ANNONS
Annons

Kamera & Bilds februarinummer och Grand Prix 2006

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Kamera & Bilds nyaste nummer, Grand Prix 2006, där är ju domarna totalt inkompetenta! Paddor och trista husvagnbilder bland vinnarna!

Detta var mitt första intryck när jag skummade igenom tidningen och inte hittade mitt bidrag bland de vinnande bidragen. Nåja, tänkte jag, alla genier är missförstodda, domarna förstod bara inte min grej, liksom, det var det hela. Men surt kändes det. Första fototävlingen man deltar i och ingen seger, har man hört på maken?! Det är ju nu man skulle ha behövt lite uppmuntran så man orkar fortsätta med fotograferandet.

Kommer till sidan efter tävlingbidragen, och ser att Göran Segeholm skriver om tävlingen. Tänker först hoppa över det, men läser ändå vidare. Segeholm skriver om hur man kan bli ilsken av att inte vinna och om hur man kan ha svårt att förstå hur domarna kunde göra så idiotiska val de gjorde. Det är ju precis så jag känner i denna stund!

Jag kan inte låta bli att läsa vidare och samtidigt reflektera över detta och självironiskt skratta tyst inom mig åt mig själv. För att jag lät mig luras till just de känslor som Segeholm skriver om! Snart ljuder vardagsrummet av en förlösande skratt och i denna stund förstår jag att det var även just detta Göran eftersträvade; att tävlingsdeltagaren får lite perspektiv på hela tävlingen och förstår hur svårt domarens jobb kan vara. Och att den bild som man tycker skulle ha vunnit (den egna), den kanske inte är så originell och speciell när andra betraktar den.

Till nästa tävlingsomgång gäller det alltså att, när jag går igenom mina bilder, se på dem som en främmande person, en person som inte i förväg har någon förhållande till bilden. Vad skulle en total främling se i mina bilder? Denne främling känner inte personerna eller omgivningen i bilden, får han fortfarande behållning av den?

Tittar igenom vinnarbilderna en gång till, och nu ter sig grodbilden konstigt nog väldigt komisk för mig, jag kan bara inte sluta att skratta över den. Vilken looser, tänker jag när jag tittar på paddan. Och husvagnsbilden sen! Det är ju som våra resor till västkusten, så rofyllt, så avslappande och harmoniskt. Plötsligt slår bilden an på en sträng inom mig som ingen spelat på, sen..., ja när var det? Jag kommer på att det är alldeles för länge sedan vi var på semester, min fru och jag.

Jag sväljer och sneglar åt min unga svägerskas håll, för att försäkra mig om att hon inte iakktar mig. Hon skulle nog tycka att jag var minst sagt lite konstig. Först skrattade han, sen grät han plötsligt, skulle hon rapportera åt min fru, och ändå läste han bara någon tråkig tekniktidning, det var kameror eller något i den. Men svägerskan har inte sett någonting, hon löser vidare på sitt korsord och jag kan lugnt läsa vidare.

Förutom objektivtestet, som verkade lite fattigare än jag tänkt mig, och att jag saknade Sigmablixten på blixttestet, så fick jag en förvånansvärt god behållning av tidningen. Och ändå hade jag i förväg dömt att om inte någon av mina bidrag vann, så var det nog en skräptidning.

-Eero

P.S. Göran, här får du en hälsning från min dotter, för att hon inte kom med bland de vinnande bidragen. ;)

-Ale skrev:
Vore ju intressant att se ditt bidrag Eero, innan självgodheten blomstrar...

He he, min dotter Elin i länken här ovan var ett av mina bidrag faktiskt. Det är så lätt att falla i den fällan att skicka in bilder på sina egna barn som bidrag i fototävlingar. Alla andra tycker nog mera som att "vad är det där för unge, varför är den med?". ;)

Underbart

Vem känner inte igen sig i din beskrivning av hur känslorna svajade. Minns när jag skickade in mina första tävlingsbidrag -- och märkligt nog inte vann!
-- Och sedan efter ett tag insikten.

Tänk att självironi kan vara så befriande!

Tack för ett av de bästa inläggen på fotosidan jag läst.

Re: Underbart

brutusostling skrev:
Vem känner inte igen sig i din beskrivning av hur känslorna svajade. Minns när jag skickade in mina första tävlingsbidrag -- och märkligt nog inte vann!
-- Och sedan efter ett tag insikten.

Tänk att självironi kan vara så befriande!

Tack för ett av de bästa inläggen på fotosidan jag läst.

Hej på dig Brutus och tack för de orden! Hur var det på Falklandsöarna förresten, fick du fast några pippin på sensorn (eller filmen, som man skulle ha sagt för några år sedan)?

Tack, det värmde.

Jag måste säga att jag beundrar er alla som tävlar i fotografi. Det sliter på nerverna något fruktansvärt, för bilder är ju så personliga. Att inte premiera en läsares bild är som att säga att hans barn är fula och dessutom sjunger falskt. Man kan bli ledsen och sur för mindre.

Samtidigt kan det ju vara så lärorikt, om man tar det på rätt sätt. Och det är så jag hoppas att Grand Prix 2006 ska uppfattas i slutändan. Som en bildbedömarskola i skarpt läge. Det är därför vi skriver ut varje domares noteringar. Jag skulle vilja bjuda in er hela bunten att lyssna på snacket i juryn. Otroligt lärorikt är det.

Håll ut Eero, och fortsätt skicka in bilder. Ett, tu tre så hittar du ditt unika språk som når fram till det härdade domarhjärtat.

Jättekul att höra att husvagnsbilden nådde fram. Den är en av mina favoriter också i den här omgången.

Smaken är som baken... jag förstår mig inte på hur vissa av mina i mina ögon halvdana bilder får kommentarer och bra kritik medan några av dom som jag själv gillar går spårlöst förbi betraktarna.

Det är väl bara att acceptera att varje människa ser ganska olika saker i bilder, och att domarna i tävlingar också är vanliga människor. :)

Javisst sliter det på nerverna, särskilt som man (jag) inte är härdad än. Fick dock min första kalldusch, som sagt, med senaste numret av K&B. Så det tar väl inte lång stund innan man är så pass härdad att man klarar av att sova natten innan nästa K&B dimper ner i brevlådan.

Göran, min bild bevekade inte domarnas hjärtan, men är det oförskämt av mig att be om en ynnest? Att jag få vinna finalomgången? Nejdå, jag skämtar. :) Ynnesten jag vill be om handlar om att av en luttrad domarhjärta få en bedömning på en av mina bilder. Exempelvis på den bild som jag hade länkad till i trådens första inlägg, där Elin sände domarna sina "varma" hälsningar.

Skulle du för mig kunna berätta, precis som ni gör på tidningen, att vad fattades denna bild då den inte kom med? Vad var bildens eventuella styrka? Vilka var svagheterna? Fick jag en sådan proffsbedömning, oavsett hur svårt kritiken skulle svida, så tror jag (intalar jag mig) att det skulle för mig vara större än att vinna hela tävlingen. Jag har här idag kommit med mycket självkritik och självironi, men när det gäller mina bilder så är det slut på skämten, nu är det på blodigaste allvar. För då kan jag för mina bekanta "namedroppa" att vilken "kändis" inom fotovärlden som betygsatt min bild. Och det, det ger å sin tur ännu häftigt med creds åt mig... ;)

Nej, men på allvar (säkert, jag är allvarlig denna gång), jag tycker att det skulle vara oerhört betydelsefullt för mig, för att jag ska kunna utvecklas som fotograf. Det finns säkert många fler med mig som skulle vilja få sina bilder bedömda av proffs. Och på papperstidningarna är ju utrymmet väldigt begränsat för sådant.

Varför inte starta en sådan tjänst här på fotosidan, där vi fick sända in bilder för bedömning. "Domarna" skulle vara erkända fotografer och de skulle välja ut de bilder de hinner bedömma. Eller så kunde det vara en betaltjänst, jag skulle kunna tänka mig att betala en tia eller två per bild för en sådan bedömning. "Betala oss en tia så ger vi positiv beröm på din bild!" Lol! Nej, inte riktigt så, men jag hoppas någon fattade hur jag menade.

-Eero, som nu ska gå och sova, g'natt!

Tack Eero!!

Att läsa ditt kåseri tillsammans med en kopp kaffe på söndagsmorgonen var en verkligt bra start. Bara att instämma med andra, bäst på länge!! Och gratis till en härligt go´ bild på dottern.

Inspirerad av dig ska jag strax ge mig ut i solskenet tillsammans med min 20D. Blir nog många bilder idag (måste slita ner den för att motivera en uppgradering...)

/Arne

Eeros skrev:
Skulle du för mig kunna berätta, precis som ni gör på tidningen, att vad fattades denna bild då den inte kom med? Vad var bildens eventuella styrka? Vilka var svagheterna? Fick jag en sådan proffsbedömning, oavsett hur svårt kritiken skulle svida, så tror jag (intalar jag mig) att det skulle för mig vara större än att vinna hela tävlingen.

Vilken utmaning. Om jag bara hade tid... jag är på väg till Norrland och blir borta en vecka.

Bilden har framförallt två svagheter som ligger den i fatet:

1) Det finns väldigt många av den. Kanske inte exakt med fingret, men liknande: samma motiv, samma vinkel, samma beskärning, samma blick. Och nej, det räcker inte att ändra en av de parametrarna, det måste till mer.

2) Den är för snyggt paketerad. Vi förstår direkt vad du vill säga, och det finns inget att tillägga. Vi håller bara med.

Om din bild var en middagskonversation så skulle det låta så här:

Du: Jag höll på skratta ihjäl mig idag när min Elin gjorde fingret åt mig.

Jag: Ha ha, ja, ungar är så supergulliga.

Du: Ja, verkligen...

Jag: ... absolut... Hur går bilen då?

Bilden ifrågasätter inget, stör ingen rådande ordning, och har därmed inget spänningsmoment. Den konsumeras snabbt. Nu, över till husvagnsbilden som vi pratade om tidigare. Den konversationen inleds så här:

Fotografen: Något av det skönast jag vet är att sitta i vår gamla husvagn vid havet med min fru. Bara sitta därinne med dörren öppen och titta ut. Det ger mig sånt lugn. Min fru är inte purung längre, och husvagnen är kanske inget lyxåk direkt. Men det är där jag hittar mig själv.

En helt annan konversation, eller hur? Det finns plats för egna tankar, egna förhållningssätt. Det finns något att ogilla (träpanelen i husvagnen för min personliga del) och något att tycka om på samma gång.

Det kan hjälpa att titta på sina bilder som en öppning till ett samtal. Och då får man inte ge svaret i samma mening som man börjar prata.

Flummigt? You bet. Och jag har alldeles för lite tid att utveckla det just nu. Men jag återkommer gärna till den här tråden lite längre fram, för det här ämnet intresserar mig enormt.

Ha en bra vecka. Nu ska jag ut i backen.

/Göran

Kan inte göra annat än att hålla med. Har vad jag anser skickat in superbra bilder till alla etapperna och inte ens fått ett jäkla hedersomnämnande... Har nyss skickat iväg mina nya bidrag till etapp 3 och håller tummarna. För vad annars kan man göra när de måste få tusentals bidrag och sålla ibland.

Niklas

gors skrev:
Bilden har framförallt två svagheter som ligger den i fatet:

1) Det finns väldigt många av den. Kanske inte exakt med fingret, men liknande: samma motiv, samma vinkel, samma beskärning, samma blick. Och nej, det räcker inte att ändra en av de parametrarna, det måste till mer.

2) Den är för snyggt paketerad. Vi förstår direkt vad du vill säga, och det finns inget att tillägga. Vi håller bara med.

Om din bild var en middagskonversation så skulle det låta så här:

Du: Jag höll på skratta ihjäl mig idag när min Elin gjorde fingret åt mig.

Jag: Ha ha, ja, ungar är så supergulliga.

Du: Ja, verkligen...

Jag: ... absolut... Hur går bilen då?

Bilden ifrågasätter inget, stör ingen rådande ordning, och har därmed inget spänningsmoment. Den konsumeras snabbt.
/Göran

Tack Göran! Jag kan inte nog understyrka hur mycket jag uppskattar din kommentar om bilden. Nu fick jag äntligen en inblick i hur en luttrad domare ser på en bild som jag själv tyckte var en bra och unik bidrag till tävlingen. Tydligen var den inte alls så unik som jag inbillade mig.

Det här hjälper mig enormt när jag i fortsättningen ska sålla bland mina bilder och välja tävlingsbidrag. Nu kan jag använda både mitt och Görans förhållningssätt till bilden av Elin som referens, när jag väljer bilder. Först väljer jag bilder jag tycker är bra (mitt förhållningssätt), sen byter jag skepnad från den goa och snälla Mr Hyde till den onde Dr Jekyll och raserar bilden med Görans förhållningssätt. "Bilden är alldeles för trevlig!", eller "Nämen kom igen, det där är ju som Lars Roos musik i Örongodis, ögongodis i detta fall. Sliskigt och sött!". På så sätt kan jag effektivare sålla bland mina bilder och har en bättre chans att välja ut den bild som bevekar domarna.

Och det bästa är att jag behöver inte gå och fundera på varför jag valde ut just de tävlingsbidragen jag gjorde. "Varför inte den eller den bilden, som ju också var bra?". Allt detta grubbleri efteråt slipper jag, då jag skyller valet av bilderna på den onde Dr Segeh...förlåt, jag menar förstås Dr Jekyll!

;) Ha det så gôtt i backen Göran!

-Eero

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar