ANNONS
Annons

kallibrering av skärm/skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjenare.. ber om ursäkt då detta kanske börjar bli uttjatat =(

ja är på väg att ge up.. jag begriper mig helt enkelt inte på hur man får ihopa att det ja ser på min skräm ska bli lika bra på papper..

jag har precis köpt en Canon PIXMA iP4300.

min skärm är kalibrerad (dock bara med adobe gamma) men den är kalibrerad iaf..

problemet ligger i att mina utskrifter (på matt fotopapper, canon papper) blir mörkare och med sämmre färger, det är inte inärheten av samma intensitet som färgerna hamnar på pappret..

skulle någon kunna förklara för mig hur jag kalibrerar printern/skärmen för att bättre kunna få ut korrekta resultat?

ja använder PS CS2 och där finns juh en hel värld av utskrifts profiler och alternativ.. fattar noll!

finns det någon som pallar hjälpa?
mvh Alex

Som du kanske vet sa finns det kilometer att lasa har pa FS om detta.
Mitt forslag ar att gora sm vi andra....lasa hela skiten och forsoka forsta.
Lycka till!
Ett grundlaggande krav ar dock att du skaffar en skarmkalibrerare och att du har en profil for det papper du anvander...for den skrivare du anvander. Sa om du anvander canons papper sa har du en god forutsattning att lyckas.

jo jag har juh självklart läst å läst å läst å läst hehe..

men någon hårdavru kalibrerare till skärmen har ja inte haft råd till än (blir väll det snarast dock) någon profil har jag inte hittat varken för Printern eller för pappret. Conans hemsida är sjukt rörig

Hej Mats, håller med dig. Det är inte enkelt det här. Har själv kallibrerat skärmen, sedan lagt profiler till varje papper jag använder och trotts detta får jag inte det att stämma fullt ut. Visst kommer jag närmare, men fullt ut, nej.
Endå lånade jag en efter vad jag förstår proffsutrustning, med ack så dyr programvara.
Trådarna här på Fs har jag läst igenom i omgångar, därmed inte sagt att de är dåliga. Här är ju faktiskt medlemmar som är proffs på detta område och jobbar med att lägga profiler och som har skrivet mycket bra artikelserier om ämnet.
Hälsningar Lasse

ja har redan läst igenom det artikel serien.. den nämner juh inget om var ja hittar profilerna, den förklarar inte vad ja ska göra eller ändra profilerna.. =(

MWPhoto skrev:
Som du kanske vet sa finns det kilometer att lasa har pa FS om detta.
Mitt forslag ar att gora sm vi andra....lasa hela skiten och forsoka forsta.
Lycka till!
Ett grundlaggande krav ar dock att du skaffar en skarmkalibrerare och att du har en profil for det papper du anvander...for den skrivare du anvander. Sa om du anvander canons papper sa har du en god forutsattning att lyckas.

Mats, kan du tipsa om profiler för Canons papper. Jag har sökt överallt (känns det som) och även ringt Canon support och inte lyckats.

/Stefan T

Först måste du nog kallibrera din skärm riktigt, vilket bör vara förutsättningen att alls lyckas.
Gamma programmet är inte tillfölitligt om än bättre än inget.
Hälsar Lasse

mjo får väll börja titta på riktig kallibreringsutrustning..

suger att sitta å titta på sina fina bilder.. så lägger man på softproofen och poff så försvann allt kontrasten, och när man tycker den ser bra ut på proofen så printar man å då visar det sig att dom fina blåa nyanserna i själva verket är klart gröna nyanser.. suck

Kolla noggrannt hur du väljer att skriva ut från CS2 och att du inte låter BÅDE CS" och skrivaren hantera färger. Då kan det blir riktigt snett.

Antingen hanterar programmet färger och skrivarens "collorcontrolls" ( som de heter på epson ) är avstängda. Välj rätt profil för ditt papper också i CS 2.

Eller så låter du "skrivaren hantera färger" och väljer det i utskriftsrutan för CS2. Tycker nog du borde komma långt utan att kalibrera skärmen först. För att få en blå himmel grön krävs mer än lite färgstick i skärmen....

mvh
Peter

jo ja tycker det med.. helt knasigt.. får helt enkelt köra lite rena test grejjer..

dock har ja tyvärr kommit fram till att Canons Matt fotopapper är skräp! håller inte alls nån vida bra kvalite tycker ja.. så ja får väll köpa ett par super glossy att testa med

Ett litet snabbtips.

Canons egna pappersprofiler som följer med drivrutinen gillar inte Adobe RGB så använder du dom får du bättre resultat om du konverterar till sRGB innan utskrift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar