Annons

Kamera att växa med

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Weinö

Aktiv medlem
Skall mer målinriktat satsa på fotografering i mitt företag, bra med fler ben att stå på.

Använder idag en Canon Powershot Pro1, känner att jag är begränsad av optiken på den.

Har börjat kika på digitala systemkameror.

Konica Minolta Dynax 7d
Nikon D70s

Men det känns som jag vill ha en kamera i en högra klass än 6 miljoner pixlar.

Canon 20D
Nikon D200

Det är D200 som känns mest framtidssäker för mig, vill helst köpa en kamera jag kan ha ett bra tag framöver och inte känna mig begränsad av i min utveckling som amatörfotograf.

Hoppas på lite hjälp, då det är en förhållandevis stor investering om jag köper t ex. D200.

Vad är för/nackdelar med de olika alternativen.

Tack på förhand.
 
Optiken på Pro 1 är mycket bra, på vilket sätt känner du dig begränsad av den?
Ska du ha motsvarande kvalitet på optiken till en systemkamera kommer det att sluta på en rätt saftig summa.

Av de kameror du nämner så verkar D200 vara den som är klart mest kamera. Och vill du ha något att växa i så är den nog det bästa valet.
Man ska väl kanske inte säga för mycket förrän man sett hur bilderna ser ut åxå, men de bilder som cirkulerat på nätet hittils har sett mycket lovande ut tycker jag, även på höga ISO-tal.
Men, som sagt, ska du ha samma kvalitet på optiken och någorlunda motsvarande ljusstyrka som på din Pro 1 så får du räkna med att lägga rätt mycket pengar på optiken. Om vi tar budgetalternativ, dvs "pirat"-objektiv (inget fel på sådana) så kommer du att få lägga ca 5000kr på en Sigma 18-50/2.8, 8000kr på en Sigma 70-200/2.8 och, om du vill ha möjlighet till makro, 3000-4000kr på Sigma 50/2.8 macro eller Tamron 90/2.8 macro.
 
Rättelse

Med begränsning i optik, menade jag inte kvalitetsmässigt utan snarare att jag vill ha möjligheten att köra med en riktig vidvinkel.

För precis som du säger Robert, så har Pro1 en bra optik bildmässigt.
 
Okej, då får du lägga till (eller byta ut någon/några av de jag nämnde mot) en Tokina 12-24/4 åxå. ;-)

Ser man till kamerahusen så är D200, som sagt, det hus jag tycker verkar vara mest att växa i. Den verkar, i sedvanlig nikonanda, vara väldigt väl genomtänkt och har funktioner som på många sätt gör att den liknar D2x, utifrån det jag sett hittils.

Om du sedan BEHÖVER alla funktioner och allt lull är ju en annan fråga. Jag skulle definitivt kunna leva med en D200, men eg behöver jag inte mycket mer än det min D70 ger mig. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.