Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mypsilon

Ny medlem
Jag har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Det är nämligen så att jag har en bärbar SONY VAIO dator som inte stämmer överäns med övriga datorskärmar(mest stämmer inte ljuset i bilderna, de blir för mörka när man öppnar bilderna på någon annan dator).
därför undrar jag hur jag ska göra och om jag ska kalibrera min datorskärm, hur ska jag gå tillväga? vilket kalibreringsprogram ska jag använda, ett bra pris?

vore jätte snällt om någon kunde svara på mina frågor

Tack på förhand!

/My

Problemet du beskriver ryms inom begreppet Färghantering eller Color Management.

De flesta, för att inte säga alla, skärmar är ur fotosynpunkt fel inställda vid leverans. Det du behöver göra är att kalibrera och inte minst profilera din skärm.

Börja med att läsa Stefan Ohlssons utmärkta artikelserie om Färghantering och inte minst intressant i ditt fall - skärmkalibrering. Länk: http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm

Skärmen är ju det viktigaste vi har för att tolka våra bilder så den är väl värd att satsa på. Om du verkligen vill ha en verkligehtsförankrad skärmbild skall du skaffa dig ett kalibreringsverktyg. Du kommer att bli förvånad vilken förändring det blir.

Även ditt val av färgrymd, och andra skärmas färgrymd, påverkar resultatet högst väsentligt. Allt beskrivet i nämnd artikel.

Peter

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto