Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
kallt
- Trådstartare tarragona
- Start datum
Fjellreven
Aktiv medlem
tjena!
Du ska låta den ligga i kameraväskan i ca 2 timmar när du kommit in. Det som sker är precis som med folks glasögon när de kommer in från kylan, de immar igen. Din utrustning blir helt enkelt helt blöt om du bara går in med den som man gör på sommaren.
Helst ska du lägga t.ex objektiven i små zipplock påsar för att vara helt säker! Men oftast brukar det räcka att låta allt ligga i väskan och sakta värmas upp!
Själv kylan i sig är ingen fara för kameran!
Mvh
Du ska låta den ligga i kameraväskan i ca 2 timmar när du kommit in. Det som sker är precis som med folks glasögon när de kommer in från kylan, de immar igen. Din utrustning blir helt enkelt helt blöt om du bara går in med den som man gör på sommaren.
Helst ska du lägga t.ex objektiven i små zipplock påsar för att vara helt säker! Men oftast brukar det räcka att låta allt ligga i väskan och sakta värmas upp!
Mvh
tarragona
Aktiv medlem
tjena!
Mvh
Men om jag inte har någon kameraväska med mig ut ?
Astacus
Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur viktig en långsam uppvärmning är men jag har under många, många år bara lagt kameran inomhus och låtit den värmas upp i egen takt. Har aldrig haft något problem. Vet inte om det kan bero på att jag alltid haft hyggligt vädertätade kameror?
Vad jag däremot alltid undvikt är att ta ut den i kylan igen så länge det finns synlig kondens på kameran, d.v.s låtit den bli uppvärmd till rumstemperatur igen.
(Tveksamt om detta skall ses som ett råd men det har fungerat för mig)
Vad jag däremot alltid undvikt är att ta ut den i kylan igen så länge det finns synlig kondens på kameran, d.v.s låtit den bli uppvärmd till rumstemperatur igen.
(Tveksamt om detta skall ses som ett råd men det har fungerat för mig)
Fjellreven
Aktiv medlem
Jag har också vädertätat hus och gluggar, men brukar köra så iaf, då många rekommenderar det!
Jag var uppe i sälen dagarna efter nyårsafton, då var det 0 gradigt. När jag kom in med kameran (i väskan) och kollade efter 1 timme så var den helt dyblöt. Så man bör ändå vara ganska försiktig.
Det jobbiga är ju att kondensen även sker/kan ske inne i objektivet och huset, vilket gör att det kan börja växa svamp på glasen, och det vill man ju inte råka ut för =)
Men allt detta beror ju också mycket på temperaturer och luftfuktigheten där man är!
Jag var uppe i sälen dagarna efter nyårsafton, då var det 0 gradigt. När jag kom in med kameran (i väskan) och kollade efter 1 timme så var den helt dyblöt. Så man bör ändå vara ganska försiktig.
Det jobbiga är ju att kondensen även sker/kan ske inne i objektivet och huset, vilket gör att det kan börja växa svamp på glasen, och det vill man ju inte råka ut för =)
Men allt detta beror ju också mycket på temperaturer och luftfuktigheten där man är!
fredlund88
Aktiv medlem
Jag har en Canon 600d och den är inte vädertätad men har haft den i spöregn och har bara lagt in den som vanligt och plockat upp minneskortet och inte gjort nått mer brukar inte stänga väskan efter jag har kommit hem
kjellepelle
Aktiv medlem
Låter lite konstigt att det skulle vara en fördel att ha kameran i en väska när man kommer in från kylan, men jag har aldrig provat så jag kan inte uttala mig om detta. Tar man in något kallt i ett varmt rum bildas kondens på ytan och det borde snarare vara en fördel om utrustningen placeras så luftigt som möjligt.
Själv använder jag oftast inte kameraväska och har bara lagt ifrån mig kameran när jag kommit in och har aldrigt haft några problem med detta. Metoden testad ner till minus 20 grader med gott resultat.
Själv använder jag oftast inte kameraväska och har bara lagt ifrån mig kameran när jag kommit in och har aldrigt haft några problem med detta. Metoden testad ner till minus 20 grader med gott resultat.
Pekka M
Aktiv medlem
Men om jag inte har någon kameraväska med mig ut ?
Ta en vanlig plastpåse, lägg kameran i den innan du går in och låt den vara däri tills den uppnår rumstemperatur. (Du vill undvika direktkontakt med den varmare luften inomhus eftersom det är den som kondenseras på den kalla kameran). Knyt ihop eller vik påsen så att den är någorlunda tät när du går in.
Om du vill komma åt bilderna snabbare kan du plocka ut minneskortet innan du går in, och sedan använda minnekortsläsare på datorn.
Astacus
Aktiv medlem
Låter lite farligt tycker jag. Om man fått lite snö eller regn på kameran när man var ute, var skall då den fukten ta vägen? Låter väl i så fall bättre att vira in kameran i något tygmaterial, ex en handduk, som dels isolerar värme lite men som fortfarande andas och kan ta hand om fukten?
Pekka M
Aktiv medlem
Låter lite farligt tycker jag. Om man fått lite snö eller regn på kameran när man var ute, var skall då den fukten ta vägen? Låter väl i så fall bättre att vira in kameran i något tygmaterial, ex en handduk, som dels isolerar värme lite men som fortfarande andas och kan ta hand om fukten?
Handdukar låter som en bra idé mot regn eller snö, men när det gäller endast kyla så funkar en plastpåse utmärkt mot just kondens. Själv gör jag bara detta vid rejäl kyla. Vid regnblask får kameran torka på bordet eller ligga kvar i väskan.
Fjellreven
Aktiv medlem
Folk verkar ha missuppfattat mig. Jag menar inte att du ska dra på en plastpåse eller liknande över kameran om den här varit ute i regn eller snö. Då måste man ju självklart låta den torka!
Här du däremot varit ute med den i kylan så är det rekommenderat att låta den ligga i väskan när man kommer in, alternativt en påse. Detta görs alltså INNAN man går in. På så sätt minskar man kontakt med luften inomhus som ofta är fuktigare än ute. Sedan när kameran är lika varm som rummet elimineras risken för kondens.
Här du däremot varit ute med den i kylan så är det rekommenderat att låta den ligga i väskan när man kommer in, alternativt en påse. Detta görs alltså INNAN man går in. På så sätt minskar man kontakt med luften inomhus som ofta är fuktigare än ute. Sedan när kameran är lika varm som rummet elimineras risken för kondens.
Pekka M
Aktiv medlem
Precis! När kameran har varit i kyla (inte väta). Knöla gärna påsen så att så lite luft som möjligt är inuti den.
För övrigt är detta en metod som Canon rekommenderar i sina manualer, här för objektivet 70-200/4 IS USM (sidan 3 i PDF:en – Safety precautions, rutan "Handling cautions"): http://media.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens.pdf
För övrigt är detta en metod som Canon rekommenderar i sina manualer, här för objektivet 70-200/4 IS USM (sidan 3 i PDF:en – Safety precautions, rutan "Handling cautions"): http://media.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens.pdf
tarragona
Aktiv medlem
Folk verkar ha missuppfattat mig. Jag menar inte att du ska dra på en plastpåse eller liknande över kameran om den här varit ute i regn eller snö. Då måste man ju självklart låta den torka!
Hej!!! om jag har fattar det rätt så tar jag med typ en stor plastpåse med zippslutning ut och lägger den i när jag går in men blir det inte kondens i en plastpåse? är det inte bättre att lägga den öppet?
njja
Aktiv medlem
Hej!!! om jag har fattar det rätt så tar jag med typ en stor plastpåse med zippslutning ut och lägger den i när jag går in men blir det inte kondens i en plastpåse? är det inte bättre att lägga den öppet?
Kondensen (fukten) kommer från den varma inneluften när den kyls ned. Så om du låter kameran värmas upp innan du låter den möta inneluften så bildas ingen kondens på själva kameran.
Med andra ord, stoppar du in kameran i en påse INNAN du går in, så kommer kondens att bildas utanpå påsen, där inneluften kyls ned. Uteluften (som är i påsen) kommer att värmas upp i takt med kameran. Där bildas ingen kondens, utan den luften blir t.om. relativt torrare än inneluften. Kameran utsätts alltså inte för någon fukt om du låter den värmas upp i en sluten behållare.
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/