jag har nyligen testat den under en skidresa till alperna och möjligen kan du ha lite glädje av mina erfarenheter:
Bildkvaliteten är riktigt bra. Vid bra ljus och inte alltför komplicerad fotografering är bilderna nästan jämförbara med de jag får från min Canon.
Kameran är väl stor för en jackficka. Med zoom-objektivet som ingår i bas-paketet går den inte ner i en normal ficka. Jag rekommenderar varmt att du köper kitet med två objektiv om du väljer AW1. Då blir det plötsligt 2000 kronor mer, men kameran blir lite mindre skrymmande och ljusstyrkan är bättre. Hittills har jag använt det fasta 10 mm objektivet i 90% av fotograferandet.
Fördelarna med en bra och liten kamera är uppenbara. Den kommer verkligen med och det går att ta bilder snabbt när kameran förvaras i fickan och inte i en ryggsäck. Jag har tagit bilder vid off-pist åkning i KRAFTIGT snöfall som jag aldrig skulle ha tagit med min "riktiga" kamera; den hade blivit kvar på hotellrummet i det läget.
Jag övervägde också att köpa någon av de enklare vattentäta kompaktkamerorna men jag är ganska säker på att jag inte skulle bli nöjd med bildkvalitet och inställningsmöjligheter. Så här långt ångrar jag inte valet av AW1.
 
Jag var nog lite väl positiv i mina kommentarer och glömde en nackdel. Batterikapaciteten är ganska kass. Ett fulladdat batteri klarar precis en dags fotografering (ca. 100 bilder) i vintermiljö. Ett extra fulladdat batteri i fickan rekommenderas.
 
Om du köper det senaste numret av tidningen Fiske-Feber #1 - 2014 så har jag gjort ett test, det blev ganska nedskalat, av just Nikon AW1.

Jag är helt klart nöjd med den och bildkvalitén överträffar t.ex. min Olympus TG-1 rejält, men givetvis har den inte detaljskärpa som Nikon D800 och D700 som jag annars har fotat med.
Men nu har jag gått över till Fujifilm X-kameror och kommer att ha AW1 som ett komplement.

Perfekt att alltid kunna ha liggande framme i båten utan att man behöver bry sig.
 
Jag var nog lite väl positiv i mina kommentarer och glömde en nackdel. Batterikapaciteten är ganska kass. Ett fulladdat batteri klarar precis en dags fotografering (ca. 100 bilder) i vintermiljö. Ett extra fulladdat batteri i fickan rekommenderas.

För mig har batteriet funkar riktigt bra. Jag testade i november och fotade en massa under en dag i ca -10. Kameran hängde ute under natten i -15 och på morgonen hade jag fortfarande kräm kvar så att jag kunde knäppa en bunt bilder innan jag bytte batteri. Och det var när kameran var ny, jag hade inte laddat upp batteriet mer än max ett par gånger.
 
Skulle ni vilja lägga upp lite smakprov?

Hej.

Jag har också kikat på AW1. Tänkte att jag och grabben skulle dela på den. Snorkling medels kajakfotograferande. Är nyfiken på fotokvalitén.
 
Hej.

Jag har också kikat på AW1. Tänkte att jag och grabben skulle dela på den. Snorkling medels kajakfotograferande. Är nyfiken på fotokvalitén.

Maila mig på [email protected] så skickar jag dig en länk till några bilder från senaste skidresan som jag lagt upp för mina skidkompisar. Det är inga fotografiska mästerverk men visar hyfsat vad du kan förvänta dig av kameran. Några undervattensbilder har jag inte tagit ännu.
 
Här kommer en bunt bilder
 

Bilagor

  • _DSC0093.jpg
    _DSC0093.jpg
    152.1 KB · Visningar: 115
  • _DSC0479.jpg
    _DSC0479.jpg
    103 KB · Visningar: 106
  • _DSC0894.jpg
    _DSC0894.jpg
    302.9 KB · Visningar: 95
  • _DSC0746.jpg
    _DSC0746.jpg
    207.5 KB · Visningar: 105
Mycket fina bilder!
Jag tycker nog att dina bilder är bättre och lite "krispigare" än de jag lyckats få ut ur min kamera.
Vilket objektiv har du använt och hur mycket efterbehandling är det?
 
Mycket fina bilder!
Jag tycker nog att dina bilder är bättre och lite "krispigare" än de jag lyckats få ut ur min kamera.
Vilket objektiv har du använt och hur mycket efterbehandling är det?

Tackar, jag har bara skaffat kitzoomen på 11-27 mm eller vad det nu är.

Under testet av kameran till tidningen Fiskefeber så använde jag enbart Autoläge och Jpg, alltså precis som 99% av presumtiva köpare kommer köra.

Det mesta är bara justerat nivåer och lite skärpa.
 
Jag har båda objektiven och har jämfört bildkvaliteten och kan inte se någon nämnvärd skillnad i skärpa eller färgåtergivning mellan zoomen och det fasta 10 mm. Jag har huvudsakligen fotograferat med det fasta, främst för storleken och ljusstyrkans skull.
Jag har använt P-läget och inte auto samt sparat i jpeg, dvs. tekniskt borde mina bilder bli lika bra som dina. Möjligen påverkas kvaliteten av att de flesta bilder som jag tagit hittills har varit i ganska dåligt ljus, t. ex. kraftigt snöfall.
Jag ska försöka hitta några bilder i kväll med bra ljus och skala ner dem till samma storlek som dina bilder så lägger jag upp ett par för jämförelse.
 
Jag är inte riktigt nöjd med den första bilden med snöfallet, den känns lite "platt" (1/1000 sek, f 4, ISO 160). Bilden med ölglaset är väl lite bättre men inte perfekt (1/2000 sek, f 5,6, ISO 160). Båda bilderna tagna med fasta 10 mm objektivet och lätt efterbehandlade med lite justering av skuggor och ökad kontrast & skärpa.
 

Bilagor

  • SL04.jpg
    SL04.jpg
    178.9 KB · Visningar: 56
  • SL2.jpg
    SL2.jpg
    229.1 KB · Visningar: 46
Övre bilden ser ut att lida av det klassiska vinterproblemet. Allt det vite lurar kamerans ljusmätare som drar ner exponeringen.

öka på ca 1 steg med exponeringskompensationen så hade det blivit bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.