Annons

Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalambivalens

Aktiv medlem
Rätta mig gärna om det här hamnar under fel ämne.

Jag har de senaste veckorna (kanske i takt med att mitt fotoöga blir bättre och bättre tränat) börjat bli missnöjd med resultatet av fokuseringen på mina bilder.

Jag har ett Canon 5d Mark II-hus och har fram tills nu mestadels använt min 24-70mm f/2,8L USM-glugg. Jag upplever nu att fokus inte hamnar där jag siktar och skärpan blir verkligen inte så knivskarp som den borde.

Häromdagen köpte jag ett 70-200 f2.8L (ettan) och är missnöjd med skärpan även på denna glugg.

Är det kalibrering som gäller för både hus och gluggar nu eller? Vad kostar det tro? Hur länge får man vara utan prylarna?

Huset och 24-70-linsen är ett och ett halvt år gamla och 70-200-linsen är köpt begagnad.

Om ngn kort kan redogöra för hur kalibreringen går till (är det en avancerad historia) vore jag tacksam.
 
Posta gärna några bildexempel med utsnitt i 100% (bilderna i originalstorlek kan du inte posta här, utan endast beskurna) och berätta vad du är missnöjd med. Att bilderna inte ser jätteskarpa ut i orignal på skärm är helt naturligt - de måste efterbehandlas för att passa det format de ska presenteras i.
 
Posta gärna några bildexempel med utsnitt i 100% (bilderna i originalstorlek kan du inte posta här, utan endast beskurna) och berätta vad du är missnöjd med. Att bilderna inte ser jätteskarpa ut i orignal på skärm är helt naturligt - de måste efterbehandlas för att passa det format de ska presenteras i.

Vet inte om jag tänkt rätt nu men här kommer en bild som är kraftigt beskuren. AF ligger på fågeln och IS är på.
70-200:
200
f2.8
Slutare: 1/250
 

Bilagor

  • utsnitt1.jpg
    utsnitt1.jpg
    14.9 KB · Visningar: 286
Senast ändrad:
Vet inte om jag tänkt rätt nu men här kommer en bild som är kraftigt beskuren. AF ligger på fågeln och IS är på.
70-200:
200
f2.8
Slutare: 1/250

Jag känner inte den optiken men varför full öppning? Zoomar är väl inte som skarpast på längsta brännvidden. Och det är ytterst få objektiv som presterar perfekt på full öppning.//K
 
Här kommer ytterligare en kraftig beskuren bild. Texten är inte så knivskarp som kan förvänta sig, eller har jag fel?

70-200:
200mm
f4.0
S 1/250
IS: på
 

Bilagor

  • utsnitt2.jpg
    utsnitt2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 276
Här kommer en bild i fullt utsnitt samt beskuren där AF ska vara. Det blir inte skarpare än såhär? Är det vad man kan vänta sig?

EF 70-200:
200mm
f2.8
Slutartid: 1/800
ISO: 100
IS: på
Avstånd 11, 3m.
 

Bilagor

  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    8.5 KB · Visningar: 244
  • utsnitt3.jpg
    utsnitt3.jpg
    9.4 KB · Visningar: 239
Det är svårt att se på denna typ av bilder. Är det bilder utan någon skärpa i efterarbetet så tror jag dock att detta är ungefär vad man kan räkna med. Snusdosan tycker jag ser riktigt skarp ut om det är en bild direkt ur kameran. Pippin är en så liten del av motivet att det blir inte många pixlar att skärpa. Ett väl komponerat motiv, samt lite efterarbete med grundskärpa, detaljskärpa, samt slutskärpa beroende på hur bilden ska presenteras, så har du ett helt annat resultat. Dessutom är bilderna ganska kontrastlösa och det bidrar till intrycket av en oskarp bild.
 
Det är svårt att se på denna typ av bilder. Är det bilder utan någon skärpa i efterarbetet så tror jag dock att detta är ungefär vad man kan räkna med. Snusdosan tycker jag ser riktigt skarp ut om det är en bild direkt ur kameran. Pippin är en så liten del av motivet att det blir inte många pixlar att skärpa. Ett väl komponerat motiv, samt lite efterarbete med grundskärpa, detaljskärpa, samt slutskärpa beroende på hur bilden ska presenteras, så har du ett helt annat resultat. Dessutom är bilderna ganska kontrastlösa och det bidrar till intrycket av en oskarp bild.

Tack för svar!

Ja bilderna är helt oredigerade nu (förutom själva jpeg-komprimeringen som kanske gör sitt till?).
Det är kanske som du skriver, att det här är vad man kan vänta sig under dessa förhållandena. Jag tycker dock att jag har sett exempelbilder lite varstans med samma lins och hus som ser betydligt skarpare ut. Men det handlar kanske främst om komponering och bearbetning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.