Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kalkfläckar
- Trådstartare Polly
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Ja vätmedel är ett måste om man vill undvika torkfläckar. Jag har mjukt vatten med väldigt lite kalk, men ändå blir det torkfläckar om jag inte använder vätmedel.
Sämskinn skulle jag inte våga mig på, då man riskerar repor i emulsionen. Bättre att bara skaka av de värsta dropparna från filmen innan man hänger den på tork. Jag drar ibland filmen mellan fingrarna (utan tryck), och det går bra för mig.
Sämskinn skulle jag inte våga mig på, då man riskerar repor i emulsionen. Bättre att bara skaka av de värsta dropparna från filmen innan man hänger den på tork. Jag drar ibland filmen mellan fingrarna (utan tryck), och det går bra för mig.
J_Plupp
Aktiv medlem
ariadne skrev:
det är nog bra om du kör med vätmedel och också torkar av filmen försiktigt med sämskinn innan den hängs på tork.
är det extremt mkt kalk så kanske du får köra med destillerat vatten.
sämskinn regerar, klart säkraste sättet. Aldrig en repa och aldrig kalkfläckar!
/ Johan
SmurfMolly
Aktiv medlem
Jag har också lyckats fått en del kalkfläckar/torkfläckar trots användning av vätmedel.. Nu har vi rätt kalkrikt vatten här... Är såååå "sugen" på att dra av vattnet med fingrar/filmavtorkare men minst lika rädd för att repa filmen.... hjälp? mer vätmedel?
/M
/M
dwargert
Aktiv medlem
Hur "svag" är en svag ättiksyralösning ungefär. Snackar vi runt 1% eller. Borde ju inte vara värre än ett normalt stoppbad ju. Skulle det inte vara en bra idé att avsluta sköljningen med svag ättiksyralösning och en droppe yes. Själv kör jag med yes men har ändå lite problem med fläckar.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det brukar fungera bra med ett bad destilerat/avjonat vatten med lite vätmedel och försiktig massage med fingertopparna om man kommit på problemet i efterhand.
Kör fuktigt sämskskinn eller drar filmen mellan fingrarna på småbild, men det är svårt på bladfilm. Då är det bara destvatten och vätmedel som sista sköljbad som fungerar, vad jag vet.
/Richard (som funderar på att starta ett kalkbruk och utvinna kalk ur Uppsalas kranvatten)
Kör fuktigt sämskskinn eller drar filmen mellan fingrarna på småbild, men det är svårt på bladfilm. Då är det bara destvatten och vätmedel som sista sköljbad som fungerar, vad jag vet.
/Richard (som funderar på att starta ett kalkbruk och utvinna kalk ur Uppsalas kranvatten)
Senast ändrad:
dwargert
Aktiv medlem
Uppsalavatten, nä det är ju inte det trevligaste när det gäller filmsköljning, I know.
Jag har problem med att jag får som små prickar ibland. Tittar man på negativet så att det blänker mot ljuset så ser man hur vattnet runnit längs mitten, i denna mittenfåra hittar man också små, små prickar. Själv använder jag yes som vätmedel och brukar torka av filmen lätt med fingret. Har scannat in ett negativ så ni ser strukturen av prickarna. Tyvärr har jag ingen bra digitalkamera till hands så att jag kan fota av filmen direkt. Ser nästan ut som damm/smuts/kladd, men det vore ju konstigt om det var det. Ligger liksom ovanpå filmen precis som vattnet som skapat svaga torkmärken.
Jag har problem med att jag får som små prickar ibland. Tittar man på negativet så att det blänker mot ljuset så ser man hur vattnet runnit längs mitten, i denna mittenfåra hittar man också små, små prickar. Själv använder jag yes som vätmedel och brukar torka av filmen lätt med fingret. Har scannat in ett negativ så ni ser strukturen av prickarna. Tyvärr har jag ingen bra digitalkamera till hands så att jag kan fota av filmen direkt. Ser nästan ut som damm/smuts/kladd, men det vore ju konstigt om det var det. Ligger liksom ovanpå filmen precis som vattnet som skapat svaga torkmärken.
Bilagor
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Precis det där brukade jag också se på negen innan jag började torka av den med sämskskin. Det hjälpte inte att att torka med enbart fingrarna heller. Småbildsfilm framkallar jag hemma, där jag i regel inte har dest-vatten (vilket dock brukar finnas på att tillfå på fotoklubben)
Proboarder
Aktiv medlem
Jag har också ett stort problem, varje gång jag försöker få bort sensorfläckarna genom att stoppa ner minneskortet i vatten/vätska så måste jag köpa nya kort =/
Har försökt allt!
Har testat med Yes, Sprit, bensin, No, ariel osv.. vad ska jag göra? =(
Har försökt allt!
Har testat med Yes, Sprit, bensin, No, ariel osv.. vad ska jag göra? =(