Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalkfläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Polly

Medlem
Jag undrar hur man ska göra för att undvika kalkfläckar när man framkallar och torkar filmen hemma. Det blir extremt myckket fläckar på filmen. Har ibland tillgång till ett för film avsett torkskåp och då får jag sällan några fläckar. Använder inte vätmdel innan jag torkar filmen.

det är nog bra om du kör med vätmedel och också torkar av filmen försiktigt med sämskinn innan den hängs på tork.
är det extremt mkt kalk så kanske du får köra med destillerat vatten.

Ja vätmedel är ett måste om man vill undvika torkfläckar. Jag har mjukt vatten med väldigt lite kalk, men ändå blir det torkfläckar om jag inte använder vätmedel.

Sämskinn skulle jag inte våga mig på, då man riskerar repor i emulsionen. Bättre att bara skaka av de värsta dropparna från filmen innan man hänger den på tork. Jag drar ibland filmen mellan fingrarna (utan tryck), och det går bra för mig.

ariadne skrev:
det är nog bra om du kör med vätmedel och också torkar av filmen försiktigt med sämskinn innan den hängs på tork.
är det extremt mkt kalk så kanske du får köra med destillerat vatten.

sämskinn regerar, klart säkraste sättet. Aldrig en repa och aldrig kalkfläckar!

/ Johan

Jag har också lyckats fått en del kalkfläckar/torkfläckar trots användning av vätmedel.. Nu har vi rätt kalkrikt vatten här... Är såååå "sugen" på att dra av vattnet med fingrar/filmavtorkare men minst lika rädd för att repa filmen.... hjälp? mer vätmedel?

/M

Lägg sämskinn i vatten, två timmar innan minst. Dra av vattnet, behärskat.

Det finns ingenting hårt i sämskinn :) Men ta inte samma som du använt till bilen och det ska vara äkta sämskinn.

Jag ledsnade på kalkfläckar och använder numera alltid vätmedel och dessutom destillerat vatten till vätmedelbadet.

Har aldrig upptäckt att jag skulle repa filmen med fingrarna... har rena händer som jag doppar i destillerat vatten innan jag drar av filmen..

drar av vattnet från filmen med filmen mellan lätt fuktade lång- och pekfingrarna. Eventuellt skräp som kan skadas känner recpetorerna i fingerskinnet av direkt.

Tack för alla bra tips. ska testa dem så fort som möjligt. Vad rekomenderar ni att man gör för att få bort de kalk/torkfläckar som man nu har på filmen? ska man blöta på nytt lr ta med antistattrasa lr vad ska man göra?

Skölj om. Gnuggar du bort dem blir neggen repiga. Har du bråttom kan du ju dra av dem med fuktig trasa men skonsammast är helt klart en ny sköljning.

Jan: ja teoretiskt kan det nog stämma, kalk är ju basiskt, och en syra som ättiksyra är ju sur..
Men är det bra att göra?

Eftersom jag är en gammal räv i sådana här sammanhang och har varit med i åtskilliga år, så JA. Har för mig att problemet tagits upp i Bäckströms Fotografisk Handbok.

Senast ändrad:
Hur "svag" är en svag ättiksyralösning ungefär. Snackar vi runt 1% eller. Borde ju inte vara värre än ett normalt stoppbad ju. Skulle det inte vara en bra idé att avsluta sköljningen med svag ättiksyralösning och en droppe yes. Själv kör jag med yes men har ändå lite problem med fläckar.

Det brukar fungera bra med ett bad destilerat/avjonat vatten med lite vätmedel och försiktig massage med fingertopparna om man kommit på problemet i efterhand.

Kör fuktigt sämskskinn eller drar filmen mellan fingrarna på småbild, men det är svårt på bladfilm. Då är det bara destvatten och vätmedel som sista sköljbad som fungerar, vad jag vet.

/Richard (som funderar på att starta ett kalkbruk och utvinna kalk ur Uppsalas kranvatten)

Senast ändrad:
Uppsalavatten, nä det är ju inte det trevligaste när det gäller filmsköljning, I know.
Jag har problem med att jag får som små prickar ibland. Tittar man på negativet så att det blänker mot ljuset så ser man hur vattnet runnit längs mitten, i denna mittenfåra hittar man också små, små prickar. Själv använder jag yes som vätmedel och brukar torka av filmen lätt med fingret. Har scannat in ett negativ så ni ser strukturen av prickarna. Tyvärr har jag ingen bra digitalkamera till hands så att jag kan fota av filmen direkt. Ser nästan ut som damm/smuts/kladd, men det vore ju konstigt om det var det. Ligger liksom ovanpå filmen precis som vattnet som skapat svaga torkmärken.

Bilagor

• fläckar.jpg
    fläckar.jpg
    31.6 KB · Visningar: 215
Precis det där brukade jag också se på negen innan jag började torka av den med sämskskin. Det hjälpte inte att att torka med enbart fingrarna heller. Småbildsfilm framkallar jag hemma, där jag i regel inte har dest-vatten (vilket dock brukar finnas på att tillfå på fotoklubben)

Jag har också ett stort problem, varje gång jag försöker få bort sensorfläckarna genom att stoppa ner minneskortet i vatten/vätska så måste jag köpa nya kort =/

Har försökt allt!
Har testat med Yes, Sprit, bensin, No, ariel osv.. vad ska jag göra? =(

Christian....som sagt, testa tipset med sämskskinn.

Richard, då antar jag att det bara är att skölja om filmen då och dra av den ordentligt med ett nyinköpt sämskskinn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar