ANNONS
Annons

Kalibrering; skillnad mellan Huey och dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Sitter idag med en 20-tums TFT-skärm som är drygt 3 år gammal, då kostade den drygt 10 papp... Jag är nöjd med skärmen. Jag har kalibrerat den med en Pantone Huey.

Min fråga är hur stor skillnaden skulle bli i praktiken - inte bara teoretiskt - om jag skulle skaffa en dyrare och mer finessrik kalibrator? Jag tycker idag att överensstämmelse mellan skärm och skrivare är OK, det är sällan jag behöver göra om utskriften pga fel färger även om det händer. Men Huey:n har ju inte mycket att skruva på direkt. Och ja, jag vet att den egentligen är mer en "profilator", skärmen har jag först ställt in mha diverse testbilder och sen kört Huey:n. Min arbetsmiljö är inte färgriktig, det går inte av praktiska skäl, det är sovrummet jag sitter i så det är glödlampsljus och ljusgröna väggar som gäller. Min nivå är avancerad amatör...

Så, skulle jag tjäna på en bättre kalibrering eller är det bortkastat? Om ja, vilken kalibrator bör jag skaffa för att det ska vara värt köpet?

/Per
 
Jag skulle inte uppgraderat kalibreringsutrustningen förrän det var dags att byta skärm. Då skulle jag seriöst titta på en skärm med hårdvarukalibrering och köpt en ny kalibrator i samband med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.